Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

ΦΗΜΟΛΟΓΟΥΜΕΝΟ ΣΕΝΑΡΙΟ ΚΑΠΝΙΚΩΝ

Παρά την “καθοριστικής” σημασίας συνάντηση στης 26 Οκτωβρίου με τον κ. Κουσελά, Υφυπουργό Οικονομικών, πέραν της δηλώσεως περί μείωσης του φόρου κατά δύο μονάδες, ουσιαστικά δεν βγήκε τίποτα συγκεκριμένο και ιδιαίτερα ως προς το αίτημα του κλάδου.

Οι διαπραγματευτές και αντιπρόσωποι του κλάδου έφυγαν με άδεια χέρια “παίρνοντας” για μία ακόμη φορά δεσμεύσεις χωρίς τίποτα χειροπιαστό και συγκεκριμένο. Αντιθέτως ορισμένοι πανηγύριζαν για την δέσμευση του Υπουργού για θεσμοθέτηση, χωρίς ωστόσο να είναι σε θέση να γνωρίζουν τόσο για ποια θεσμοθέτηση ούτε και για το ύψος αυτής. Το παρασκήνιο συνεχίζεται αδιάκοπα.

Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν.

Το επικρατέστερο σενάριο, το οποίο και θα σας αναλύσω, απέχει κατά πολύ από το αίτημα του κλάδου που δεν είναι άλλο από το 8,2% επί της λιανική τιμής.

Τα ισχυρά λόμπι των εταιρειών πιέζουν για την καλύτερη δυνατή λύση για τα συμφέροντα που εκπροσωπούν.

Όπως σας είχα αναφέρει σε προηγούμενες αναρτήσεις μου, το 8,2% επί της λιανικής τιμής, δεν είναι εφικτό. Ξεχάστε το.

Πέραν των νομικών κωλυμάτων, για να προκύψει το παραπάνω ποσοστό κερδοφορίας για τον κλάδο μας, θα πρέπει να συμβεί ένα από τα εξής: α) Να μειωθεί ο συντελεστής του αναλογικού φόρου κάτω από το 60%, β) Να μην υπάρχει φθηνότερο σήμα από 4,00€.

Όπως καταλαβαίνεται, με τα σημερινά δεδομένα ούτε ο φόρος επρόκειτο να κατέβει τόσο πολύ, ούτε και τα σήματα των τσιγάρων να ανατιμηθούν σε αυτά τα επίπεδα. Οπότε δεν υπάρχει και πιθανότητα για 8,20% επί της λιανικής.

Το σενάριο που φημολογείται ως επικρατέστερο έχει να κάνει ως εξής:

· Μείωση του Αναλογικού από 67% σε 65%.

· Αύξηση του Παγίου από 10% σε 20%.

· Ελάχιστος φόρος στα ίδια επίπεδα 75%.

· Μοίρασμα της Αποφορολογημένης Αξίας, όπως είχε συμφωνηθεί από το 1992 μετά την κατάργηση του σταθερού μας ποσοστού (9,1%), παρά την μη τήρηση της συμφωνίας από τους Πρατηριούχους. Συγκεκριμένα:

· Οι εταιρείες θα έχουν ως κέρδος το 60,4% της Αποφορολογημένης Αξίας.

· Οι Πρατηριούχοι θα έχουν ως κέρδος το 8,3% της Αποφορολογημένης Αξίας.

· Οι Λιανοπωλητές θα έχουν ως κέρδος το 31,3% της Αποφορολογημένης Αξίας.

· Οι παραπάνω αναλογίες της αποφορολογημένης αξίας, είτε θα λειτουργήσουν με συμφωνία κυρίων, είτε με θεσμοθέτηση του 31,3% της αποφορολογημένης αξίας ΜΟΝΟ για τους λιανοπωλητές, όταν στερούνται της διαπραγματευτικής ισχύς και είναι δέσμιοι στην υποχρεωτική λιανική τιμή.

Με το σενάριο αυτό, το κέρδος του λιανοπωλητή μεσοσταθμικά διαμορφώνεται στο 5% επί της λιανικής τιμής. Καμία σχέση με το 8,2%.

Οι “χαμένοι” της υπόθεσης αν επικρατήσει αυτό το σενάριο, πέραν από εμάς όταν δεν θα έχουμε το 8,2%, θα είναι οι πρατηριούχοι, όταν θα αναγκαστούν να προσαρμόσουν της κερδοφορία τους στο μεσοσταθμικό 1,30% αντί για 2,6% επί της λιανικής που είναι σήμερα, χάνοντας πάνω από 50% των σημερινών κερδών τους.

Το σενάριο αυτό δεν βλέπω να επιτυγχάνεται με συμφωνία κυρίων, όταν πως είναι δυνατόν οι πρατηριούχοι να συμφωνήσουν στο χάσιμο των κερδών τους πάνω από 50%.

Θα αναγκαστούν να προσφύγουν κατά της θεσμοθέτησης όταν αυτή αντίκειται στην στους κανόνες της ελεύθερης αγοράς. Το αποτέλεσμα; Θα δείξει.

Σε κάθε περίπτωση υ υπέρμετρη αύξηση της φορολογίας των τσιγάρων, έχει δημιουργήσει ένα ασφυκτικό οικονομικό περιβάλλων στους εμπλεκόμενους κλάδους παραγωγής – εισαγωγής και διακίνησης των καπνικών προϊόντων. Επειδή το Υπουργείο δεν διατίθεται να χάσει ούτε ένα ευρώ από τα φορολογικά έσοδα, μάλλον κάποιος θα πρέπει να πληρώσει το “μάρμαρο”. Και ως συνήθως «το μεγάλο ψάρι τρώει το μικρό»!!!

Αν υποθετικά πούμε «ας ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα», να είστε σίγουροι πως θα δημιουργηθούν πολλά προβλήματα στην πορεία αν επικρατήσει το σενάριο αυτό.

Για εμάς, πέραν του ότι δεν εξασφαλίζεται το αναμενόμενο ποσοστό κέρδους, δεν εξασφαλίζεται έστω και αυτό το κέρδος σε πακέτα πάνω των 20 τσιγάρων ανά πακέτο. Στα λεγόμενα 25άρια το κέρδος μας μειώνεται κατά 0,05 λεπτά σε σχέση με το 20άρι.

Οι εταιρείες φέρεται να μην θέλουν να χάσουν τίποτα πέραν του 60,4% επί της αποφορολογημένης αξίας.

Οι Ελληνικές εταιρείες δεν θέλουν να ανατιμήσουν τα φθηνά τους σήματα, εξ’ αυτού και το Υπουργείο δεν προτίθεται να αυξήσει των ελάχιστο φόρο.

Ορισμένοι από τους εμπλεκόμενους παράγοντες, θέλουν και την «πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο».

Εμείς τι κάνουμε; Περιμένουμε το 8,2%;

Σε κάθε νεότερο θα υπάρξει και ανάλογη ενημέρωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece