Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011


«Κουμπωμένοι» και στο περίπτερο
Οι καταναλωτές ξοδεύουν όλο και λιγότερα ενώ οι αυθόρμητες αγορές έχουν αντικατασταθεί από λεπτομερείς υπολογισμούς

 Ακόµη και τα περίπτερα δέχονται τις συνέπειες της κρίσης. Ολοένα λιγότεροι καταναλωτές ψωνίζουν όλο και λιγότερα προϊόντα. Οι λεγόµενες αυθόρµητες αγορές που για χρόνια «ζέσταιναν» τα ταµεία των περιπτέρων έχουν πλέον αντικατασταθεί από τους λεπτοµερείς υπολογισµούς. Οι πωλήσεις τους συρρικνώνονται. Και το µεγαλύτερο µέρος τους αφορά στα είδη καπνού.

Οι περιπτερούχοι εργάζονται περισσότερο, κερδίζουν λιγότερα, η επιβίωσήτους εξαρτάται κυρίως από τα τσιγάρα, το εµφιαλωµένο νερό και τον Τύπο, η εθνικότητά τους έχει αλλάξει σηµαντικά – οι 3 στους 10 είναι αλλοδαποί, κυρίως αλβανοί µετανάστες –, ενώ η µέση δαπάνη ανά πελάτη (κυρίως άνδρες ηλικίας από 36 ως 49 χρόνων, οι οποίοι δεν διαθέτουν περισσότερο χρόνο από 17 δευτερόλεπτα) στην Αθήνα είναι 4,1 ευρώ και στη Θεσσαλονίκη µόλις 2,7 ευρώ. Λόγω των κυριακάτικων εφηµερίδων, ο µέσος καταναλωτής δαπανά 25 δευτερόλεπτα και 4,8 ευρώ.

Αυτή είναι η ταυτότητα των περιπτερούχων και των καταναλωτών τους την περίοδο της οικονοµικής ύφεσης, όπως την κατέγραψε η έρευνα της εταιρείας Exceed Consultingσε δείγµα 51 περιπτέρων στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη τον περασµένο Ιούνιο, σε 11.708 επισκέψεις παρατήρησης της αγοραστικής συµπεριφοράς µπροστά στο περίπτερο, οι οποίες περιελάµβαναν συνεντεύξεις µε πελάτες και διαχειριστές περιπτέρων.

Και όπως σηµειώνει µιλώντας στο «Βήµα»ο κ. Θ. Μάλιος, πρόεδρος του Συνδέσµο υΠεριπτερούχων Αθηνών, «το περίπτερο έχει µέλλον, αλλά πρέπει να εκσυγχρονιστεί στην εµφάνισή του, στον εµπλουτισµό του µε νέα προϊόντα που καλύπτουν νέες ανάγκες των καταναλωτών» συµπληρώνοντας, ωστόσο, ότι «βρίσκεται στη χειρότερη κατάσταση των τελευταίων 60 χρόνων» και τονίζοντας ότι «κινδυνεύουµε, διότι τα πράγµατα αλλάζουν άρδην».

Ειδικότερα, σύµφωνα µε την έρευνα που παρουσιάζει σήµερα «Το Βήµα», η µέση αξία των αγορών από το περίπτερο έχει µειωθεί. Βέβαια, εµφανίζεται αυξηµένη κατά 0,3 ευρώ έναντι του 2009 (3,6 ευρώ έναντι 3,3 ευρώ), αλλά αν ληφθούν υπόψη όλες οι φορολογικές αυξήσεις που έχουν γίνει σε βασικές κατηγορίες, όπως είναι τα προϊόντα καπνού, η πραγµατική αξία των αγορών από το περίπτερο κινείται καθοδικά.

Οι περιπτερούχοι είναι ιδιαίτερα απαισιόδοξοι, ανήσυχοι και ανασφαλείς για το µέλλον. Βλέπουν σχεδόν τέσσερα στα δέκα περίπτερα να κλείνουν τους τελευταίους 12 µήνες και, όσο κι αν φαίνεται σκληρό, είναι το µοναδικό γεγονός που φέρνει νέους πελάτες σε όσα παραµένουν ανοιχτά.

Ωστόσο, όπως σηµειώνεται χαρακτηριστικά, η αγορά των περιπτέρων αναδιαµορφώνεται και ενισχύεται η κατηγορία των περιπτέρων µεσαίου µεγέθους. Ο µέσος ετήσιος τζίρος των µικρών περιπτέρων ανέρχεται ως τις 350.000 ευρώ, των µεσαίου µεγέθους κυµαίνεται από 350.000 ως και 700.000 ευρώ και των µεγάλων περιπτέρων από 700.000 ευρώ και άνω.
ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
* Η οικονομική καχεξία έχει αναγκάσει τους περιπτερούχους να εργάζονται περισσότερο. Το 41% έχει διευρύνει το ωράριο λειτουργίας στις 18-22 ώρες ημερησίως, το 37% στις 16-18 ώρες, το 16% όλο το 24ωρο και μόνο το 6% λειτουργεί κάτω από 16 ώρες ημερησίως. Ως εκ τούτου έχουν αυξηθεί οι βάρδιες των ανθρώπων που εργάζονται στο περίπτερο. 

* Υπολογίζεται ότι κατά μέσον όρο εργάζονται σε ένα περίπτερο 2,8 άτομα από 2,4 που εργάζονταν το 2009. Οι ιδιοκτήτες των περισσότερων περιπτέρων εμφανίζονται 1-2 φορές την εβδομάδα για έλεγχο και για επαφές με τους προμηθευτές. 
* Ο φόβος, όμως, και η ανησυχία για τις καθημερινές επιθέσεις και τα κρούσματα βίας που έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη, έχουν περιορίσει τον αριθμό των γυναικών που εργάζονται στο περίπτερο. 

* Οι εργαζόμενοι είναι στην πλειονότητά τους άνδρες κατά 71% και μόλις 29% γυναίκες – το 2009 ήταν 64% άνδρες και 36% γυναίκες. Επίσης, έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των αλλοδαπών – το 29% των εργαζομένων είναι πλέον αλλοδαποί, έναντι μόλις του 18% που ήταν το 2009. 
Ψωνίζουμε μόνο τα... απολύτως αναγκαία
Η ηλικιακή ομάδα των 36-49 ετών είναι αυτή που αγοράζει σε μεγαλύτερο ποσοστό από τα περίπτερα
Οι τακτικότεροι πελάτες των περιπτέρων είναι οι άνδρες, σεποσοστό 57%, σε σχέση µε το 43% που αντιπροσωπεύουν οι γυναίκες. Και οι περισσότεροι πελάτες είναι από 19 ετών και άνω. Η ηλικιακή οµάδα των 36-49 ετών είναι αυτή που αγοράζει σε µεγαλύτερο ποσοστό από τα περίπτερα (27%). 

Το 60,5% των αγορών αφορά τσιγάρα και άλλα είδη καπνού (χαρτάκια, φίλτρα, αναπτήρες κτλ.), το 21,3% νερό και αναψυκτικά, ενώ το 23,6% αντιστοιχεί σε εφηµερίδες, περιοδικά, τηλεφωνικές κάρτες και, τέλος, το 12% περιλαµβάνει ζαχαρώδη προϊόντα (τσίχλες, σοκολάτες κτλ.). Κατά µέσον όρο αγοράζουν 1,2 προϊόντα από το περίπτερο, δαπανώντας 3,6 ευρώ. Στην Αθήνα η µέση αξία αγορών είναι 4,1 ευρώ, ενώ στη Θεσσαλονίκη αρκετά χαµηλότερη, µόλις 2,7 ευρώ. Τις Κυριακές σηµειώνεται η υψηλότερη µέση αξία αγορών, 4,8 ευρώ. Το 65% των πελατών του περιπτέρου, άνδρες και γυναίκες, γνωρίζουν ποια µάρκα θέλουν να αγοράσουν, ενώ το 31% έχει υπόψη του γενικά την κατηγορία (π.χ. σοκολάτα) και αποφασίζει επί τόπου τη µάρκα που θα επιλέξει. Οι απολύτως αυθόρµητες αγορές περιορίζονται στο 4%. 

Οι Θεσσαλονικείς είναι πιο αποφασισµένοι για την αγαπηµένη τους µάρκα (70%) από τους Αθηναίους (63%). Μάλιστα, όσο πιο µεγάλοςσε ηλικία είναι ο πελάτης τόσο πιο αποφασισµένος είναι για τη µάρκα που θέλει να αγοράσει από το περίπτερο. 

Ετσι, οι µικροί πελάτες, ηλικίας 12 ετών, είναι µόλις κατά 35% αποφασισµένοι για τη µάρκα που προτιµούν να αγοράσουν, οι µισοί ξέρουν την κατηγορία, ενώ το 15% αρέσκεται στην απόλυτα αυθόρµητη αγορά. Στον αντίποδα, οι πελάτες άνω των 50 ετών έχουν αποφασίσει τη µάρκα που θα αγοράσουν από το περίπτερο σε ποσοστό 70%, το 28% γνωρίζει την κατηγορία και µόλις το 2% κάνει αυθόρµητες αγορές. 

Επίσης, το 28% δηλώνει ότι αγοράζει λιγότερο συχνά από το περίπτερο σε σχέση µε έναν χρόνο πριν (στην Αθήνα ανέρχεται στο 30%), ενώ το 62% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι αγοράζουν από το περίπτερο µε την ίδια συχνότητα. Αυτοί που δήλωσαν ότι αγοράζουν λιγότερο συχνά, σε ποσοστό 82%, το κάνουν για να ξοδεύουν λιγότερα χρήµατα, το 11% επειδή τα προϊόντα που προµηθευόταν από το περίπτερο πλέον τα αγοράζει από σουπερµάρκετ και, τέλος, το 7% ψωνίζει λιγότερο συχνά από το περίπτερο διότι το θεωρεί πιο ακριβό. 





Αναδημοσίευση από το Βήμα

ΡΕΠΟΡΤΑΖ Δ. ΧΑΡΟΝΤΑΚΗΣ

Σάββατο 19 Νοεμβρίου 2011

Νέο “φατούρο” έρχεται!


Νέες μειώσεις ποσοστών κέρδους στον κλάδο μας από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας.
Οι μειώσεις θα είναι απ’ όλες τις καρτοκινητές και αφορά μόνο τις άυλες κάρτες.
Οι σφαλιάρες “πέφτουν σύννεφο” και εμείς …

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece