Παρασκευή 28 Σεπτεμβρίου 2012

Αναδιάρθρωση του Ε.Φ.Κ.

Η κυβέρνηση αυξάνει τις τιμές σε πετρέλαιο, υγραέριο και στα τσιγάρα


image

Προωθείται τώρα η εξίσωση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στο υγραέριο και το πετρέλαιο κίνησης.
Aυξάνεται, λοιπόν, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης του υγραερίου από 0,20 ευρώ στα 0,33 ευρώ. Πηγαίνει, δηλαδή, στο 65% και έτσι η ουσιαστική επιβάρυνση για το υγραέριο κίνησης θα είναι 16 λεπτά.
Παράλληλα, έρχονται αυξήσεις των έμμεσων φόρων και στα τσιγάρα. Ο πάγιος φόρος αυξάνεται στα 80 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα και στα 115 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα ο ελάχιστος φόρος κατανάλωσης.
Έτσι αναμένεται να αυξηθούν κατά πολύ οι τιμές των λεγόμενων φθηνών τσιγάρων, ενώ θα μειωθεί αισθητά η τιμή των ακριβών τσιγάρων, καθώς όλα δείχνουν ότι θα μειωθεί στο 20% ο αναλογικός φόρος.

Δευτέρα 24 Σεπτεμβρίου 2012

ΕΦΟΡΙΑ Έρχεται φωτιά και λαύρα...


ΕΦΟΡΙΑ Έρχεται φωτιά και λαύρα...

Με αλλεπάλληλους «κανονιοβολισμούς» ετοιμάζεται να αποχαιρετίσει τον χρόνο (και να υποδεχθεί τον νέο) το υπουργείο Οικονομικών, προωθώντας σειρά φορολογικών νομοσχεδίων -ενδεχομένως και πάνω από τρία, αν κριθεί αναγκαίο-, υπό το βλέμμα των επικεφαλής της τρόικας, που τις τελευταίες ημέρες επέδειξαν αυξημένο ενδιαφέρον για το πεδίο της φορολογίας.
Του Γιώργου Παππού
Μάλιστα, όπως προέκυψε από την τελευταία τους συνάντηση με τον κ. Γ. Στουρνάρα, πέρα από τις τρέχουσες εξελίξεις στο πεδίο των εσόδων, ζήτησαν ενημέρωση για τις συζητήσεις που γίνονται αναφορικά με τα νέα φορολογικά νομοσχέδια και... παρήγγειλαν στον γ.γ. του ΚΕΠΥΟ σενάρια επί σεναρίων, έτσι ώστε να διαπιστώσουν αφενός αν είναι εφικτοί οι στόχοι για τη φοροδιαφυγή, αφετέρου αν μέσω των σχεδιαζόμενων διατάξεων επιτυγχάνεται η διεύρυνση της φορολογικής βάσης.

ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ ΣΤΗΝ ΚΛΙΜΑΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΦΠΑ
Το πλέον σίγουρο είναι ότι η κλίμακα φορολόγησης των εισοδημάτων, συμπεριλαμβανομένου του αφορολογήτου, θα αλλάξει εκ θεμελίων και, σε συνδυασμό με την κατάργηση των φοροαπαλλαγών (που ζητά μετ’ επιτάσεως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο-ΔΝΤ), θα οδηγήσει σε σημαντικές επιβαρύνσεις, ακόμη και στα χαμηλότερα εισοδήματα.
Εν πολλοίς, η «μάχη» του οικονομικού επιτελείου για τη διατήρηση του αφορολογήτου (τουλάχιστον στα σημερινά επίπεδα, καθώς υπήρχε εξ αρχής πρόθεση να αυξηθεί στα 8.000 ευρώ) θα κριθεί από το εάν οι εκπρόσωποι των δανειστών μας πειστούν για την αποτελεσματικότητα των «εργαλείων» κατά της φοροδιαφυγής που είτε χρησιμοποιούνται ήδη είτε πρόκειται να θεσμοθετηθούν στα επικείμενα νομοσχέδια.
«Πρέπει να είμαστε αποτελεσματικοί, για να είμαστε πειστικοί ως προς τους στόχους", δήλωσε χαρακτηριστικά ο αρμόδιος υφυπουργός, κ. Γ. Μαυραγάνης, μετά τη συνάντηση του οικονομικού επιτελείου με την τρόικα, στη σκιά των ιδιαιτέρως απαιτητικών συστάσεων του ΔΝΤ, που φτάνουν ώς την πλήρη κατάργηση του αφορολογήτου, με αντικατάστασή του από μείωση φόρου με δικαιολογητικά και όριο περίπου τις 2.200 ευρώ, ώστε να καλυφθούν τα πολύ χαμηλά εισοδήματα.
Οι ανατροπές στην κλίμακα δεν περιορίζονται, όμως, στο αφορολόγητο, καθώς (ακόμη κι αν αυτό διασωθεί) θα πρέπει να θεωρούνται δεδομένες οι απώλειες λόγω της σχεδιαζόμενης μείωσης των φορολογικών κλιμακίων. Σήμερα, η φορολογική κλίμακα έχει οκτώ κλιμάκια και οκτώ συντελεστές, που ξεκινούν από το 10% και φτάνουν στο 45%, για εισοδήματα άνω των 100.000 ευρώ. Απαίτηση της τρόικας είναι η κλίμακα να γίνει απλούστερη, άρα να μειωθούν τα κλιμάκια. Η... εξειδίκευση ήρθε από το ΔΝΤ και είναι στη λογική ότι τα κλιμάκια και οι συντελεστές δεν πρέπει να ξεπερνούν τα τέσσερα -και, μάλιστα, με κλιμάκωση από το 18% (για εισοδήματα έως 22.000 ευρώ) έως το 45% (για εισοδήματα πάνω από 100.000 ευρώ), αλλά από το πρώτο ευρώ (αφού, σύμφωνα με τη λογική του Ταμείου, δεν πρέπει να υπάρχει αφορολόγητο).

ΧΡΗΣΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ
Τι σημαίνει πρακτικά αυτό;
01. Ας πάρουμε για παράδειγμα εισόδημα 16.000 ευρώ: με βάση τη σημερινή κλίμακα, ο αναλογών φόρος διαμορφώνεται στα 1.420 ευρώ. Με τη νέα κλίμακα, ωστόσο, ο φόρος εκτινάσσεται στις 2.880 ευρώ, λόγω κατάργησης αφενός του αφορολογήτου και αφετέρου του χαμηλού συντελεστή 10% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ.
02. Ας δούμε τι γίνεται με εισόδημα 22.000 ευρώ. Σήμερα, ο αναλογών φόρος διαμορφώνεται στις 2.920 ευρώ. Με τη νέα κλίμακα, ωστόσο, ο φόρος εκτινάσσεται στις 3.960 ευρώ.
03. Ακόμη μεγαλύτερες είναι οι επιβαρύνσεις στα εισοδήματα των 45.000 ευρώ, καθώς ο αναλογών φόρος αυξάνεται στις 12.010 ευρώ, από 10.720 ευρώ σήμερα.


ΤΡΟΙΚΑ Ζητεί υψηλό συντελεστή ΦΠΑ και «μειωμένο» στο 19% στον τουρισμό!

Το κύμα πιέσεων στα εισοδήματα διογκώνεται, αν λάβει κανείς υπόψιν ότι η τρόικα δεν φαίνεται διατεθειμένη να επιτρέψει ελαφρύνσεις από τη μείωση των συντελεστών του ΦΠΑ, ζητώντας -αντιθέτως- μετατάξεις προϊόντων και υπηρεσιών από τον πολύ χαμηλό συντελεστή 6,5% στον υψηλότερο, αλλά και κατάργηση του ειδικού καθεστώτος που ισχύει για τα νησιά του Αιγαίου.
Είναι ενδεικτικό ότι το Ταμείο υποστηρίζει πως «μεσοπρόθεσμα, η Ελλάδα θα έπρεπε να εξετάσει το ενδεχόμενο μετάβασης σε ένα σύστημα ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ, με έναν μειωμένο συντελεστή που θα ισχύει μόνο για τον τουρισμό», προσδιορίζοντας αυτόν τον συντελεστή στο 19%!


ΑΚΙΝΗΤΑ Τα πάνω κάτω με την ενοποίηση φόρων και τελών

Ειλημμένη είναι η απόφαση για αλλαγές στη φορολογία των ακινήτων, που αφορούν την ενοποίηση φόρων και τελών.
Ωστόσο, το ύψος του σχετικού αφορολογήτου (άρα, και των επιβαρύνσεων) θα εξαρτηθεί από την επίλυση της εξίσωσης που έχει ως παραμέτρους την απελπιστική κατάσταση της κτηματαγοράς, τη δεδομένη επιβάρυνση των νοικοκυριών από σειρά φόρων, αλλά και τη δημοσιονομική ασφάλεια που παρέχει το ακίνητο ως πηγή εσόδων.

ΟΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΕΣ
Παράγων «Χ» εκτιμάται, πάντως, ότι θα είναι οι αντικειμενικές αξίες, καθώς είναι προφανές ότι, αν υιοθετηθεί η εισήγηση για αυτόματη ετήσια αναπροσαρμογή τους, τότε μπορεί να κρύβονται επιβαρύνσεις ακόμη και χωρίς καμία άλλη αλλαγή σε συντελεστές και αφορολόγητα.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, υπό μία «σκέπη» θα βρεθούν ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) και το τέλος που εισπράττεται σήμερα, μέσω της ΔΕΗ. Αν και οι δύο φόροι έχουν το ίδιο ακριβώς αντικείμενο -την κατοχή ακινήτου-, η φιλοσοφία τους είναι τελείως διαφορετική, καθώς ο ΦΑΠ προϋποθέτει αφορολόγητο (200.000 ευρώ), ενώ το τέλος ακινήτων προβλέπει απαλλαγές ή μικρότερες επιβαρύνσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες υπόχρεων.
Ο νέος φόρος αναμένεται ότι θα έχει αφορολόγητο -ενδεχομένως χαμηλότερο από τις 200.000 ευρώ- και κλιμάκωση, με στόχο τη μεγαλύτερη επιβάρυνση «εχόντων και κατεχόντων». Ωστόσο, η κλιμάκωση αυτή και η τελική επιβάρυνση θα βρεθούν σε άμεση συνάρτηση με τις παρεμβάσεις που θα γίνουν στους φόρους μεταβίβασης, όπου αναμένεται περαιτέρω μείωση των σχετικών συντελεστών. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι θα ελαφρυνθεί η αγορά ακινήτου, η κατοχή ωστόσο μπορεί να γίνει υπό προϋποθέσεις πιο «αλμυρή», αν λάβει κανείς υπόψιν ότι βαίνει προς κατάργηση η απαλλαγή φόρου για τα αγροτεμάχια, όπου, συν τοις άλλοις, αναμένεται επέκταση του αντικειμενικού συστήματος.
Οι συστάσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) δίνουν, αν μη τι άλλο, μια πρόγευση τού τι έρχεται -πολλώ δε μάλλον όταν εστιάζουν στις αντικειμενικές αξίες. Ειδικότερα, ζητούν:
> μείωση φόρου μεταβίβασης ακινήτων,
> κατάργηση φοροαπαλλαγής για τις αγροτικές γαίες,
> κατάργηση της διακριτικής ευχέρειας του υπουργού Οικονομικών να αναπροσαρμόζει τις αντικειμενικές αξίες - αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών κατ' έτος,
> διατήρηση του ευνοϊκού καθεστώτος για τα ξενοδοχεία έως το 2012 και φορολόγησή τους εν συνεχεία, με τις γενικές διατάξεις,
ενοποίηση φορολογικών συντελεστών ακινήτων για τις επιχειρήσεις (μεταξύ 0,6%-1%, αναλόγως των επιδιωκόμενων εσόδων).


Έλεγχοι made in USA: Πού στοχεύει το οικονομικό επιτελείο

Ένα από τα στοιχήματα που καλείται να κερδίσει το υπουργείο Οικονομικών -και, συγκεκριμένα, ο αρμόδιος υφυπουργός, κ. Γ. Μαυραγάνης- είναι να πείσει την τρόικα ότι, με το νέο πλαίσιο ελέγχων (που θα αποτελέσει μέρος του πρώτου νομοσχεδίου), η αποτελεσματικότητα στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής θα ανεβεί κατακόρυφα και, αν μη τι άλλο, η παραβατικότητα θα υποχωρήσει, εντός τριετίας, στα μέσα ευρωπαϊκά επίπεδα.
Γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, ο κ. Μαυραγάνης φαίνεται να επενδύει στο αμερικανικό σύστημα ελέγχων, το οποίο θα μπορούσε να εξελιχθεί και σε σύστημα φορολόγησης των εισοδημάτων (πολύ απλά, με σύγκριση μεταξύ των δαπανών που πραγματοποιούν οι φορολογούμενοι και των εσόδων απ’ όλες τις πηγές, συμπεριλαμβανομένων των καταθέσεων). Το σύστημα αυτό δεν θα αφορά μόνο επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που τηρούν φορολογικά βιβλία, αλλά και μισθωτούς και συνταξιούχους. Βασικό εργαλείο θα αποτελέσει το λεγόμενο «Περιουσιολόγιο», το οποίο θα διαμορφωθεί από τις νέες δηλώσεις πόθεν έσχες όλων των φορολογούμενων, όπου θα πρέπει να αναγραφούν όλα ανεξαιρέτως τα περιουσιακά στοιχεία -κινητά και ακίνητα- και το οποίο θα αναπροσαρμόζεται κάθε χρόνο, επιτρέποντας έτσι τη διασταύρωση ανά πάσα στιγμή.
Ειδικά όσον αφορά τη δυνατότητα ελέγχου μισθωτών και συνταξιούχων, το εγχειρίδιο που έχει δώσει το IRS στους αμερικανούς ελεγκτές (εκεί ονομάζονται «πράκτορες») αναφέρει ότι, από τη στιγμή που δεν υπάρχουν βιβλία προς έλεγχο, μπορούν να βρεθούν με έμμεσο τρόπο έσοδα και περιουσιακά στοιχεία: ειδικότερα, μπορούν να αναζητηθούν και να αποτιμηθούν στοιχεία για χρήματα (ρευστό), τραπεζικούς λογαριασμούς, επιταγές, υποθήκες, ασφάλειες, παντός είδους οχήματα, εξοπλισμό γραφείου, επενδύσεις σε ακίνητα, προσωπικά είδη, χορηγήσεις δανείων και δωρεές, ενώ είναι πολύ πιθανόν το βάρος της απόδειξης να πέφτει πλέον στους φορολογούμενους και όχι στις ελεγκτικές αρχές.


Τι ζητά το ΔΝΤ: Ποια μέτρα περιλαμβάνονται στον κατάλογο

Για να έχει κανείς μια συνολική εικόνα όλων όσα ζητά το ΔΝΤ (και, κατ’ επέκταση,. η τρόικα), ιδού ο σχετικός… κατάλογος που έχει στα χέρια της η κυβέρνηση:
> Καμία μείωση ανώτατων συντελεστών φόρου εισοδήματος και ΦΠΑ, βραχυπρόθεσμα.
> Περιορισμός αφορολογήτων ορίων και μειώσεων φόρου, με προσδοκώμενο όφελος 700 εκατ. ευρώ. Στην πραγματικότητα, η τρόικα ζητά την πλήρη κατάργηση των απαλλαγών που έχουν απομείνει μετά το «ψαλίδισμα» του 50% των φοροαπαλλαγών για ιατρικές δαπάνες, ενοίκια, δίδακτρα, ασφάλιστρα και τόκους στεγαστικών δανείων πρώτης κατοικίας.
> Απλοποίηση της φορολογικής κλίμακας με τρία ή τέσσερα κλιμάκια και μετατροπή τού βασικού αφορολογήτου σε μη επιστρεφόμενη μείωση φόρου.
> Κατάργηση της υποχρέωσης υποβολής αποδείξεων για τη βασική μείωση φόρου, όταν θα έχει επιτευχθεί πρόοδος στη βελτίωση της συμμόρφωσης με τον ΦΠΑ.
> Θέσπιση αφορολογήτου ορίου για δαπάνες συντήρησης κοκ., ως σταθερό ποσοστό εισοδήματος φυσικών προσώπων από μισθώματα.
> Μετάταξη αγαθών και υπηρεσιών από τον συντελεστή ΦΠΑ 6,5% στο 13% και μη περικοπή του ανώτατου συντελεστή 23%, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.
> Κατάργηση κατά 30% του μειωμένου ΦΠΑ, που ισχύει για τα νησιά του Αιγαίου.
> Επιβολή ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ σε όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες, εκτός ξενοδοχείων και τουριστικών πακέτων, που μπορούν να υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή.
> Υπαγωγή σε ΦΠΑ των αγροτών που υπερβαίνουν ένα συγκεκριμένο «κατώφλι».
> Υιοθέτηση ενιαίας αυτοτελούς φορολογίας σε κέρδη από κεφάλαιο.
> Αύξηση αυτοτελούς φορολόγησης ομολόγων και τόκων καταθέσεων έως και στο 20% (από 10% σήμερα), στον βαθμό που το επιτρέπει η οικονομική ανάκαμψη.
> Εισαγωγή πάγιου Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στο κρασί, που σήμερα είναι αφορολόγητο.
> Επιβολή πάγιων ΕΦΚ στον λεπτοκομμένο καπνό και ευθυγράμμιση με τον ΕΦΚ που ισχύει στα τσιγάρα (κάτι που θα επιβαρύνει αναλόγως τα στριφτά).
Μεγαλύτερα τέλη ταξινόμησης για τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.
> Επιβολή παρακράτησης φόρου 25% στα εισοδήματα από μερίσματα και κατάργηση συμψηφισμού του φόρου επί των μερισμάτων.
> Αντικατάσταση φόρου συναλλαγών επί μετοχών μη εισηγμένων εταιρειών με έναν φόρο κερδών από κεφάλαιο.

Παρασκευή 21 Σεπτεμβρίου 2012

Ερώτηση κ. Λαφαζάνη για την απελευθέρωση του επαγγέλματος του καπν/λη


ΕΞΟΝΤΩΝΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΟΥΣ

Ερωτηση προς τους υπουργούς Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών, Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ Παναγιώτης Λαφαζάνης, με θέμα την ανάγκη άμεσης απόσυρσης της απαράδεκτης εγκυκλίου-λαιμητόμου για την (δήθεν) «απελευθέρωση» της πώλησης καπνικών προϊόντων και το (δήθεν) «άνοιγμα» του επαγγέλματος του περιπτερά, που οδηγεί στο λουκέτο τα υπάρχοντα περίπτερα.

Το κείμενο της ερώτησης έχει ως εξής:

Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας με απαράδεκτη εγκύκλιο (5/9) που φέρει την υπογραφή του υφυπουργού Δημ. Ελευσινιώτη έρχεται, στο όνομα της «απελευθέρωσης» της πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων και του «ανοίγματος» του επαγγέλματος του περιπτερά, να δώσει τη χαριστική βολή εξόντωσης σε δεκάδες χιλιάδες οικογένειες στη χώρα μας.
Ειδικότερα, με την εξουθενωτική αυτή εγκύκλιο, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας οδηγεί αιφνιδιαστικά και αυθαίρετα στο ουσιαστικό κλείσιμο επαγγελματίες περιπτεράδες που ασκούσαν επί δεκαετίες τη δραστηριότητα τους και ακόμα χειρότερα πλήττει βάναυσα ειδικές κοινωνικές ομάδες που χρήζουν ιδιαίτερης κοινωνικής φροντίδας, όπως οι ανάπηροι θύματα πολέμου, εθνικής αντίστασης, ειρηνικής περιόδου, ΑΜΕΑ, πολύτεκνοι κλπ.
Τους μόνους που ωφελεί αυτή η απαράδεκτη εγκύκλιος είναι τα super market και τους μεγάλους εμπορικούς ομίλους στους οποίους θα παραδοθεί ουσιαστικά η πώληση καπνοβιομηχανικών προϊόντων, στέλνοντας νέες δεκάδες χιλιάδες στην ανεργία, σε βάρος της ελληνικής οικονομίας και των δημοσίων εσόδων.


Κατόπιν τούτων ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:


1. Προτίθενται να ανακαλέσουν άμεσα την απαράδεκτη, εξοντωτική και βλαπτική για την απασχόληση και τα δημόσια έσοδα εγκύκλιο περί «απελευθέρωσης»  καπνοβιομηχανικών προϊόντων και «απελευθέρωσης» περιπτέρων;


2. Σκοπεύουν να επανεξετάσουν συνολικά και ειδικότερα ως προς αυτό, το σημείο τον αυθαίρετο και απαράδεκτο ν.3919/11;

Έξαρση λαθρεμπορίου λόγω... έξαρσης των φόρων


Του Σπύρου Δημητρέλη


Όσο αυξάνονται οι φόροι στα καύσιμα, τα ποτά και τα τσιγάρα, τόσο αυξάνεται και το κέρδος του λαθρέμπορου. Αλλά ακόμη και αυτός που δεν είναι λαθρέμπορος μπαίνει, λόγω του υψηλού κέρδους, στον πειρασμό να γίνει. Αυτό θα πει ένας έμπειρος τελωνειακός υπάλληλος αν τον ρωτήσετε ποια είναι η σχέση του ύψους των ειδικών φόρων κατανάλωσης με τον όγκο του λαθρεμπορίου.

Δυστυχώς για τα δημόσια έσοδα η παραπάνω θεωρία επιβεβαιώνεται με τον πιο πανηγυρικό τρόπο στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς καυσίμων όπου από τα μέσα του 2009 οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης πολλαπλασιάστηκαν προκειμένου να εξασφαλιστούν πρόσθετα φορολογικά έσοδα και να αντιμετωπισθεί το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας.

Από τις αρχές του 2009 έως και το Μάιο του 2010 ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στη βενζίνη αυξήθηκε κατά 86,6%. Ενώ στις αρχές του 2009 στην τιμή κάθε λίτρου αμόλυβδης ήταν ενσωματωμένος ΕΦΚ ύψους 0,359 ευρώ σήμερα ανέρχεται στα 0,67 ευρώ. Μάλιστα η φορολογική επιβάρυνση της βενζίνης είναι ακόμη μεγαλύτερη αν αναλογιστεί κανείς ότι στον ΕΦΚ επιβάλλεται και ΦΠΑ, ο συντελεστής του οποίου από το 2009 έως σήμερα έχει αυξηθεί από το 19% στο 23%.

Μένει να δούμε, κατ’ αρχάς αν  η αύξηση των φόρων, αύξησε και τα φορολογικά έσοδα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα έσοδα παρουσίασαν αρχικά μια εντυπωσιακή αύξηση, αλλά στη συνέχεια έκαναν βουτιά και συνεχίζουν να πέφτουν. Το 2009, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει και επεξεργαστεί η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ) εισπράχθηκαν από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων 6,27 δισ. ευρώ. Το 2010 οι εισπράξεις εκτοξεύτηκαν στα 8,35 δισ. ευρώ λόγω της μεγάλης αύξησης των φόρων στα καύσιμα. Το 2011, ωστόσο, εισπράχθηκαν 800 εκατ. λιγότερα (7,5 δισ. ευρώ), ενώ για φέτος οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για εισπράξεις περίπου 7 δισ. ευρώ.

Η μείωση αυτή στις εισπράξεις, σύμφωνα με γνώστες της αγοράς καυσίμων, δεν αντανακλά μόνο την ύφεση της οικονομίας και τη μείωση των εισοδημάτων αλλά και την έξαρση του λαθρεμπορίου. Και τα στοιχεία δείχνουν να επαληθεύουν και αυτήν την εκτίμηση. Η παραβατικότητα στα πετρελαιοειδή προϊόντων ακολούθησε αυξητική πορεία με γεωμετρική πρόοδο την τελευταία τριετία. Το 2009 διαπιστώθηκαν 930 τελωνειακές παραβάσεις. Το 2010 ο αριθμός των παραβάσεων εκτοξεύτηκε στις 1.702 ενώ το 2011 αυξήθηκε ακόμη περισσότερα στις 2.370. Οι καταλογιστικές πράξεις για λαθρεμπορία από 325 που ήταν το 2009, το 2010 μειώθηκαν οριακά στις 291 και αυξήθηκαν στις 483 το 2011. Με άλλα λόγια, περισσότεροι φόροι δεν σημαίνει μόνο μεγαλύτερη ύφεση. Σημαίνει και περισσότερη φοροκλοπή.

spiros.dimitrelis@capital.gr


Πηγή:www.capital.gr


Τετάρτη 19 Σεπτεμβρίου 2012

Πως "βλέπει" τα περίπτερα ο Δήμος Αθηναίων


ΝΕΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΕΡΙΠΤΕΡΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΗΜΟ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

1 Ιανουαρίου 2001 | 00:00 Γράφει το σελφ-σέλφις  TeamTopics: Αγοράρόσθεσέ το στο Bobit!
Με σύνθημα “μεγαλύτερα πεζοδρόμια στο Δήμο της Αθήνας” και “βελτίωση της εικόνας της πόλης ενόψει Ολυμπιακών Αγώνων”, μπήκε σε εφαρμογή ένα σχέδιο εξόντωσης των περιπτερούχων που έχουν την ατυχία να εργάζονται στα όρια που καταλαμβάνει ο μεγαλύτερος Δήμος της χώρας. Ο Δήμος Αθηναίων.


Το σχέδιο αυτό έχει πλέον όνομα: “Κανονιστική απόφαση για τα περίπτερα”. Τον κανονισμό αυτό συνέταξαν από κοινού οι διευθύνσεις Οδοποιίας, Πολεοδομίας και Προσόδων του Δήμου Αθηναίων και εκτός από τα περίπτερα στο μικροσκόπιο μπαίνουν όλοι οι κοινόχρηστοι χώροι που καταλαμβάνουν τα τραπεζοκαθίσματα στους δρόμους και τις πλατείες της πρωτεύουσας, οι άδειες των μικροπωλητών καθώς και οι πάγκοι των εφημερίδων.

Ενήμεροι για τα σχέδια του Δήμου ήταν οι εκπρόσωποι των Αναπήρων Θυμάτων Πολέμου, των ενοικιαστών περιπτέρων αλλά και ο στρατηγός Ευστράτιος Χωραφάς αρμόδιος για θέματα περιπτέρου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Τουλάχιστον αυτό αναφέρει ο Δημήτρης Αβραμόπουλος με επιστολή του στις 7-1-2000 στη Δημαρχιακή Επιτροπή... Μόνο που η συνάντηση και η ενημέρωση σε όλους τους φορείς έγινε στις 27 Νοεμβρίου του 2000...

Το κομμάτι του κανονισμού που αφορά τα περίπτερα ουσιαστικά απαγορεύει τη διάθεση κοινοχρήστων χώρων σχεδόν σε όλα τα περίπτερα. Μέσα σε οχτώ παραγράφους γίνεται σαφέστατη η πολιτική του Δήμου να οδηγήσει σε λουκέτο αν όχι όλα τότε όσα περισσότερα περίπτερα μπορεί...

Η κανονιστική απόφαση

Αναλυτικά ο “Κανονισμός για τα περίπτερα” αναφέρει τα εξής:


  • Δεν παραχωρείται εν γένει κοινόχρηστος χώρος στο περίπτερο πέραν του καθοριζομένου από το Νόμο.


  • Δεν παραχωρείται καθόλου κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που το Δημοτικό Συμβούλιο με σχετικές πράξεις έχει καταργήσει ή στο μέλλον θα καταργήσει. 
  • Δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που βρίσκονται εγκατεστημένα μπροστά από διατηρητέα κτίρια και ιστορικούς - αρχαιολογικούς χώρους (μουσεία, μνημεία, αγάλματα). 
  • Δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που το πλάτος του πεζοδρομίου είναι μικρότερο των 3 μέτρων. 
  • Δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα τα οποία αποκρύπτουν βιτρίνες καταστημάτων και εισόδους οικιών. 
  • Δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που βρίσκονται σε νησίδες ή πεζόδρομους. 
  • Σε περίπτωση που ο ενδιαφερόμενος αιτείται την παραχώρηση κοινοχρήστου χώρου που δεν εμπίπτει στις ανωτέρω απαγορεύσεις αυτή θα είναι μέχρι 0,50 τ.μ. σε κάθε πλευρά του περιπτέρου, εφόσον υπάρχει διαθέσιμος χώρος και για τις δύο πλευρές, άλλως στη μία μόνο πλευρά και κατόπιν σχετικής εκθέσεως ελέγχου της αρμόδιας Υπηρεσίας Φορολογητέας Ύλης. Τυχόν ενστάσεις επί των παραχωρουμένων κοινοχρήστων χώρων στα περίπτερα θα εξετάζονται από την Επιτροπή Περιπτέρων, όπως αυτή έχει συσταθεί και λειτουργεί από τους διευθυντές Δ/νσεων Δημοτικών Προσόδων, Οδοποιίας και Αρχιτεκτονικού. Το τέλος για τη χορήγηση αδείας έτους 2001 θα υπολογίζεται σύμφωνα με τους ισχύοντες συντελεστές κατά οδό, κοινοχρήστων χώρων – περιπτέρων – έτους 2000. 
  • Για τοποθέτηση ψυγείων και παιχνιδιών θα εκδίδεται κατ’ έτος σχετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Πώς ερμηνεύεται ο κανονισμός

Στόχος της κανονιστικής απόφασης δεν είναι άλλος από τη σταδιακή μείωση των περιπτέρων. Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, στην οδό Λιοσίων σχεδιάζουν την κατάργηση τουλάχιστον των μισών περιπτέρων από αυτά που βρίσκονται σήμερα στα όρια της πόλης. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο κ. Αβραμόπουλος έχει το Ο.Κ. της κυβέρνησης και φυσικά του υπουργείου Εθνικής Αμύνης. Σε πρόσφατη σύσκεψη που έγινε στο ΥΠΕΘΑ παρουσία του κ. Άκη Τσοχατζόπουλου εκπροσώπου των αναπήρων, του Ε. Χωραφά και της Δημαρχιακής Επιτροπής, ο υπουργός αρνήθηκε μόνο οποιαδήποτε αλλαγή είχε σχέση με τα τετραγωνικά (εσωτερικά) που καλύπτει το περίπτερο. Οι διαστάσεις δεν αλλάζουν, μπορεί όμως να μειωθεί ο αριθμός των περιπτέρων που υπάρχουν σήμερα στην πρωτεύουσα.

O κανονισμός αυτός οδηγεί τους περισσότερους περιπτερούχους σε εθελούσια έξοδο από το επάγγελμα. Ποιος επαγγελματίας μπορεί να εργαστεί σήμερα όταν περιορίζεται στα στενά όρια (1,30x1,50) του περιπτέρου χωρίς την παραμικρή εκμετάλλευση κοινόχρηστου χώρου; Η κατάργηση ψυγείων και σταντ για περιοδικά και εφημερίδες σημαίνει μείωση των εσόδων του σε βαθμό που δεν θα αξίζει τον κόπο να διατηρεί το περίπτερο.

Στην παράγραφο 3 αναφέρεται ότι δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που βρίσκονται εγκατεστημένα μπροστά από διατηρητέα κτίρια, ιστορικούς και αρχαιολογικούς χώρους όπως είναι τα μουσεία, τα μνημεία ή τα αγάλματα. Τουλάχιστον 100 περίπτερα από τα 95 περίπου που είναι γραμμένα στη λίστα του Δήμου εμπίπτουν σ’ αυτή την κατηγορία.

Στην παράγραφο 4 αναφέρεται ότι δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που το πλάτος του πεζοδρομίου είναι μικρότερο των 3 μέτρων.

Είναι γνωστό σε όλους ότι σ’ αυτή την πόλη (δήμαρχος της οποίας διατελεί εδώ και εφτά χρόνια ο Δημήτρης Αβραμόπουλος) δεν υπάρχουν όχι μεγάλα πεζοδρόμια αλλά ούτε καν πεζοδρόμια... Με αυτό το άρθρο οι εμπνευστές του κανονισμού είναι σε θέση να βγάλουν off τουλάχιστον τα μισά περίπτερα της Αθήνας.

Για την περίπτωση που βρεθεί πεζοδρόμιο μεγαλύτερο από τρία μέτρα υπάρχει άλλο άρθρο... Το πέμπτο του κανονισμού, σύμφωνα με το οποίο δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα τα οποία αποκρύπτουν βιτρίνες καταστημάτων και εισόδους οικιών. Ο κύκλος των απαγορεύσεων κλείνει με το άρθρο έξι, το οποίο αναφέρει ότι δεν παραχωρείται κοινόχρηστος χώρος σε περίπτερα που βρίσκονται σε νησίδες ή πεζόδρομους.

Αντιδράσεις

Ο νέος κανονισμός για τα περίπτερα προκάλεσε αλυσιδωτές αντιδράσεις τόσο στους ενοικιαστές όσο και στους αναπήρους. Τα αρμόδια σωματεία έχουν καλέσει έκτακτες συνελεύσεις προκειμένου ν’ αποφασίσουν με ποιο τρόπο θ’ αντιδράσουν. Οι ευεργετικές ρυθμίσεις που ευαγγελίζονται τόσο ο δήμαρχος Δημήτρης Αβραμόπουλος όσο και ο αντιδήμαρχος Νίκος Απέργης δημιουργούν μια άψογη εικόνα της πρωτεύουσας σε μακέτα, οδηγεί όμως στην ανεργία ένα μεγάλο κομμάτι του ενεργού πληθυσμού της Αθήνας.

Ο πρόεδρος του Σωματείου Περιπτερούχων Αθήνας η “ΕΝΟΤΗΤΑ” Νίκος Παλιογιάννης προειδοποίησε ότι “αν περάσει αυτός ο κανονισμός τότε πολλοί συνάδελφοι θ’ αναγκαστούν να κλείσουν τα περίπτερά τους και θα βρεθούν στο δρόμο. Εμείς θα καλέσουμε όλα τα μέλη του σωματείου σε γενική συνέλευση κι εκεί θα αποφασίσουμε. Αν χρειαστεί είμαστε αποφασισμένοι να κατέβουμε σε απεργία....

Ο Γρηγόρης Τσιγαρίδας, γενικός γραμματέας του Σωματείου Περιπτερούχων – Καπνοπωλών Αθήνας τόνισε ότι ο κανονισμός αυτός είναι επικίνδυνος για το μέλλον των περιπτέρων. Σίγουρα ξάφνιασε όλο τον κλάδο. Πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα μπορούμε να πούμε περισσότερα αφού συναντηθούμε με τον κ. Απέργη και μας εξηγήσει το σκοπό και τη φιλοσοφία αυτού του κανονισμού....


σελφ σερβις Online( 1 Ιανουαρίου 2001)

Ερχονται αυξήσεις στα τσιγάρα


Ερχονται αυξήσεις στα τσιγάρα

Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
Τέλος στον «πόλεμο τιμών» φαίνεται πως βάζουν οι καπνοβιομηχανίες, οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, προσανατολίζονται σε αύξηση της τιμής των τσιγάρων μέσα στο επόμενο διάστημα. Ύστερα από τις σημαντικές μειώσεις που έγιναν στις αρχές του έτους, η αύξηση των τιμών κρίνεται επιβεβλημένη προκειμένου να μπει «φρένο» στις ζημίες που συσσωρεύουν σε καθημερινή βάση οι περισσότερες καπνοβιομηχανίες. «Είναι μια διορθωτική κίνηση, αναγκαία με βάση τη σημερινή εικόνα των εταιρειών, η οποία έρχεται να ισορροπήσει την κατάσταση που σε κάποιο σημείο ξέφυγε από κάθε έλεγχο.
Κάποιες εταιρείες μάλιστα, πωλούσαν κάτω του κόστους», σημειώνει άνθρωπος του χώρου, ο οποίος επιθυμεί να διατηρήσει την ανωνυμία του και προσθέτει πως και πάλι οι τιμές των τσιγάρων θα είναι φθηνότερες απ' ό,τι θα έπρεπε με βάση την υπέρμετρη φορολόγηση που έχει υποστεί ο κλάδος. Ήδη ορισμένες καπνοβιομηχανίες έχουν ανεβάσει τις τιμές τους, όπως η BAT με τα Stuyvesant τα οποία από 3 ευρώ το πακέτο των 25 τσιγάρων το ανέβασε στα 3,50 ευρώ.
Στροφή στα φθηνά 
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η αύξηση της τιμής του πακέτου δεν θα είναι μεγαλύτερη του 0,10 ευρώ. Και αυτό γιατί μια υπερβολική αύξηση θα έχει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα από τα επιδιωκόμενα καθώς θα στρέψει τους καταναλωτές, των οποίων τα εισοδήματα πιέζονται ασφυκτικά σε φθηνότερες λύσεις όπως τα στριφτά αλλά και τα λαθραία, τα οποία παρουσιάζουν ραγδαία άνοδο.
Υπολογίζεται πως το ποσοστό του λαθρεμπορίου στη συνολική αγορά καπνού πλησιάζει το 13%, όταν πριν από περίπου δύο χρόνια μετά βίας υπερέβαινε το 3%! Μάλιστα, η έκρηξη του φαινομένου έχει σημάνει «συναγερμό» στις αρμόδιες αρχές, οι οποίες αναζητούν νέους και πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να περιορίσουν την εξάπλωσή του. Στο «παιχνίδι» μπαίνουν και οι καπνοβιομηχανίες, αρχής γενομένης με την «Παπαστράτος», η οποία υπέγραψε τη συμφωνία συνεργασίας με το ΣΔΟΕ για την από κοινού αντιμετώπιση του παράνομου εμπορίου τσιγάρων στην Ελλάδα.
Φορολογία 
Την ίδια ώρα, εκπρόσωποι του κλάδου ζητούν μετ' επιτάσεως την αναμόρφωση της φορολογίας που διέπει τα καπνικά προϊόντα προκειμένου να πάρουν «ανάσα» οι επιχειρήσεις του χώρου. Όπως υποστηρίζουν οι ίδιοι, η υπέρμετρη φορολογία που έχει επιβληθεί έχει κυριολεκτικά «γονατίσει» τον κλάδο καθώς έχει περιορίσει στο ελάχιστο το περιθώριο κέρδους όλης της αλυσίδας, από τις καπνοβιομηχανίες, τους χονδρεμπόρους έως τα τελικά σημεία πώλησης, δηλαδή τα περίπτερα και τα καπνοπωλεία. Στο μεταξύ, μεγάλη αναστάτωση έχει προκληθεί στους περιπτεριούχους ύστερα από την πρόσφατη απόφαση του υφυπουργού Εθνικής Άμυνας, Δημήτρη Ελευσινιώτη, η οποία ανοίγει πλήρως το επάγγελμα του περιπτερά αλλά και την πώληση τσιγάρων.
Πηγές από την καπνοβιομηχανία, θεωρούν ότι η απελευθέρωση έγινε βιαστικά και κάτω από την πίεση της τρόικας και περιμένουν τις διευκρινιστικές εγκυκλίους προκειμένου να καθορίσουν τη στάση τους.
Σε πρώτη φάση πάντως, δεν βλέπουν με καλό μάτι την παραπάνω απόφαση και τονίζουν πως κρύβει κινδύνους για τη δημόσια υγεία, κυρίως της νεολαίας, καθώς ο οποιοσδήποτε θα μπορεί πλέον να πουλά τσιγάρα. Στάση αναμονής τέλος κρατούν και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες εμφανίζονται επιφυλακτικές ως προς την ανάγκη απελευθέρωσης της αγοράς των καπνικώ

Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Αρνητική η ΕΣΕΕ για την απελευθέρωση του καπνοπώλη

Δελτίο Τύπου για την απελευθέρωση της διάθεσης καπνικών προϊόντων και λειτουργίας περιπτέρων
Ημ/νία Δημοσίευσης: 18/09/2012

«Την παρέμβαση των υπουργών Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης ζητά η ΕΣΕΕ για την ανάκληση της απελευθέρωσης του καθεστώτος διάθεσης καπνικών προϊόντων και λειτουργίας περιπτέρων από εταιρίες»

Η ΕΣΕΕ με επιστολή της προς τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ζητάει την ανάκληση της απόφασης και της ερμηνείας απελευθέρωσης του καθεστώς διάθεσης καπνοβιομηχανικών προϊόντων και λειτουργίας των περιπτέρων. Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

«Περιήλθε πρόσφατα σε γνώση μας η υπ' αριθμ. Φ900/13/158602/2012 Υπουργική εγκύκλιος - απόφαση, υπογεγραμμένη από τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δ. Ελευσινιώτη, με την οποία απελευθερώνεται το καθεστώς διάθεσης καπνοβιομηχανικών προϊόντων και λειτουργίας των περιπτέρων, βάσει των διατάξεων του ν. 3919/2011.

Για την έκδοση της συγκεκριμένης Υπουργικής εγκυκλίου - απόφασης, όπως σας ενημερώσαμε τηλεφωνικά, υπάρχουν ήδη έντονες διαμαρτυρίες του εμπορικού κόσμου της χώρας, καθώς πρόκειται για ιδιαίτερα κρίσιμους εμπορικούς τομείς της αγοράς, οι οποίοι βρίσκονταν πάντα στην προμετωπίδα των θεμάτων που αφορούν τις οργανωμένες εμπορικές επιχειρήσεις και ξαφνικά απελευθερώνονται και μάλιστα σε εταιρείες, οι οποίες ήδη έχουν σχηματίσει ουρές χωρίς προειδοποίηση, χωρίς ανάρτηση στην «διαύγεια» και χωρίς διάλογο! Συγκεκριμένα, εμφανίζονται πλέον να ισχύουν τα κάτωθι:

Σε ό,τι αφορά τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα:

Καταργούνται οι προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του καπνοπώλη και η εντοπιότητα.
Επιτρέπεται η διάθεση από νομικά πρόσωπα.
Καταργείται η σχετική διοικητική άδεια.
Επιτρέπεται η απευθείας πώληση από καπνοβιομήχανους και χονδρέμπορους.
Καταργούνται τα πληθυσμιακά κριτήρια.

Πρώτον, τα παραπάνω εισάγονται χωρίς να ερωτηθούν πρώτα οι έμποροι που εύλογα δημιούργησαν επαγγελματικές και εισοδηματικές προσδοκίες προκειμένου να ζήσουν τις οικογένειές τους, στηριζόμενοι σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Ξαφνικά, χωρίς καμία μεταβατική περίοδο, βρίσκονται κυριολεκτικά «επί ξύλου κρεμάμενοι» με την αγορά τους να ανοίγει και όλους τους επιχειρηματικούς τους γείτονες, κάθε είδους και λογής, να αποτελούν εν δυνάμει ανταγωνιστές τους.

Δεύτερον, η διάθεση και η χρήση προϊόντων καπνού είναι αλληλένδετες και αυτοτροφοδοτούμενες, ο πολλαπλασιασμός της μίας φέρνει την έξαρση της άλλης και προβληματιζόμαστε εάν αυτό θέλει, αυτήν την στιγμή, η ελληνική κοινωνία.

Σε ό,τι αφορά τα περίπτερα:

Προτείνουμε:

Να μην καταργηθεί η εντοπιότητα των δικαιούχων και οι περιορισμοί για τους δικαιούχους.
Να μην καταργηθεί ο περιορισμός της μίας άδειας ανά άτομο και τα πληθυσμιακά κριτήρια, γιατί θα τροφοδοτήσει περαιτέρω την υψηλή ανεργία.
Να μην καταργηθεί ο περιορισμός μίσθωσης στα νομικά πρόσωπα, που αποβλέπουν με την άδεια περιπτέρου να λειτουργούν σούπερ μάρκετ 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα.
Να μεταφερθεί η αρμοδιότητα ρύθμισης του καθεστώτος των περιπτέρων στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Οι κίνδυνοι από την απελευθέρωση της λειτουργίας των περιπτέρων είναι υπαρκτοί. Η ΕΣΕΕ και οι Εμπορικοί Σύλλογοι από μακρού προσπαθούν να καταπολεμήσουν την επέκταση των περιπτέρων επί των πεζοδρομίων, που λίγο - πολύ έχουν μετατραπεί σε παντοπωλεία. Εφόσον πλέον επιτρέπεται η μαζική αγορά περιπτέρων ή η μίσθωσή τους από νομικά πρόσωπα, είναι αναπόφευκτο ότι εμείς, τα οργανωμένα καταστήματα, θα αντιμετωπίσουμε ακόμη μεγαλύτερη επέκταση των περιπτέρων, δεδομένου ότι οι Δήμοι είναι σε ιδιαίτερα δυσχερή οικονομική θέση και δύσκολα θα προβάλλουν αντιστάσεις στις πολυεθνικές και στο ζεστό χρήμα τους. Μέσα δε σε αυτό το καθεστώς, αν και με την εν λόγω εγκύκλιο δεν γίνεται αναφορά σε μεταβολή των διατιθέμενων από τα περίπτερα ειδών (παρ. 1 άρθρου 15 νδ 1044/1971), δεν μπορούμε να είμαστε καθόλου σίγουροι ότι και αυτοί οι περιορισμοί θα επιβιώσουν. Πολύ φοβόμαστε ότι σε λίγο θα είμαστε πλέον αντιμέτωποι με πλατείες, παραδοσιακά κέντρα πόλεων και γειτονιές, όπου τα περίπτερα θα είναι καταστήματα επί των πεζοδρομίων και οι πεζοί δεν θα μπορούν να περάσουν χωρίς να ανοίξουν δρόμο ανάμεσα σε μπλούζες, παπούτσια και άλλα διαρκή είδη, χαμηλής ποιοτικής αξίας που θα διαθέτουν ελεύθερα.

Εκτός των ως άνω, σημειώνουμε ότι η εγκύκλιος - απόφαση του Υπουργείου σας στηρίχθηκε στον νόμο 3919/2011, ένα νόμο, που εάν θυμόμαστε καλά, είχε καταψηφίσει το κόμμα σας κατά την συζήτησή του στην Βουλή. Μάλιστα, πολύ καλά είχε κάνει, καθώς πρόκειται για «βιαστικό» νομοθέτημα, εξαιρετικά αόριστο, βάσει του οποίου θα μπορούσε να απελευθερωθεί το σύμπαν στην ελληνική επικράτεια και για το λόγο αυτό, δεν έχει γίνει μέχρι τώρα αποδεκτό από την ελληνική κοινωνία και δεν εφαρμόστηκε.

Τέλος, δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε ότι η ερμηνευτική προσέγγιση του Υφυπουργού κ. Ελευσινιώτη για την εφαρμογή του νομοθετήματος αυτού στα οικεία θέματα δεν μας βρίσκει σύμφωνους. Αν πράγματι ίσχυε εφ' όλης της ύλης ο ν. 3919/2011, τότε θα έπρεπε να είναι καταργημένο το σύνολο του πλαισίου για τα περίπτερα, ακόμη και η άδεια από τον Δήμο για την κατάληψη κοινόχρηστου χώρου και ακολούθως να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα, που θα διατηρούσε σε ισχύ αυτόν τον περιορισμό (σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 4 ν. 3919/2011).

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου ήδη από τις τελευταίες σοβαρές τροποποιήσεις του πλαισίου για τα περίπτερα (με το ν. 3648/2008 επί Υπουργίας Ε. Μεϊμαράκη) είχε διαμαρτυρηθεί, καθώς θεωρούσε αναχρονιστική την παραμονή μίας τόσο σοβαρής ρυθμιστικής αρμοδιότητας της αγοράς στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για λόγους παρωχημένους που από μακρού δεν ισχύουν πλέον (αποκατάσταση των θυμάτων και αναπήρων πολέμου). Είχαμε μάλιστα εισηγηθεί την μεταφορά της στο φυσικό της χώρο, στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Δυστυχώς, εκ των πραγμάτων, δικαιωνόμαστε και το αίτημά μας αυτό δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο. Καταργείται ένα πλαίσιο, το οποίο, για σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, θα έπρεπε να εκσυγχρονιστεί μετρημένα και σοβαρά, παρέχοντας την αναγκαία μεταβατική περίοδο για να προσαρμοστεί η κοινωνία και η αγορά στα νέα δεδομένα.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητάμε την άμεση ανάκληση της ως άνω Υπουργικής Απόφασης - Εγκυκλίου, την μεταφορά της αρμοδιότητας στο Υπουργείο Ανάπτυξης και την έναρξη διαλόγου ανάμεσα σε όλους τους αρμόδιους φορείς της αγοράς για την επικαιροποίηση του καθεστώτος διάθεσης καπνικών προϊόντων και λειτουργίας των περιπτέρων, όπου απαιτείται».

Αργός αλλά ορατός ο «θάνατος του Περιπτερά»


Φωτογραφία για Ξάνθη: Αργός αλλά ορατός ο «θάνατος του Περιπτερά»
Σε τραγική οικονομική κατάσταση φαίνεται πως έχουν περιέλθει το σύνολο των περιπτερούχων της Π.Ε. Ξάνθης, οι οποίοι από τη μια βλέπουν τα έσοδά τους να συρρικνώνονται με δραματικά γρήγορους ρυθμούς και από την άλλη... τα έξοδα να τρέχουν χωρίς να μπορούν να ανταποκριθούν.

Όπως αναφέρουν οι ίδιοι, με αφορμή την απόφαση της Κυβέρνησης να απελευθερώσει το επάγγελμά τους καθώς και το προνόμιο που ίδιοι κατείχαν στη διάθεση των τσιγάρων, το κέρδος τους από την πώληση τσιγάρων είναι απειροελάχιστο και ως εκ τούτου κρίνεται ασύμφορο για τους ίδιους το να ποντάρουν για την επιβίωση των επιχειρήσεών τους στην διάθεση τσιγάρων.

«Για κάθε 50ευρώ τζίρο σε τσιγάρα έχουμε κέρδος μόλις δέκα λεπτά του ευρώ, και για κάθε 100 ευρώ τζίρο κερδίζουμε μόλις τριάντα λεπτά του ευρώ» εξηγεί ο πρόεδρος του σωματείου περιπτερούχων Π.Ε. Ξάνθης κος Σωτήρης Βασιλειάδης, προσθέτοντας πως «την ίδια στιγμή μας ζητάνε υπέρογκα ποσά για ενοίκια που κυμαίνονται από 800 μέχρι και 1000 ευρώ. Το σύνολο των περιπτεράδων βρίσκονται ένα βήμα πριν την κατάρρευση, καθώς αδυνατούν να τα βγάλουν πέρα, τα κέρδη μας είναι ελάχιστα».


Ήδη τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να κλιμακωθούν οι αντιδράσεις των περιπτερούχων, που ξεκίνησαν την προηγούμενη εβδομάδα, με αφορμή το άνοιγμα του επαγγέλματός τους. «Δεχόμαστε έναν συνεχή και ανελέητο πόλεμο από τις πολυεθνικές και τα πολυκαταστήματα που προσπαθούν με κάθε τρόπο να μας εξαφανίσουν» συμπληρώνει ο κος Βασιλειάδης.

thrakitoday.com

Πέμπτη 13 Σεπτεμβρίου 2012

Απαράδεκτη, προκλητική, παράτυπη και προσβλητέα ερμηνευτική εγκύκλιος του Υφυπουργού κ. Ελευσινιώτη.

Το 1992 και πάντα στο όνομα της απελευθέρωσης, οι πολιτικοί μας, κατήργησαν τα χονδρικά περιθώρια κέρδους των καπν/κών προϊόντων, δίνοντας το δικαίωμα στις εταιρείες να καθορίζουν τόσο την χονδρική όσο και την λιανική τιμή τσιγάρων, με συνέπεια την σταδιακή εκμηδένιση του εμπορικού κέρδους των λιανοπωλητών.
Σήμερα, πάλι στο όνομα της απελευθέρωσης, παρά τις ιδιαιτερότητες των καπνικών ως προϊόν προς πώληση,  με την υπ’ αριθ. ΑΔΑ: Β4Θ46-ΨΚ8 από 06/09/2012 ερμηνευτική εγκύκλιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, απελευθερώθηκε το επάγγελμα του καπνοπώλη. Δηλαδή, πλέον δεν απαιτείτε διοικητική άδεια για την άσκηση του επαγγέλματος του καπνοπώλη, παρά μόνο με την αναγγελία άσκησης αυτού.
Το εξόφθαλμο και παράλληλα εξοργιστικό της ασκούμενης πολιτικής και των δύο παραπάνω περιπτώσεων, είναι η εφαρμογή των νόμων κατά το δοκούν και πάντα σε βάρος των λιανοπωλητών καπνικών προϊόντων και γενικότερα των “μικρών έναντι των μεγάλων συμφερόντων”!!!
Στην παραπάνω ερμηνευτική κατ’ εφαρμογή του Ν.3919/2011 «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων», επικαλούνται το Άρθρο 2 παράγραφος 1 «Οι προβλεπόμενοι στην ισχύουσα νομοθεσία περιορισμοί που αφορούν στην πρόσβαση και την άσκηση επαγγελμάτων, πέραν εκείνων των επαγγελμάτων για τα οποία διαλαμβάνεται ρύθμιση στο κεφάλαιο Β΄ του παρόντος, καταργούνται μετά την πάροδο τεσσάρων (4) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος».
Ωστόσο, είναι αξιοπερίεργο και παράλληλα προκλητικό, το γεγονός πως στο ίδιο άρθρο παράγραφο 2 και υποπαράγραφο θ, αναφέρονται «Η επιβολή υποχρεωτικών κατώτατων τιμών ή αμοιβών για τη διάθεση αγαθών ή την προσφορά υπηρεσιών, είτε αυτές ορίζονται ευθέως είτε προσδιορίζονται εμμέσως με την εφαρμογή συντελεστή κέρδους ή με άλλο ποσοστιαίο υπολογισμό». 
Γιατί κύριοι δεν θέτεται σε εφαρμογή και την παραπάνω υποπαράγραφο θ;  Μήπως δεν μας επιβάλλεται τόσο η χονδρική όσο και λιανική τιμή των των καπν/κών προϊόντων; Αυτό δεν λέγεται περιορισμός στην άσκηση της επαγγελματικής μας ελευθερίας, ή μάλλον επιβολή ή ακόμη ακριβέστερα προσδιορισμός του εμπορικού μας κέρδους;
Στις κάρτες σταθερής και κινητής τηλεφωνίας το ίδιο δεν συμβαίνει; Στον Ημερήσιο και Μηνιαίο Τύπο;
Γιατί κ. Ελευσινιώτη, επιδεικτικά και κατά το δοκούν θέτεται σε εφαρμογή διατάξεις; Έτσι εσείς οι πολιτικοί θα σώσετε την χώρα μας που εσείς την οδηγήσατε εδώ που βρίσκεται σήμερα;   
Οι μπροστάρηδες του κλάδου που είναι; Δεν ξέρουν να διαβάζουν και να ερμηνεύουν μια διάταξη; Αν ναι, τότε να παραιτηθούν γιατί είναι άκρως επικίνδυνοι!!!

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Ένα βήμα πριν το "ΤΕΛΟΣ"

Τα αναπηρικά περίπτερα, έχοντας συμπληρώσει έναν αιώνα ζωής,  προσφέροντας τόσο στις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όσο και στους εκμεταλλευτές αυτών αλλά ακόμη και στο κοινωνικό σύνολο, διαφαίνεται να αλλάζει ριζικά ο σκοπός ύπαρξής τους.
Μετά τις απανωτές αυξήσεις του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και την πρωτοφανή μείωση των ποσοστών κερδοφορίας, από την πώληση των καπνικών προϊόντων, μετά την πάροδο 2,5 ετών, είχε σαν συνέπεια το κλείσιμο τουλάχιστον το 1/3 των σημείων πώλησης τους.
Σήμερα, στο όνομα των διαρθρωτικών αλλαγών αλλά και στο όνομα της απελευθέρωσης όλων των επαγγελμάτων, έρχεται και η χαριστική βολή στον κλάδο μας, σύμφωνα με διατάξεις που προωθούνται ταχύτατα.
Από τη μία έχουμε την κατάργηση ευεργετημάτων σε κοινωνικές ομάδες, όπου μεταξύ αυτών είναι και οι ανάπηροι και θύματα πολέμου καθώς και η διαδοχή του ευεργετήματος, και από την άλλη την απελευθέρωση του επαγγέλματος του καπνοπώλη, που σημαίνει την πώληση καπνικών προϊόντων από διάφορα καταστήματα, εκτός και αν… συμφέροντα προωθούν άλλες λύσεις και σίγουρα όχι προς όφελός μας!!!
Μετά την μεταφορά των αρμοδιοτήτων των αναπηρικών περιπτέρων στους κατά τόπους Δήμου με το Νόμο  Καλλικράτη, μετά το Νόμο 3919/2011 που απελευθερώνει μεταξύ άλλων και το επάγγελμα του καπνοπώλη, μετά την γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού από 6/7/2012 που εισηγείται την άρση περιορισμών στην αδειοδότηση άσκησης του επαγγέλματος του καπνοπώλη καθώς και στην αδειοδότηση εταιρειών (εταιρειών περιπτέρων), καθώς και με την επικείμενη κατάργηση ευεργετημάτων, τότε δρομολογούνται τα ακόλουθα:
·        Την σταδιακή κατάργηση των αναπηρικών περιπτέρων (όταν χηρέψει),   στον επιθυμητό αριθμό αυτών του κάθε δήμου. (Ο Δήμος Αθηναίων ήδη με κανονιστική απόφαση από το 2002 προβλέπει την κατάργηση θέσεων περιπτέρων που χηρεύουν).
·        Την μίσθωση των δημοτικών περιπτέρων πλέον, μετά από πλειοδοτικό διαγωνισμό σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις (και σίγουρα από εταιρείες).

Κατόπιν των παραπάνω, όχι μόνο διαφαίνεται, αλλά είναι βέβαιο το τέλος των αναπηρικών περιπτέρων και το καθεστώς μίσθωσης αυτών!!!
Το εξοργιστικό είναι πως ενώ όλα αυτά ήδη τρέχουν, δρομολογούνται, χωρίς κανένας από τους συναρμόδιους Υπουργούς να καλέσει τον κλάδο, που απαρτίζεται από χιλιάδες ατομικές καθαρά οικογενειακές επιχειρήσεις,  έστω και σε ένα προσχηματικό διάλογο.
Επίσης εξοργιστικό είναι το γεγονός, πως μετά τα παραπάνω σχέδια, θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας, σε καιρούς μάλιστα που είναι ζητούμενο η δημιουργία θέσεων εργασίας.
Με απλά λόγια, κάποιοι και για μια ακόμη φορά, αποφασίζουν για εμάς χωρίς εμάς, διαμορφώνοντας το δικό μας επαγγελματικό και κοινωνικό αύριο, στέλνοντας και εμάς  στην ανεργία, προς χάριν συμφερόντων !!!
Είναι καιρός σύσσωμος ο κλάδος να αντιδράσει δυναμικά έστω και αυτή την ύστατη στιγμή, να ανατρέψει τα καταστροφικά σχέδια για τον κλάδο μας και να δημιουργήσει τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για το επαγγελματικό μας αύριο.
ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙΡΟΣ ΓΙΑ ΕΦΗΣΥΧΑΣΜΟ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΟΥΣ.
ΚΑΛΟΥΜΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΚΑΙ ΣΥΝΑΦΕΙΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΣΕ ΚΟΙΝΟ ΑΓΩΝΑ.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece