Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

Λίγα λόγια για την Υποπαράγραφο ΣΤ3 του νομοσχεδίου "Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις

Τοποθέτηση –αρθρογραφία του κ.Ευαγγελου Παπαγιαννη (Δικηγορος-Συνδικάτου Επαγγελματιών Περιπτερούχων Καπνοπωλών & Ψιλικών Ειδών Ν. Αττικής)
ΣΤΟΧΟΣ: Στόχος της παραπάνω διάταξης είναι η επίσπευση της έξωσης των μισθωτών περιπτέρων από τα περίπτερά τους και της παύσης των καπνοπωλών από την επαγγελματική τους δραστηριότητα, ώστε αυτή να παραδοθεί στις καπνοβιομηχανίες και τους αντιπροσώπους τους και τις μεγάλες αλυσίδες της λιανικής αγοράς (υπεραγορές, σούπερ μάρκετ), οι οποίες ήδη έχουν εκπονήσει ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο για την ολιγοπωλιακή συγκρότησή της και την εξ ολοκλήρου χειραγώγησή της.

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Σήμερα, οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων λειτουργούν με άδειες που έχουν παραχωρηθεί σύμφωνα με το ν.δ. 1044/1971 από αναπήρους και θύματα πολέμου και ειρηνικής περιόδου αυτοπροσώπως ή μισθωτές τους. Η μίσθωση έπρεπε να εγκριθεί από τον Νομάρχη (σήμερα από το Δήμο). Τα παραπάνω πρόσωπα υπήρξαν τα μόνα που είχαν δικαίωμα λιανικής πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων στο κοινό.

Με το ν. 4093/2012 (υποπαράγραφοι ΣΤ2 και Η4) δόθηκε η δυνατότητα λιανικής πώλησης και διαφήμισής τους στα super market (η οποία διαφήμιση σημειωτέον ότι απαγορεύεται στο περίπτερο) και ορίστηκε ότι στο μέλλον ο αριθμός των περιπτέρων και η θέση τους θα ορίζεται από τους δήμους, οι οποίοι θα τα παραχωρούν σε κάθε ενδιαφερόμενο και όχι σε ΑΜΕΑ όπως στο παρελθόν. Επίσης, αφέθηκε να εννοηθεί ότι πλέον οποιαδήποτε επιχείρηση, ανεξαρρτήτως αντικειμένου, θα μπορεί να πωλεί χωρίς άδεια καπνοβιομηχανικά προϊόντα.

Ήδη τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, που ευνοούν τις παραπάνω ρυθμίσεις, όπως οι καπνοβιομηχανίες, οι αντιπρόσωποί τους, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ κ.ο.κ. έχουν εκπονήσει ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο και πλάνο (σύσταση θυγατρικών εταιρειών) για να πάρουν στους πλειστηριασμούς όσο πιο πολλές θέσεις περιπτέρων μπορούν.

Τα μόνα δύο εμπόδια που αντιμετώπιζαν ήταν τα εξής : 1. η μεταβατική διάταξη του Ν. 4093/2012 ότι οι παλιές άδειες (των αναπήρων πολέμου και των μισθωτών τους) διατηρούνται σε ισχύ . Επομένως, αν οι δήμοι δε συνιστούσαν νέες θέσεις περιπτέρων και όσο ζουν οι αδειούχοι ανάπηροι πολέμου και 2. η με αριθμό 151/2013 Γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., βάσει της οποίας η διάθεση [ροϊόντων καπνού χωρίς όρους και προϋποθέσεις, αλλά και χωρίς να προηγείται η χορήγηση διοικητικής άδειας, αντίκειται στις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις της διεθνούς σύμβασης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.).

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ: Ήδη έχει κατατεθεί στη Βουλή και συζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή με την τακτική νομοθετική διαδικασία η διάταξη του άρθρου 78 του νομοσχεδίου "Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών". Στην επιτροπή. κλήθηκε το Συνδικάτο Περιπτερούχων Καπνοπωλών, το οποίο με άρτια νομοθετική επιχειρηματολογία εξέθεσε ότι η διατήρηση των περιορισμών στο επάγγελμα του καπνοπώλη έχει συνταγματικό έρεισμα, είναι σύμφωνη με την παραπάνω διεθνή σύμβαση του Π.Ο.Υ. και εξυπηρετεί λόγους δημοσίου συμφέροντος. Παρότι το θέμα της λιανικής αγοράς καπνοβιομηχανικών προϊόντων βρίσκεται σε διαβούλευση στη Βουλή στα πλαίσια της συζήτησης του παραπάνω νομοσχεδίου, η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται στυγνά τη διαδικασία του κατεπείγοντος και εντάσσει ρυθμίσεις (Υποπαράγραφος ΣΤ3) στο νομοσέδιο "Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής ν. 4046/2012" με τρόπο αιφνιδιαστικό και ύπουλο, εν κρυπτώ και παραβύστω, με μόνο σκοπό να μην αντιληφθούν οι περιπτερούχοι ποιά τύχη τους προορίζει και να εξυπηρετηθούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα που επιδιώκουν να αλώσουν το χώρο. Το μόνο που αξιοποιήθηκε από τις εισηγήσεις μας ήταν η νομοτεχνική πληροφόρηση για τις προστατευτικές διατάξεις, ώστε αυτές να καταργηθούν με λεπτομέρεια.

Η ΡΥΘΜΙΣΗ: Δημιουργούνται περίπτερα δύο ταχυτήτων. Αυτά που ο δικαιούχος έχει αποβιώσει, δηλαδή τα σχολάζοντα (συνηθέστερο) ή νέα που ιδρύει ο Δήμος (σπανιότερο), το 70% των οποίων δίνεται με πλειστηριασμούς και το 30% των οποίων δίνεται σε αναπήρους με κλήρωση. Αυτά θα νοικιάζονται σε τρίτους για δέκα έτη χωρίς περιορισμούς.

Αυτά που έχουν ανάπηροι πολέμου με βάση τις καταργούμενες διατάξεις του ν.δ. 1044/1971. Για να ξεριζωθούν από αυτά οι σημερινοί μισθωτές τους και να τα νοικιάσουν οι παραπάνω εταιρείες, ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ το ειδικό καθεστώς μισθώσεως περιπτέρων (άρθρα 21 ν.δ. 1044/1971, ΚΥΑ 5671/1484/1984) και οι μισθώσεις γίνονται κοινές μισθώσεις του αστικού κώδικα. Κοντολογίς:

1) καταργείται η ελάχιστη χρονική διάρκεια των επτά ετών και ο δικαιούχος μπορεί να νοικιάζει την άδεια για όσα χρόνια θέλει (ακόμη και για ένα χρόνο).

2) καταργείται η έγκριση της μίσθωσης. Αυτή η ρύθμιση αφήνει χωρίς κατοχύρωση τον μισθωτή σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου πριν την λήξη του συμβολαίου. Σήμερα, ο δήμος για να παραχωρήσει με πλειστηριασμό το περίπτερο σε άλλον, πρέπει να περιμένει την λήξη της μίσθωσης, μέχρι την οποία εισπράττει τα μισθώματα το Ταμείο Αρωγής Θυμάτων Πολέμου. Με την νέα ρύθμιση, το δικαίωμα χρήσης του περιπτέρου δε θα απορρέει από τη διοικητική πράξη έγκρισης της μίσθωσης και δήμος θα μπορεί να πετάει τον μισθωτή περιπερούχο στο δρόμο χωρίς καμία διατύπωση.

3) καταργείται το δικαίωμα προτίμησης του μισθωτή έναντι τρίτου υποψηφίου μισθωτή, δηλαδή το δικαίωμα του μισθωτή να πετύχει ανανέωση της μίσθωσης για άλλα επτά έτη υποό την προϋπόθεση καταβολής ενοικίου προσηυξημένου κατά 20%.

4) καταργείται η προστασία του μισθωτή από κακόβουλες και προσχηματικές καταγγελίες λόγω ιδιόχρησης κατά τη διάρκεια της μίσθωσης και επιτρέπεται στον δικαιούχο να καταγγείλει την μίσθωση ακόμη και την επόμενη ημέρα από τη σύναψή της για δικαιόχρηση και στη συνέχεια να εκμισθώσει το περίπτερο αλλού.

5) Δίνει το δικαίωμα στο δικαιούχο να ζητήσει "αέρα" κατά τη σύναψη της μίσθωσης. Δηλαδή του δίνει το δικαίωμα να προεισπράττει "αϋλη" εμπορική αξία για το ευεργέτημα της πολιτείας.

6) Καταργούνται η απαγορεύσεις μισθώσεως άδειας από ανώνυμες εταιρείες, καπνοβιομηχανίες και αντιπροσώπους τους, επιχειρήσεις τροφίμων, καφετέριες και σουπερ μάρκετ, καθώς και ο περιορισμός της εκμίσθωσης μίας άδειας ανά φυσικό πρόσωπο. Γι' αυτόν τον λόγο ανοίγουν με την ίδια διάταξη το αντικείμενο των περιπτέρων σε όλα τα είδη του εμπορίου (ποτέ δε ζητήθηκε από τους περιπτερούχους να πωλούνε νωπά είδη διατροφής, ψωμί και εν γένει μη τυποποιημένα προϊόντα).

Οι συνέπειες στην πράξη είναι εμφανείς: τα συμφέροντα διαλέγουν περίπτερο. Πληρώνουν ένα καλό ποσό (και άφταστο για τις δυνατότητες του βιοπαλαιστή περιπτερούχου). Ο δικαιούχος καταγγέλει προσχηματικά για ιδιόχρηση. Στη συνέχεια νοικιάζει στα συμφέροντα.

Η μίσθωση του περιπτερά λήγει. Ο δικαιούχος ζητά ένα τεράστιο ενοίκιο που δεν μπορεί να πληρώσει. Στη συνέχεια, νοικιάζει στα συμφέροντα.


Με μαθηματική ακρίβεια, δεδομένου του οικογενειακού χαρακτήρα των επιχειρήσεων των περιπτέρων, της οικονομικής δυσπραγίας των περιπτερούχων χάρη στην εκμετάλλευσή τους από τις καπνοβιομηχανίες, τους εκδότες και τις εταιρείες τηλεφωνίας, και της αδυναμίας δικαιούχων και περιπτερούχων να διαπραγματευτούν επί ίσοις όροις με τα συμφέροντα, ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΟΙ,επαγγελματίες δεκαετιών, λίγα χρόνια πριν τη σύνταξη οδηγούνται στην ανεργία και οι οικογένειές τους στην λιμοκτονία.

Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση καταργεί το περίπτερο ως ευεργέτημα για τους αναπήρους πολέμου, καταργεί την υποχρέωση αδειοδότησης των σημείων πώλησης καπνού και καταργεί τη διοικητική τους εποπτεία, ώστε να παρακάμψει πλήρως τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, χωρίς να λάβει υπόψη τον υπερνομοθετικής ισχύος χαρακτήρα των διατάξεων της Διεθνούς Σύμβασης. Μάλιστα, αρχικά είχε την πρόθεση να "καταργήσει" τη γνωμοδότηση με ρητή διάταξη, αλλά ευτχυχώς την τελευταία στιγμή ανακάλεσε αυτό το δυστύχημα από δογματικής και νομοτεχνικής πλευράς.

Εξειδικευμένα σας παραθέτουμε, προς γνώση όλων, τα σχετικά άρθρα:



1. Σχετικό άρθρο το οποίο είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο στην σελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης


18. α. Στην παράγραφο Η.4. του ν. 4093/2012 με τίτλο «ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ

ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ» προστίθεται πρώτο εδάφιο ως εξής: «1. Οι διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του ν. 3919/2011 (Α` 32) εφαρμόζονται στην πώληση προϊόντων καπνού υπό τους όρους και προϋποθέσεις διάθεσης που ορίζονται στο ν.3730/2008»

β. Η Εγκύκλιος ΔΥΓ6/Γ.Π.οικ./82881/5.9.2013 «Εφαρμογή Γνωμοδότησης του ΝΣΚ για τα σημεία πώλησης των καπνικών προϊόντων» καταργείται»

2. Το τελικό άρθρο που κατατέθηκε την Παρασκευή 28/3/2014 στις 11μμ στην Ελληνική Βουλή


ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΣΤ.3: ΑΡΣΗ ΕΜΠΟ∆ΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ

ΣΤΟΝ ΚΛΑ∆Ο ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ - ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

ΠΕΡΙΠΤΕΡΩΝ

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόµου καταργούνται:

1. Οι διατάξεις του άρθρου 10, 11, 13, 14 του Νομοθετικού Διατάγματος

1044/1971 (Α΄ 245) και το π .δ. 37/2009 (Α΄ 54).

2. Η παράγραφος 2 του άρθρου 15 του ν.δ.1044/1971.

3. Οι παράγραφοι 1 και 2 του άρθρου 16 του ν.δ. 1044/1971.

4. Το άρθρο 18 του ν.δ.1044/1971.

5. Η παράγραφος 3 του άρθρου 19 του ν.δ.1044/1971.

6. Οι παράγραφοι 1, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 21 του ν.δ. 1044/1971.

7. Οι παράγραφοι 2, 3 και 4 του άρθρου 22 του ν.δ. 1044/1971.

8. Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 4, 5, 8 και 9 του άρθρου 23 του

Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 και οι ΥΑ Π33-16881/2011 (Β’ 1351) και

ΥΑ 121427/1988 (Β’ 882).

9. Το άρθρο 24 του ν.δ.1044/1971 .

10. Η περίπτωση β της παραγράψου 3 του άρθρου 25 του ν.δ. 1044/1971.

11. Η παράγραφος 1 του άρθρου 30 του ν.δ. 1044/1971.

12. Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 του ν. 3648/2008 (Α΄ 38). 58

13. Η περίπτωση β της παραγράφου 2 και οι περιπτώσεις α’ και β’ της

παραγράφου 3 του άρθρου 6 του ν. 3648/2008.

14. Το άρθρο 7 του ν. 3648/2008.

15. H KYA 5671/1487/1984 (Β’ 549).

16. Κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη αντίθετη µε την υποπαράγραφο ΣΤ2

του ν. 4093/2012.
Πα̟παγιάννης Ευάγγελος
Νικηταρά 3 , Αθήνα Τηλ :210 6922247 ,6974 072268
E-mail :

Πέμπτη 27 Μαρτίου 2014

ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ - Προστασία κοινωνικά ευπαθών ομάδων


ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
27.3.2014
ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου             Εσωτερικών «Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
1. Τα θέματα σχετικά με την αντιμετώπιση Αναπήρων και Θυμάτων Πολέμου ρυθμίζονται κυρίως από το Νομοθετικό Διάταγμα 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245), όπως τροποιήθηκε και ισχύει.
Η μακροχρόνια εφαρμογή των διατάξεων αυτών σε συνδυασμό με την διαρκώς μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα κατέστησαν εμφανή την ανάγκη στοχευμένων παρεμβάσεων με γνώμονα όχι μόνο την κατοχύρωση της αρχής της διαφάνειας, αλλά και την ανταποκρισιμότητα στις ανάγκες κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων και ατόμων που θυσίασαν την σωματική τους αρτιμέλεια χάριν του καθήκοντος. Ταυτόχρονα, έχει πλέον καταστεί σαφής και η ανάγκη προστασίας των ίδιων των ευεργετούμενων από πρακτικές και συμπεριφορές, που καταστρατηγούν τον αληθή σκοπό της ευνοϊκής τους μεταχείρισης.
Οι συνθήκες είναι πλέον ώριμες για μια ριζική μεταρρύθμιση του καθεστώτος εκμετάλλευσης περιπτέρων με άξονες την προστασία του ατομικού και οικογενειακού εισοδήματος σε καιρό ύφεσης, την περιφρούρηση του ανθρώπινου χαρακτήρα των πόλεων και των ελεύθερων χώρων,  την αντικειμενικοποίηση του καθεστώτος μοριοδότησης των δικαιούχων άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρων, τον συνυπολογισμό για την χορήγηση του συγκεκριμένου ευεργετήματος της απόδοσης του περιπτέρου σε συνδυασμό με την οικονομική και κοινωνική κατάσταση του δικαιούχου.
2.  Παρότι είναι αναγκαία η διαρκής διαβούλευση με τους αρμόδιους κοινωνικούς φορείς και η προετοιμασία μια ολοκληρωμένης πρότασης για την ουσιαστική μεταρρύθμιση του καθεστώτος εκμετάλλευσης και λειτουργίας των περιπτέρων, που θα διαπνέεται από σεβασμό στο περιβάλλον, στη δημόσια υγεία, στο δημότη, στον δικαιούχο της άδειας και στον περιπτερούχο, οι επώδυνες συνέπειες των καταστροφικών μνημονιακών πολιτικών έχουν καταστήσει αναγκαία την άμεση ανάληψη στοχευμένων νομοθετικών πρωτοβουλιών με γνώμονα την εξασφάλιση ενός αξιοπρεπούς επιπέδου διαβίωσης. Τα άμεσα και επιμέρους αυτά μέτρα περιέχονται στην παρούσα τροπολογία. Ειδικότερα :
3.  Με την πρώτη παράγραφο του άρθρου 1 καθίσταται υποχρεωτική η δεσμευτική χωροθέτηση όλων των υφιστάμενων και μελλοντικών θέσεων περιπτέρων ανά Περιφέρεια. Επιπρόσθετα, οι δήμοι υποχρεούνται να ανακοινώνουν τον Ιανουάριο τον αριθμό και τη θέση των νέων αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρου, που πρόκειται να χορηγηθούν εντός του έτους. Η δεσμευτική χωροθέτηση των θέσεων περιπτέρων ανά Περιφέρεια θέτει οριστικά τέλος σε κάθε δυνατότητα αυθαιρεσίας κατά την διαδικασία αδειοδότησής τους και προστατεύει το εισόδημα των υφιστάμενων αδειών.
4. Με την δεύτερη παράγραφο του άρθρου 1 θεσμοθετείται υποχρεωτική διαδικασία διαβούλευσης, η οποία προηγείται της χωροθέτησης των αδειών περιπτέρων ανά Περιφέρεια. Πρόκειται για θεσμική εκδήλωση της δέσμευσης για απόλυτη διαφάνεια στην διαχείριση των θεμάτων της Αυτοδιοίκησης.
5. Με την τρίτη παράγραφο του άρθρου 1 παρέχεται η δυνατότητα στους κατόχους άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου να προσλαμβάνουν μέχρι δυο (2) υπαλλήλους με σχέση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου. Με αυτόν τον τρόπο κατοχυρώνονται τα εργασιακά δικαιώματα όσων απασχολούνται σε περίπτερα και καταπολεμώνται φαινόμενα «μαύρης εργασίας».
6. Με την τέταρτη παράγραφο του άρθρου 1 αντιμετωπίζονται οι κοινωνικά ανάλγητες συνέπειες του υφιστάμενου γραφειοκρατικού καθεστώτος διαδοχής αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρου. Το υφιστάμενο καθεστώς προβλέπει την υποχρέωση υποβολής θετικής δήλωσης από τους κληρονόμους του αποβιώσαντος δικαιούχου της άδειας εντός μηνός από την ημερομηνία του θανάτου. Ωστόσο, είτε λόγω πλημμελούς ενημέρωσής τους από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, είτε λόγω πένθους, οι κληρονόμοι συχνά δεν υποβάλουν εμπρόθεσμα τη σχετική δήλωση με αποτέλεσμα την απώλεια του περιπτέρου. Με την προτεινόμενη ρύθμιση η άδεια κληρονομείται αυτοδίκαια (εκτός και εάν δεν το επιθυμούν) από τη σύζυγο και τα τέκνα του αποβιώσαντος, ακόμα και εάν αποποιηθούν την υπόλοιπη κληρονομιά του, και κατόπιν υποβολής σχετικής θετικής δήλωσης από λοιπούς απώτερους συγγενείς. Η ρύθμιση αυτή προτείνεται να έχει αναδρομική ισχύ, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι δυσμενείς συνέπειες που έχουν ήδη επέλθει από την εφαρμογή του υφιστάμενου καθεστώτος.
7. Με την πέμπτη παράγραφο του άρθρου 1 θεσμοθετείται δεσμευτική προθεσμία τριάντα (30) ημερών για την έκδοση άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου, η υπέρβαση της οποίας αποτελεί πειθαρχικό αδίκημα. Επιπρόσθετα, προηγείται της έκδοσης κάθε τέτοιας άδειας υποχρεωτική διαδικασία διαβούλευσης. Σκοπός της διάταξης είναι η αντιμετώπιση των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στην έκδοση των ανωτέρω αδειών και κατοχύρωση της αρχής της διαφάνειας.
8. Με την έκτη παράγραφο του άρθρου 1 καθιερώνονται για πρώτη φορά ως κριτήρια χορήγησης άδειας εκμετάλλευσης ή μετατόπισης περιπτέρου η προστασία της δημόσιας υγείας, της πρόσβασης και ελεύθερης κυκλοφορίας ΑμΕΑ και του περιβάλλοντος.
9. Με την έβδομη παράγραφο του άρθρου 1 προστατεύονται τα δικαιώματα των κατόχων άδειας εκμετάλλευσης και των περιπτερούχων από αυθαίρετες μετατοπίσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η υποχρεωτική αποτίμηση της αποδοτικότητας της παλιάς και της νέας θέσης από την Οικονομική Επιτροπή του δήμου και αποσαφηνίζεται ότι η εκτέλεση δημοσίων έργων δεν αποτελεί λόγο μόνιμης μετατόπισης περιπτέρων.
10. Με την όγδοη παράγραφο του άρθρου 1 τίθεται φραγμός στην μίσθωση πέραν της μιας (1) άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου από φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Η ρύθμιση αυτή είναι αναγκαία προκειμένου να προστατευθεί το εισόδημα όσων ήδη κατέχουν άδεια εκμετάλλευσης περιπτέρου ή έχουν μισθώσει περίπτερο και να περιφρουρηθεί ο χαρακτήρας του περιπτέρου ως κοινωνικού βοηθήματος και όχι εμπορικής επιχείρησης.
11. Με την ένατη παράγραφο του άρθρου 1 θεσμοθετείται ειδική Επιτροπή Προσφυγών στους Δήμους με αρμοδιότητα την εξέταση παραπόνων σχετικά με την χορήγηση αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων. Με την προτεινόμενη ρύθμιση διασφαλίζεται η συμμετοχή των οικείων κοινωνικών φορέων.
12. Με το άρθρο 2 οι Επιτροπές Ελέγχου Αδειών Εκμετάλλευσης Περιπτέρων υπάγονται στους Δήμους και καθίσταται υποχρεωτική η συμμετοχή του συνόλου των αρμόδιων κοινωνικών φορέων.
13. Με το άρθρο 3 επεκτείνεται στα δέκα (10) έτη η διάρκεια και των προϋφιστάμενων του Νόμου 4093/2012 “Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 (ΦΕΚ Α 222) για λόγους ισότητας.
Επιπρόσθετα, προστατεύονται επαρκώς οι κληρονόμοι άδειας για τους οποίους δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία μεταβίβασης.
14. Τέλος, στο άρθρο 4 περιέχονται τελικές διατάξεις.


Β. ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΥ
Άρθρο 1
Προστασία κοινωνικά ευπαθών ομάδων
1. Στο άρθρο 10 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) προστίθεται δωδέκατη παράγραφος ως εξής:
«12. Εντός έξι (6) μηνών από την θέση σε ισχύ της παρούσας παραγράφου, τα οικεία Περιφερειακά Συμβούλια, μετά από σύμφωνη γνώμη των αντίστοιχων δημοτικών συμβουλίων και απλή γνώμη των κατά τόπους Σωματείων δικαιούχων εκμετάλλευσης περιπτέρων και περιπτερούχων, χωροθετούν το συνολικό αριθμό των υφιστάμενων και επιτρεπόμενων αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων για όλες τις κατηγορίες του παρόντος νόμου, που εμπίπτουν στην χωρική τους αρμοδιότητα. Τροποποίηση της χωροθέτησης αυτής είναι δυνατή με την διαδικασία του προηγούμενου εδαφίου. Τον Ιανουάριο κάθε έτους το κατά περίπτωση αρμόδιο δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει για τον αριθμό και τη θέση των νέων αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρου, που πρόκειται να χορηγηθούν εντός του έτους.».
2. Στο άρθρο 10 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) προστίθεται δέκατη τρίτη παράγραφος ως εξής :
«13. Για την έκδοση και τροποποίηση των αποφάσεων των περιφερειακών και δημοτικών συμβουλίων, που αναφέρονται στο πρώτο και στο τελευταίο εδάφιο της προηγούμενης παραγράφου, προηγείται διαδικασία διαβούλευσης, η οποία γίνεται μέσω του διαδικτυακού τόπου της Περιφέρειας ή του Δήμου αντίστοιχα και διενεργείται ως εξής :
(α) Η πρώτη φάση της διαβούλευσης διαρκεί τουλάχιστον δύο (2) εβδομάδες. Αντικείμενο της διαβούλευσης είναι η ενημέρωση και η παροχή δυνατότητας σχολιασμού σχετικά με το στόχο και το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα της σχεδιαζόμενης χωροθέτησης, οι εναλλακτικές επιλογές, το κόστος, τα οφέλη και οι διακινδυνεύσεις που ενδέχεται να προκύψουν από αυτήν.
β) Η δεύτερη φάση διαρκεί τουλάχιστον τρεις (3) εβδομάδες. Κατά τη δεύτερη φάση της διαβούλευσης αναρτάται στο δικτυακό τόπο προσχέδιο της απόφασης και παρέχεται η δυνατότητα σχολιασμού.
Με μέριμνα του Περιφερειάρχη ή του Δημάρχου αντίστοιχα, συντάσσεται έκθεση επί της δημόσιας διαβούλευσης, στην οποία παρουσιάζονται ομαδοποιημένα τα σχόλια και οι προτάσεις όσων έλαβαν μέρος στη διαβούλευση. Η έκθεση παραδίδεται σε όλα τα μέλη του περιφερειακού ή δημοτικού συμβουλίου αντίστοιχα, αναρτάται στο δικτυακό τόπο της Περιφέρειας ή του Δήμου και αποστέλλεται με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις από τις οποίες προήλθαν τα σχόλια.»
3. Η πρώτη παράγραφος του άρθρου 12 του ΝΔ 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) αντικαθίσταται ως εξής :
 «1. Οι δικαιούχοι αδείας λιανικής πωλήσεως των εν άρθρω 10 ειδών υποχρεούνται να εκμεταλλεύονται αυτοπροσώπως ή διά των οικείων των  την  χορηγηθείσαν εις αυτούς άδειαν. Επιτρέπεται η πρόσληψη μέχρι δύο (2) υπαλλήλων με σχέση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου από τους δικαιούχους αδειών του προηγούμενου εδαφίου και από τους μισθωτές των αδειών αυτών .»
4. Το άρθρο 17 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) αντικαθίσταται ως εξής:
“1. Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου, τα δικαιώματά του από την άδεια αυτή περιέρχονται αυτοδίκαια στην σύζυγο και τα τέκνα του και ανεξαρτήτως του αν αποποιήθηκαν την κληρονομιά του.  Σε κάθε περίπτωση, τα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου δικαιούνται εντός προθεσμίας τεσσάρων (4) μηνών από την ημερομηνία του θανάτου να υποβάλουν στην αρμόδια υπηρεσία του κατά τόπο αρμόδιου Δήμου αρνητική δήλωση. Η δήλωση του προηγούμενου εδαφίου συνοδεύεται υποχρεωτικά από πιστοποιητικό πλησιέστερων συγγενών. Παράλειψη της δήλωσης του προηγούμενου εδαφίου επιφέρει ως έννομη συνέπεια την περιέλευση της άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου στη σύζυγο και τα τέκνα του κληρονομούμενου.
2. Σε περίπτωση λοιπών κατηγοριών κληρονόμων, πλην των αναφερόμενων στην προηγούμενη παράγραφο του παρόντος, τα δικαιώματα του κληρονομούμενου στην άδεια εκμετάλλευσης περιπτέρου περιέρχονται σε αυτούς μόνον εφόσον δηλώσουν εγγράφως έκαστος εξ αυτών στην αρμόδια υπηρεσία του κατά τόπο αρμόδιου Δήμου εντός τεσσάρων (4) μηνών από την ημερομηνία θανάτου τη βούληση τους για περιέλευση της άδειας στο όνομά τους. Η δήλωση του προηγούμενου εδαφίου συνοδεύεται υποχρεωτικά από πιστοποιητικό πλησιέστερων συγγενών. Παράλειψη της δήλωσης αυτής λογίζεται ως αρνητική δήλωση και επιφέρει ως έννομη συνέπεια τον αποκλεισμό από τα δικαιώματα της άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου σε βάρος μόνο των κληρονόμων, που παρέλειψαν την υποβολή της.
3. Οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων εφαρμόζονται και σε περιπτώσεις δικαιούχων άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου, που αποβίωσαν πριν από τη θέση τους σε ισχύ. Σε περίπτωση παραχώρησης της άδειας του προηγούμενου εδαφίου σε νέο δικαιούχο, οι δικαιούχοι των προηγούμενων παραγράφων του παρόντος αποκαθίστανται εντός τριών (3) μηνών από τη θέση σε ισχύ του παρόντος με την χορήγηση άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου σε θέση ίσης αποδοτικότητας.
4. Σε περίπτωση υποβολής αρνητικής δήλωσης από τους δικαιούχους των προηγούμενων παραγράφων ή παράλειψης υποβολής της δήλωσης της δεύτερης παραγράφου του παρόντος, και  μέχρι  της  καταργήσεως  ή  περαιτέρω διαθέσεως του περιπτέρου του αποθανόντος δικαιούχου υποκαθίσταται εις τα δικαιώματα  του  αποθανόντος  το  Ταμείον  Αρωγής Αναπήρων και Θυμάτων Πολέμου.».
5. Στο άρθρο 18 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) προστίθενται δεύτερη και τρίτη παράγραφος ως εξής :
«2. Η απόφαση της προηγούμενης παραγράφου εκδίδεται εντός τριάντα (30) ημερών από την υποβολή του συνόλου των νόμιμων δικαιολογητικών. Η παράβαση της προθεσμίας του προηγούμενου εδαφίου συνιστά πειθαρχικό αδίκημα.
3. Για την έκδοση των αποφάσεων της πρώτης παραγράφου του παρόντος άρθρου εφαρμόζεται αναλογικά η διαδικασία διαβούλευσης της παραγράφου 13 του άρθρου 10 του παρόντος.»
6. Η τρίτη παράγραφος του άρθρου 19 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) αντικαθίσταται ως εξής :
«3. Διά τον καθορισμόν των θέσεων προς τοποθέτησιν  ή  μετατόπισιν περιπτέρου,  λαμβάνονται  υπ`  όψιν αι συνθήκαι ασφαλείας κυκλοφορίας, αισθητικής εν γένει του περιβάλλοντος, δημόσιας υγείας, πρόσβασης και ελεύθερης κυκλοφορίας ΑμΕΑ, προστασίας περιβάλλοντος και η αποδοτικότης τούτου.»
7. Στο άρθρο 20 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) προστίθεται τρίτη παράγραφος ως εξής :
«3. Η απόφαση για την μετατόπιση περιπτέρου περιέχει με ποινή απόλυτης ακυρότητας πλήρη και εμπεριστατωμένη αιτιολογία και συνοδεύεται υποχρεωτικά από έκθεση της Οικονομικής Επιτροπής του οικείου Δήμου σχετικά με την αποδοτικότητα της νέας θέσης σε σχέση με την υφιστάμενη. Η εκτέλεση Δημόσιων, Δημοτικών, Κοινοτικών ή Οργανισμών Κοινής Ωφελείας έργων δεν συνιστά άνευ ετέρου λόγο οριστικής μετατόπισης περιπτέρου.»
8. Η πέμπτη και έκτη παράγραφος του άρθρου 21 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) αντικαθίστανται ως εξής :
«5. Οι άδειες περιπτέρων εκμισθώνονται σε φυσικά πρόσωπα και σε νομικά πρόσωπα, τα οποία έχουν τη μορφή ομόρρυθμης ή ετερόρρυθμης εταιρίας. Τα φυσικά και νομικά πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου δεν δικαιούνται να μισθώνουν πέραν της μιας τέτοιας αδείας. Οι εταίροι των νομικών προσώπων του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου δεν δικαιούνται να μισθώνουν άδειες περιπτέρων και απαγορεύεται να συμμετέχουν σε άλλη ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη εταιρία, η οποία μισθώνει τέτοια άδεια.
6. Οποιαδήποτε συμφωνία για καταβολή ανταλλάγματος (αέρα) κατά την εκμίσθωση άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου είναι άκυρη και ανακαλείται, κατόπιν προηγούμενης κλήσης του δικαιούχου σε ακρόαση.»
9. Το άρθρο 28 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) αντικαθίσταται ως εξής :
«1. Κατά των αποφάσεων των εν άρθρω  18  οργάνων  επιτρέπεται  εις πάντα ενδιαφερόμενον προσφυγή δια παράβασιν Νόμου ενώπιον τριμελούς Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Προσφυγών του κατά τόπου αρμόδιου Δήμου εντός  αποκλειστικής  προθεσμίας  30  ημερών  από της επιδόσεως ή άλλως αφ` ης έλαβε γνώσιν.
2. Η προσφυγή κατατίθεται επί ποινή απαραδέκτου εις την εκδούσαν την προσβαλλομένην   απόφασιν  Υπηρεσίαν  επί  αποδείξει  παρεχομένη υποχρεωτικώς εις τον προσφεύγοντα. 
3.   Η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Προσφυγών οφείλει  να  αποφασίσει  εντός ενενήκοντα (90) ημερών από της υποβολής της προσφυγής.  
4. Η άσκησις της προσφυγής και η  προς  άσκησιν  αυτής  προθεσμία αναστέλλουν  την  εκτέλεσιν  της  προσβαλλομένης  μέχρι  της  εκδόσεως αποφάσεως επί της προσφυγής και πάντως ουχί πέραν των  τεσσάρων  μηνών από της εκδόσεως της προσβαλλομένης. 
5. Η Πρωτοβάθμια Επιτροπή Προσφυγών δύναται και αυτεπαγγέλτως να ακυροί, διά  παράβασιν  Νόμου,  απόφασιν  των  εν άρθρω 18 οργάνων εντός τριών μηνών από της εκδόσεως της.
6. Με απόφαση του οικείου Δημάρχου ορίζονται τα μέλη της τριμελούς Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Προσφυγών, αποτελούμενης, από έναν εκ των Αντιδημάρχων ως Πρόεδρο, έναν υπάλληλο του οικείου Δήμου κατά προτίμηση κατηγορίας ΠΕ και ένα αστυνομικό, βαθμού τουλάχιστον αρχιφύλακα που ορίζεται από την οικεία Αστυνομική Διεύθυνση ως μέλη. Στην Επιτροπή συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου εκπρόσωποι των αναπήρων και θυμάτων πολέμου, των πολυτέκνων και των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και των περιπτερούχων, που ορίζονται από τις οικείες πλέον αντιπροσωπευτικές πρωτοβάθμιες οργανώσεις τους στο Νομό. Ειδικά οι εκπρόσωποι των ΑμεΑ, ορίζονται από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, ενώ στους Δήμους της Περιφέρειας Αττικής ως εκπρόσωπος των αναπήρων και θυμάτων πολέμου, θα συμμετέχει εκπρόσωπος της Εθνικής Γενικής Συνομοσπονδίας Αναπήρων και Θυμάτων Πολέμου Ελλάδος (ΕΓΣΑΘΠΕ).Τα μέλη της Επιτροπής ορίζονται με τους αντίστοιχους αναπληρωτές τους. Χρέη γραμματέα, εκτελεί ένα από τα μέλη της Επιτροπής και ορίζεται με την απόφαση ορισμού των μελών αυτής. Η θητεία των μελών της Επιτροπής ορίζεται διετής. Κατά τα λοιπά για τη λειτουργία της Επιτροπής, ισχύουν οι διατάξεις περί λειτουργίας των συλλογικών οργάνων της Διοικήσεως. Κατά την πρώτη εφαρμογή της παρούσας οι αποφάσεις συγκρότησης των Επιτροπών, εκδίδονται εντός δύο μηνών από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
7. Κατά των αποφάσεων της ανωτέρω τριμελούς Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Προσφυγών επιτρέπεται  σε κάθε ενδιαφερόμενο ένσταση για παράβαση Νόμου ενώπιον του κατά τόπο αρμόδιου Περιφερειάρχη εντός αποκλειστικής  προθεσμίας  30  ημερών  από της επιδόσεως ή άλλως αφ` ης έλαβε γνώσιν. Η ένσταση κατατίθεται επί ποινή απαραδέκτου εις την εκδούσαν την   προσβαλλομένην   απόφασιν  Υπηρεσίαν  επί  αποδείξει  παρεχομένη υποχρεωτικώς εις τον προσφεύγοντα.  Ο Περιφερειάρχης οφείλει να  αποφασίσει  εντός ενενήντα (90) ημερών από της υποβολής της ένστασης. Η άσκηση της ένστασης και η  προς  άσκηση  αυτής  προθεσμία δεν αναστέλλουν  την  εκτέλεσιν  της  προσβαλλομένης  πράξης. Ο Περιφερειάρχης δύναται και αυτεπαγγέλτως να ακυροί, διά  παράβασιν  Νόμου,  απόφαση της Πρωτοβάθμιας Επιτροπής  των  εν άρθρω 18 οργάνων εντός τριών μηνών από της εκδόσεως της.»
Άρθρο 2
Επιτροπές Ελέγχου Αδειών Εκμετάλλευσης Περιπτέρων
1. Με απόφαση του κατά τόπο αρμόδιου Δημάρχου ορίζονται τα μέλη τριμελούς Επιτροπής Ελέγχου, αποτελούμενης, από ένα Αντιδήμαρχο ως Πρόεδρο, έναν υπάλληλο του οικείου Δήμου κατά προτίμηση κατηγορίας ΠΕ, και έναν αστυνομικό, βαθμού τουλάχιστον αρχιφύλακα που ορίζεται από την οικεία Αστυνομική Διεύθυνση ως μέλη. Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής αυτής συμμετέχουν με δικαίωμα ψήφου εκπρόσωποι των αναπήρων και θυμάτων πολέμου, των πολυτέκνων και των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και των περιπτερούχων που ορίζονται από τις οικείες πλέον αντιπροσωπευτικές πρωτοβάθμιες οργανώσεις τους στο νομό. Ειδικά οι εκπρόσωποι των ΑμεΑ, ορίζονται από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία, ενώ στους Δήμους της  Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αττικής ως εκπρόσωπος των αναπήρων και θυμάτων πολέμου, θα συμμετέχει εκπρόσωπος της Εθνικής Γενικής Συνομοσπονδίας Αναπήρων και Θυμάτων Πολέμου Ελλάδος (ΕΓΣΑΘΠΕ). Τα μέλη της Επιτροπής ορίζονται με τους αντίστοιχους αναπληρωτές τους. Χρέη γραμματέα, εκτελεί ένα από τα μέλη της Επιτροπής και ορίζεται με την απόφαση ορισμού των μελών αυτής. Η σύνθεση της Επιτροπής του παρόντος άρθρου είναι με ποινή ακυρότητας διαφορετική από τη  σύνθεση της Επιτροπής του άρθρου 28 του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245). Η θητεία των μελών της Επιτροπής ορίζεται διετής. Η επιτροπή είναι αρμόδια:  α. Για τον εντοπισμό αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων αδειών πώλησης καπνοβιομηχανιών προϊόντων και αδειών κυλικείων - καφενείων, που σχολάζουν. β. Τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων παραχώρησης και εκμετάλλευσης των αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων, αδειών πώλησης καπνοβιομηχανιών προϊόντων και κυλικείων - καφενείων, ιδίως προς διαπίστωση της παραχώρησης βάσει ανακριβών στοιχείων ή μεταβολής των προϋποθέσεων αποκατάστασης ή γενικά κατά παράβαση των ισχυουσών διατάξεων. γ. Τον έλεγχο της νομιμότητας λειτουργίας και εκμετάλλευσης των περιπτέρων, των αδειών πώλησης καπνοβιομηχανιών προϊόντων και των κυλικείων και καφενείων, δ. Τον έλεγχο των πωλούμενων ειδών, όσον αφορά τη νομοθεσία περί αναπήρων και θυμάτων πολέμου, ε. Τον έλεγχο της τήρησης των διατάξεων σχετικά με τις διαστάσεις των περιπτέρων και την έκταση που καταλαμβάνουν. Οι έλεγχοι της επιτροπής πραγματοποιούνται εντός ωραρίου, τακτικώς μεν βάσει προγράμματος που εγκρίνεται από τον οικείο Δήμαρχο, εκτάκτως δε κατόπιν εντολής του Δημάρχου. Τα αποτελέσματα ελέγχων καταγράφονται σε Βιβλίο Πρακτικών που τηρεί η Επιτροπή. Αντίγραφο των πρακτικών κάθε ελέγχου υποβάλλεται στον οικείο Δήμο. Η λήψη αποφάσεων επί των αποτελεσμάτων των ελέγχων είναι αρμοδιότητα του κατά τόπο αρμόδιου Δήμου. Κατά τα λοιπά για τη λειτουργία της Επιτροπής, ισχύουν οι διατάξεις περί λειτουργίας των συλλογικών οργάνων της Διοικήσεως.
2. Κατά των αποφάσεων της ανωτέρω τριμελούς Επιτροπής Ελέγχου επιτρέπεται  σε κάθε ενδιαφερόμενο ένσταση για παράβαση Νόμου ενώπιον του κατά τόπο αρμόδιου Περιφερειάρχη εντός αποκλειστικής  προθεσμίας  30  ημερών  από της επιδόσεως ή άλλως αφ` ης έλαβε γνώσιν. Η ένσταση κατατίθεται επί ποινή απαραδέκτου στον κατά τόπο αρμόδιο Δήμο επί  αποδείξει  παρεχομένη υποχρεωτικώς εις τον προσφεύγοντα.  Ο Περιφερειάρχης οφείλει να  αποφασίσει  εντός ενενήκοντα (90) ημερών από της υποβολής της ένστασης. Η άσκηση της ένστασης και η  προς  άσκηση  αυτής  προθεσμία δεν αναστέλλουν  την  εκτέλεσιν  της  προσβαλλομένης  πράξης. Ο Περιφερειάρχης δύναται και αυτεπαγγέλτως να ακυροί, διά  παράβασιν  Νόμου,  απόφαση της Τριμελούς Επιτροπής Ελέγχου εντός τριών μηνών από της εκδόσεως της.
3. Από την θέση σε ισχύ του παρόντος άρθρου καταργείται η επιτροπή της υπ΄Αριθμ. Φ.454/10/159768 (ΦΕΚ Β 1080/5.6.2009) υπουργικής απόφασης.
            Άρθρο 3
Μισθώσεις περιπτέρων και αδειών λιανικής πώλησης
   καπνοβιομηχανικών προϊόντων
1. Οι μισθώσεις αδειών περιπτέρων και αδειών λιανικής πώλησης καπνοβιομηχανιών προϊόντων συνομολογούνται για δέκα (10) έτη. Η διάταξη ισχύει και για συμβάσεις μισθώσεων αδειών περιπτέρων και αδειών λιανικής πώλησης καπνοβιομηχανιών προϊόντων που έχουν συναφθεί και πριν τη θέση σε ισχύ της παρούσας. Η διάρκεια των συμβάσεων του προηγούμενου εδαφίου παρατείνεται αυτοδίκαια μέχρι τη συμπλήρωση δέκα (10) ετών.
2. Όσοι κατέστησαν δικαιούχοι λόγω διαδοχής και δεν ολοκληρώθηκε η σχετική διαδικασία μεταβίβασης της άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου πριν τη θέση σε ισχύ του παρόντος, υποκαθίστανται αυτοδίκαια στα δικαιώματα του αποθανόντος μέχρι την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
Άρθρο 4
Τελικές Διατάξεις
  1. Καταργείται κάθε ειδική ή γενική διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου.

2. Το παρόν άρθρο τίθεται σε ισχύ από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

27.3.2014
Ο προτείνων βουλευτής

Θοδωρής Δρίτσας








ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
27.3.2014
ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου             Εσωτερικών «Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
1. Η χορήγηση άδειας πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων αποτελεί ευεργέτημα, που χορηγήθηκε σε κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες (ανάπηροι, πολύτεκνοι, ΑμεΑ κλπ) σύμφωνα με το άρθρο 21 του Συντάγματος.
2. Παρόλα αυτά η καταχρηστική τιμολογιακή πολιτική των καπνοβιομηχανιών είχε ως αποτέλεσμα σταδιακά τα τελευταία χρόνια το ποσοστό κέρδους των κατόχων τέτοιων αδειών και των περιπτερούχων να έχει μειωθεί δραματικά, καθιστώντας την συνταγματική επιταγή για την προστασία τους κενή περιεχομένου.
3. Με την προτεινόμενη τροπολογία θεσμοθετείται ως κατώτατο όριο προμήθειας από την πώληση καπνικών προϊόντων ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) επί της τιμής λιανικής πώλησής τους. Η προτεινόμενη προστασία του εισοδήματος εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 21 του Συντάγματος.
Β. ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΥ
Άρθρο Μόνο
Προστασία κοινωνικά ευπαθών ομάδων
1. Το κατώτατο όριο προμήθειας των εμπόρων λιανικής πώλησης των καπνοβιομηχανικών προϊόντων, που διέπονται από το ΝΔ 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245) ορίζεται σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) επί της τιμής λιανικής πωλήσεώς τους».
27.3.2014
Ο προτείνων βουλευτής

Θοδωρής Δρίτσας



ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ
27.3.2014
ΠΡΟΣΘΗΚΗ - ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου             Εσωτερικών «Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών»
Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ
1. Για πολλές δεκαετίες τα θέματα σχετικά με την χορήγηση αδειών εκμετάλλευσης περιπτέρων και την εκμίσθωσή τους ρυθμίζονται στο πλαίσιο του άρθρου 21 του Συντάγματος και αποτελούν εκδήλωση της υποχρέωσης της Πολιτείας να παρέχει ειδική φροντίδα σε πολύτεκνες οικογένειες, ανάπηρους πολέμου και ειρηνικής περιόδου, θύματα πολέμου, χήρες και ορφανά εκείνων που έπεσαν στον πόλεμο, καθώς και σε όσους πάσχουν από ανίατη σωματική ή πνευματική νόσο. Με τις σχετικές διατάξεις του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 “Περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και αντικαταστάσεως διατάξεων του Α.Ν.   1324 / 49  " περί  προστασίας  και   αποκαταστήσεως   των  Αναπήρων Πολέμου  Οπλιτών και Θυμάτων Πολέμου" κυρωθέντος διά του Ν. 1487/50, ως ούτος ισχύει νυν” (ΦΕΚ Α 245), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, εκδηλώνεται η κρατική μέριμνα για την προστασία των προσώπων αυτών. Τα απορρέοντα από αυτές δικαιώματα συνιστούν δημοσίου δικαίου δικαιώματα και εφαρμόζονται τόσο για τους ίδιους τους ανάπηρους όσο και για κάθε άλλον που έλκει δικαίωμα από αυτούς.
Συμπληρωματικά της συνταγματικής υποχρέωσης της Πολιτείας να μεριμνά για τις κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες, η κατάργηση κάθε περιορισμού στην πώληση καπνοβιομηχανικών προϊόντων απαγορεύεται ρητά από τις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις της διεθνούς Συνθήκης για τον Έλεγχο του καπνίσματος (WHO Framework Convention on Tobacco Control - FCTC). Η Συνθήκη αυτή κυρώθηκε από τη χώρα μας με τον νόμο 3420/2005 “Κύρωση της Σύμβασης Πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για τον έλεγχο του καπνού» (ΦΕΚ Α’ 298) και στο άρθρο 15 παρ. 7 προβλέπει κατά λέξει τα εξής : «Κάθε Συμβαλλόμενο Μέρος θα προσπαθήσει να υιοθετήσει και να εφαρμόσει περαιτέρω μέτρα, συμπεριλαμβανομένης της αδειοδότησης, όπου είναι απαραίτητο, για τον έλεγχο ή τη ρύθμιση της παραγωγής και διάθεσης προϊόντων καπνού με σκοπό την πρόληψη της παράνομης εμπορίας».
2. Κατ΄εφαρμογή του άρθρου 21 του Συντάγματος, ακόμα και μετά την θέση σε ισχύ του Νόμου 3919/2011 «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» (ΦΕΚ Α’ 32), σε επανειλημμένες έγγραφες ενημερώσεις της  η Διεύθυνση Εφέδρων Πολεμιστών - Αγωνιστών - Θυμάτων και Αναπήρων Πολέμου του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας ζήτησε από το Νομικό Γραφείο του Υπουργού Εθνικής Άμυνας να διατηρηθούν οι περιορισμοί στο είδος του καταστήματος πώλησης καπνικών προϊόντων, ώστε να αποτραπεί η πώλησή τους σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. Η ίδια Διεύθυνση ζήτησε να μην υπάρξει καμία αλλαγή στο ισχύον καθεστώς για άδειες περιπτέρων - κυλικείων, διότι πρόκειται για ευεργέτημα, που χορηγήθηκε σε κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες (ανάπηροι, πολύτεκνοι, ΑμεΑ κλπ).
3. Παρόλα αυτά με την υποπαράγραφο ΣΤ2 της παραγράφου ΣΤ του άρθρου μόνου του Νόμου 4093/2012 “Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016” (ΦΕΚ Α 222) ορίστηκε ότι «Από την έναρξη ισχύος του παρόντος οι διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του ν. 3919/2011 (Α` 32) εφαρμόζονται και για την παραχώρηση, έναντι ανταλλάγματος, του δικαιώματος χρήσης των περιπτέρων του ν. 1044/1971, καθώς και των κυλικείων, καφενείων και κουρείων εντός κτιρίων του δημοσίου, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των Ν.Π.Δ.Δ.».
Η εφαρμογή της προαναφερόμενης διάταξης έπληξε καίρια το εισόδημα των κατηγοριών δικαιούχων του Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 και των περιπτερούχων και τους στέρησε την επιβαλλόμενη από το άρθρο 21 του Συντάγματος προστασία. 
Επιπρόσθετα, με την παράγραφο Η4 του ίδιου Νόμου ορίστηκε ότι «Ειδικά στις υπεραγορές τροφίμων η τοποθέτηση προϊόντων καπνού είναι επιτρεπτή σε κλειστές προθήκες ευρισκόμενες εντός του καταστήματος μετά το χώρο των ταμείων, στις οποίες παρέχεται πρόσβαση με τη μεσολάβηση προσωπικού του καταστήματος, τηρουμένων των διατάξεων της κοινοτικής νομοθεσίας.»
Η παράλειψη του νομοθέτη να προσδιορίσει την έννοια της «υπεραγοράς» οδήγησε στην καταστρατήγηση των απαγορεύσεων της διεθνούς Συνθήκης για τον Έλεγχο του καπνίσματος και στην καταχρηστική διεύρυνση των τελικών σημείων πώλησης καπνικών προϊόντων.
3. Ήδη, με την υπ΄αριθμ. 151/2013 γνωμοδότησή του, το Δ’ Τμήμα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, επικαλούμενο το Σύνταγμα (άρθρο 21 παρ. 3) και την κοινοτική νομοθεσία, αποφάνθηκε ότι ο Νόμος 3919/2011 «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» (ΦΕΚ Α’ 32) δεν μπορεί να καταργήσει περιορισμούς στα σημεία πώλησης καπνικών προϊόντων που αποσκοπούν στην προστασία της δημόσιας υγείας.

4. Δεδομένου ότι η εκμετάλλευση περιπτέρου και η πώληση καπνικών προϊόντων δεν αποτελούν επάγγελμα, αλλά κοινωνικό βοήθημα και ευεργέτημα, η υπαγωγή τους σε καθεστώς «ανοίγματος επαγγελμάτων» είναι ευθέως αντίθετη στο άρθρο 21 του Συντάγματος.
5. Με την παρούσα τροπολογία αποκαθίσταται η συνταγματική τάξη, αποκλείεται οριστικά οποιαδήποτε υπαγωγή της άδειας εκμετάλλευσης περιπτέρου και της εκμίσθωσής της στους «κανόνες της αγοράς» και προστατεύεται επαρκώς το εισόδημα των δικαιούχων αδείας, αλλά και των περιπτερούχων, σε συνθήκες οξείας ύφεσης. Επιπρόσθετα, καταργείται η δυνατότητα πώλησης καπνικών προϊόντων από «υπεραγορές», προκειμένου να προστατευθεί επαρκώς η δημόσια υγεία από την ανεξέλεγκτη διεύρυνση των τελικών σημείων διάθεσης καπνοβιομηχανικών προϊόντων.

Β. ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΥ
Άρθρο Μόνο
Προστασία κοινωνικά ευπαθών ομάδων
1. Η διάταξη της υποπαραγράφου ΣΤ2 της παραγράφου ΣΤ του άρθρου Μόνου του Νόμου 4093/2012 “Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016” (ΦΕΚ Α 222) καταργείται.
2. . Η διάταξη της υποπαραγράφου Η4 της παραγράφου Η του άρθρου Μόνου του Νόμου 4093/2012 Νόμου 4093/2012 “Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 - Επείγοντα Μέτρα Εφαρμογής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016” (ΦΕΚ Α 222) καταργείται.
3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής του Ν. 3919/2011 «Αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας, κατάργηση αδικαιολόγητων περιορισμών στην πρόσβαση και άσκηση επαγγελμάτων» (ΦΕΚ Α’ 32) η παραχώρηση, έναντι ανταλλάγματος, του δικαιώματος χρήσης των περιπτέρων του Ν.Δ. 1044/1971, καθώς και των κυλικείων, καφενείων και κουρείων εντός κτιρίων του δημοσίου, των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και των Ν.Π.Δ.Δ.
4. Καταργείται κάθε ειδική ή γενική διάταξη που αντίκειται στις ρυθμίσεις του παρόντος άρθρου.
5. Το παρόν άρθρο τίθεται σε ισχύ από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. 27.3.2014
Ο προτείνων βουλευτής
Θοδωρής Δρίτσας


ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece