Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2010

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΚΑΠΝΙΚΟΥ ΙΔΙΑΙΤΕΡΗΣ ΣΗΜΑΣΙΑΣ

Όπως έχω γράψει σε προηγούμενη ανάρτησή μου, το επικρατέστερο σενάριο λύσης του καπνικού προβλήματος, είναι το μοίρασμα της αποφορολογημένης αξίας, ως εξής.

Καπνοβιομηχανίες το 60,4%.

Πρατηριούχοι – Αντιπρόσωποι 8,3%.

Λιανοπωλητές 31,3%.

Ακόμη και με αυτό το σενάριο υπάρχουν προβλήματα ως προς την υλοποίησή του, τα οποία θα προσπαθήσω να αναλύσω.

Το πρώτο πρόβλημα είναι πως δεν μπορεί να υπάρξει θεσμοθέτηση των ποσοστών έστω και επί της αποφορολογημένης αξίας, χωρίς την σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκόμενων μερών. Τους λόγους τους έχω εξηγήσει επαρκώς σε προηγούμενες αναρτήσεις μου. Γι’ αυτό και ο Υπουργός επιδιώκει τη συμφωνία κυρίων, θέτοντας εκβιαστικά το θέμα της θεσμοθέτησης. Μπορεί να υπάρξει θεσμοθέτηση με τη σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκόμενων μερών, όταν θα έχουν προηγουμένως συμφωνήσει και δεν θα συντρέχει ουσιαστικός λόγος για προσφυγή κατά της θεσμοθέτησης. Επίσης, το Υπουργείο θα έχει ως δικαιολογία την αναγκαστική παρέμβαση για τη ρύθμιση του θέματος και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη των εμπλεκομένων μερών. Χωρίς ωστόσο αυτό να απαγορεύει την προσφυγή από τον φορέα ο οποίος θα θίγεται, όταν η όποια δικαιολογία του υπουργείου ως προς τη θεσμοθέτηση, δεν θα έχει νομική κάλυψη.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι πως οι εταιρείες αν και τον τελευταίο χρόνο έχουν σπάσει το 60,4% που κράταγαν από την αποφορολογημένη αξία, φτάνοντας μέχρι και κάτω από το 50%, θέλουν να επανακτήσουν το 60,4% ως κερδοφορία από την αποφορολογημένη αξία. Αυτό και με δεδομένο πως εμείς ως λιανοπωλητές θα έχουμε το 31,3% της αποφορολογημένης αξίας, περιορίζουν αισθητά τα κέρδη των πρατηριούχων όταν θα έχουν ως κέρδος το 8,3% της αποφορολογημένης αξίας.

Για τους πρατηριούχους αυτό σημαίνει πτώση της σημερινής τους κερδοφορίας πάνω από 50%!!! Από 2,77% μεσοσταθμικό κέρδος, με το σενάριο αυτό πέφτουν στο 1,37% μεσοσταθμικό.

Το μόνο σίγουρο είναι πως από το 1992 που καταργήθηκαν τα ποσοστά κέρδους όλων των εμπλεκομένων, οι πρατηριούχοι με τον τρόπο που υπολόγιζαν και υπολογίζουν την κερδοφορία τους, ουδέ ποτέ έχασαν έστω και ένα λεπτό. Αντιθέτως και επειδή υπολογίζουν την κερδοφορία τους επί του συνεχούς αυξανόμενου φόρου, αύξαναν και την κερδοφορία τους. Ωστόσο οφείλω να επισημάνω πως στους “καλούς πελάτες” έδινα και εκπτώσεις. Σίγουρα θα πρέπει να μοιραστεί σωστά η “πίτα” για να μην υπάρχουν αδικίες. Το 8,3% σίγουρα είναι λίγο, το θέμα ποιος θα παραχωρήσει από το μερίδιό του, οι εταιρείες ή οι λιανοπωλητές;

Ήδη οι πρώτες αντιδράσεις από τους πρατηριούχους άρχισαν με το άκουσμα αυτού του σεναρίου. Σύμφωνα με πληροφορίες που διαδίδονται, Πρατηριούχοι άρχισαν την επιστολή εξωδίκων προς συναδέλφους που χρωστάνε, επιδιώκοντας την είσπραξη των οφειλών για τις “δύσκολες μέρες” που έρχονται.

Επίσης φήμες κάνουν λόγω για αντικατάσταση των πρατηριούχων με αντιπροσώπους ή με οτιδήποτε άλλο. Αυτό δεν λύνει το πρόβλημα όταν είτε πρατηριούχος θα λέγεται είτε αντιπρόσωπος, πάντα θα απαιτείτε κάποιο κόστος για την διακίνηση των καπνικών προϊόντων, το οποίο πάντα θα εκφράζεται ως ποσοστό επί της “πίτας”.

Άλλο πρόβλημα για τον κλάδο των λιανοπωλητών, είναι ένα τεχνικό θέμα, το οποίο δεν άκουσα κανέναν από τους ειδήμονες να το θέτουν.

Είναι το θέμα με τα 25άρια και 30άρια πακέτα τσιγάρων όπου το κέρδος μας από τα πακέτα αυτά μειώνεται από 0,03€ έως 0,05€ ανά πακέτο!!!.

Φόρος που επιβάλλεται στα τσιγάρα, υπολογίζεται ανά 1.000 τεμάχια τσιγάρων (Φορολογική Μονάδα) και όχι ανά πακέτο. Ο λόγος είναι πως με τα τρικ των εταιρειών με τα πακέτα άνω των 20 τεμαχίων, θα χάνονταν ο φόρος για τα επιπλέον τσιγάρα από τα 20 τεμάχια, πηγαίνοντας ως δώρο στους καταναλωτές, κάνοντας “παιχνίδια” οι εταιρείες για το “χτίσιμο” μεριδίων, όταν με τα επιπλέον τσιγάρα ακόμη και στην ίδια τιμή προσελκύουν περισσότερους καταναλωτές.

Έτσι ο φόρος για 1.000 τεμάχια τσιγάρων σε μία κατηγορία τιμής είναι ο ίδιος ανεξάρτητα από τα πόσα πακέτα βγάζουν τα 1.000 τεμάχια τσιγάρων. Παράδειγμα: στην τιμή των 3,50€ για χίλια τσιγάρα ο φόρος είναι 145,22€. Ο φόρος που αναλογεί στο πακέτο, είναι 145,22/1000Χ20=2,9044. Αν το πακέτο θα είναι 25άρι, ο φόρος θα είναι 145,22/1000Χ25=3,6305. οπότε όπως καταλαβαίνετε τα 1.000 τεμάχια τσιγάρων θα προκύψουν και λιγότερα πακέτα αν το κάθε πακέτο έχει περισσότερα από 20 τεμάχια τσιγάρων.

Με την ίδια λογική για να μην έχουμε τα παιχνίδια των εταιρειών εις βάρος μας, θα πρέπει το κέρδος μας να υπολογίζεται στα 1.000 τεμάχια τσιγάρων και όχι ανά πακέτο. Επειδή τα παραπάνω στοιχεία του φόρου είναι λίγο δυσνόητα για τους περισσότερους, θα αναφέρω ένα απλό παράδειγμα. Αν πουλήσουμε 50 20άρια πακέτα των 3,20 με ποσοστό κέρδους 31,3% σύμφωνα με το σενάριο αυτό, θα κερδίσουμε 8,16€. Αν πουλήσουμε 50 25άρια πακέτα της ίδιας τιμής θα κερδίσουμε 7,12€. Αν πουλήσουμε 50 30άρια πακέτα πάλι της ίδια τιμής θα κερδίσουμε 6,07€.

Δηλαδή με δύο λόγια, οι εταιρείες παίζουν παιχνίδια μεριδίων και με τα δικά μας κέρδη!!!

Γι’ αυτό θα πρέπει το κέρδος μας να υπολογίζεται ανά 1.000 τεμάχια τσιγάρων ή ανά τεμάχιο τσιγάρου. Π.χ σε ένα πακέτο 20άρι των 3,20 θα κερδίζουμε 0,16€ αν είναι 25άρι θα πρέπει να είναι 0,16/20Χ25=0,20€. Αν οι εταιρείες θέλουν να κάνουν παιχνίδια μεριδίων, ας τα πληρώνουν από τα δικά τους κέρδη και όχι από τα δικά μας!!!

Άλλο ένα πρόβλημα που θα υπάρξει, είναι το μεγάλο χρονικό διάστημα που θα μεσολαβήσει, ώστε το νέο κέρδος, σύμφωνα με αυτό το σενάριο να φτάσει στην αγορά και κατά συνέπεια στις τσέπες μας.

Αν όλα πάνε καλά και στις 25 Νοεμβρίου γίνει η μείωση του φόρου ή και της θεσμοθέτησης ποσοστού κέρδους μας, θα χρειαστεί και ο ανάλογος χρόνος μέχρι τη δημοσίευση του νόμου, μέχρι να φύγουν τα πραγματικά ή πλασματικά αποθέματα των εταιρειών από την αγορά, καταλαβαίνετε πως μιλάμε για το νέο έτος!!!

Πιστεύω πως οι διαπραγματευτές του κλάδου μας, θα πρέπει να λάβουν πολύ σοβαρά όλα τα παραπάνω τα οποία είναι πολύ σοβαρά και να πράξουν αναλόγως.

Πιστεύω πως θα ήταν σωστό και φρόνιμο, παρά των όσων έχουν προηγηθεί, να υπάρξει άμεσα μια κοινή σύσκεψη όλων των προέδρων, ώστε να καθοριστούν οι όποιες λεπτομέρειες, ώστε να φτάσουμε άμεσα και ασφαλής σε ουσιαστικό αποτέλεσμα.

Επιτέλους ας πρυτανεύσει η λογική.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece