Κοινή διαδικτυακή πύλη για οκτώ µεγάλα γαλλικά έντυπα
THE NEW YORK TIMES , Του Eric Pfanner
ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2010
Καθώς οι πωλήσεις των εφηµερίδων και των περιοδικών ολοένα και µειώνονται στα περίπτερα του Παρισιού, γάλλοι εκδότες ελπίζουν ότι το «ψηφιακό περίπτερο» που σχεδιάζουν µπορεί να τους βοηθήσει να βελτιώσουν την κατάσταση.
Οι εκδότες, οι οποίοι εκπροσωπούν οκτώ από τιςκορυφαίεςγαλλικές εφηµερίδες και περιοδικά («Le Figaro», «Liberation», «LeParisien», «L’ Equipe», «Les Echos», «L’ Express», «Le Nouvel Observateur» και «Le Point»), ανακοίνωσαν την περασµένη εβδοµάδα ότι σχηµάτισαν κοινοπραξία µε στόχο τη δηµιουργία ενιαίας ιντερνετικής πύλης για την πώληση των περιεχοµένων των εκδόσεων µέσω ∆ιαδικτύου, κινητών τηλεφώνων και υπολογιστών τύπου ταµπλέτα όπως το iPad. Οι καταναλωτές θα µπορούν να αγοράζουν άρθρα ή συνδροµές µε ένα απλό κλικ αµέσως µόλις δηµιουργήσουν έναν λογαριασµό. «Η ιδέα είναι να βάλουµε ένα αντίτιµο στο ονλάιν περιεχόµενο», λέει ο Φρεντερίκ Φιγιού, πρώην διευθυντής εφηµερίδας που είναι τώρα επικεφαλής του σχεδίου. «Είναι θέµα επιβίωσης για µας».
Το σχέδιο τίθεται σε εφαρµογή σε µια στιγµή που εφηµερίδες σε όλο τον κόσµο επανεξετάζουν το ψηφιακό επιχειρηµατικό µοντέλο τους, που ώς τώρα βασιζόταν κυρίως σε ιστότοπους που χρηµατοδοτούνταν από τη διαφήµιση και ήταν δωρεάν για τους χρήστες. Καθώς όµως τα έσοδα από την ονλάιν διαφήµιση είναι µικρότερα των προσδοκώµενων, µερικοί εκδότες έχουν αρχίσει να χρεώνουν τους χρήστες. Η δηµιουργία του ψηφιακού περιπτέρου, το οποίο σχεδιάζεται για την ερχόµενη χρονιά, θα σηµάνει σηµαντική επέκταση της ποσότητας του περιεχοµένου που θα διατίθεται επί πληρωµή.
Μολονότι πολλές γαλλικές εκδόσεις έχουν αρχίσει να χρεώνουν για τα αρχεία τους και άλλες συγκεκριµένες ονλάιν υπηρεσίες, εξακολουθούν γενικά να προσφέρουν τα ειδησεογραφικά άρθρα τους δωρεάν.
Βάσει των σχεδίων που περιέγραψε ο Φιγιού, τα µέλη της οµάδας θα διατηρήσουν τους ιστοτόπους αυξάνοντας τα άρθρα που οι χρήστες θα µπορούν να συµβουλεύονται µόνον επί πληρωµή. Η κοινοπραξία ευελπιστεί ότι θα αποκοµίσει περισσότερα έσοδα από τους καταναλωτές, όµως έχει κι έναν άλλο στόχο: να αυξήσει την ισχύ των µελών της έναντι των «µεγάλων» του ψηφιακού κόσµου, όπως η Google και η Apple. Οι γάλλοι εκδότες αντιδρούν στο γεγονός ότι δεν αµείβονται όταν η υπηρεσία Google News παρουσιάζει αποσπάσµατα των άρθρων τους. Και λένε πως η προµήθεια 30% που χρεώνει η Apple για να περιλάβει εφαρµογές για τα έντυπά τους στα iPad και iPhone της είναι πολύ υψηλή.
Συνεργασία µε το Google News
Ο Φιγιού λέει πως οι οκτώ δεν έχουν σχέδια να µπλοκάρουν τα άρθρα τους από το Google News, όπως έκαναν άλλοι εκδότες όταν άρχισαν να διαθέτουν τα περιεχόµενα των εντύπων επί πληρωµή. «Εχουµε πολύ καλές σχέσεις µε την Google», δήλωσε, προσθέτοντας ωστόσο πως «αν µπορέσουµε να µιλάµε περισσότερο συλλογικά, θα είναι πολύ αποτελεσµατικότερο». Η Google λέει πως «εργάζεται εποικοδοµητικά» µε τους εκδότες. Σε µια δήλωση, χαρακτήρισε τον σχηµατισµό της κοινοπραξίας «θετική κίνηση που µας επιτρέπει να µιλάµε ταυτόχρονα σε οκτώ κορυφαίες εκδόσεις και να εξετάζουµε πώς µπορούν να χρησιµοποιήσουν καλύτερα τα προϊόντα Google επ’ αµοιβαία ωφελεία».
ΕΥΚΟΛΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
Οι αναγνώστες µε ένα µικρό αντίτιµο θα αποκτούν πρόσβαση στα περιεχόµενα των εκδόσεων, ακόµη και µέσω κινητού τηλεφώνου
Ψηφιακό µέλλον για τον Τύπο
ΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ περίπτερο δεν είναι η µοναδική ευρωπαϊκή πρωτοβουλία µε στόχο να δώσει στους εκδότες του Τύπου µεγαλύτερη διαπραγµατευτική δύναµη. Στη Γερµανία, για παράδειγµα, εφηµερίδες και περιοδικά ασκούν πίεση για την υιοθέτηση ενός νέου νόµου περί πνευµατικής ιδιοκτησίας που θα τους δώσει τη δυνατότητα να ζητούν δικαιώµατα από αυτούς που χρησιµοποιούν τα άρθρα τους, όπως για παράδειγµα οι ιστότοποι που διαθέτουν ειδήσεις τις οποίες συγκεντρώνουν από διάφορα έντυπα. Στην Ιταλία, εκδότες εφηµερίδων έχουν κάνει προσφυγές κατά της Google επικαλούµενοι την αντιµονοπωλιακή νοµοθεσία. Στις ΗΠΑ, αντίθετα, οι εκδότες είναι πιο απρόθυµοι να ενωθούν για να προωθήσουν τις ονλάιν προσφορές τους. Μερικοί αναλυτές και στελέχη εφηµερίδων έχουν εκφράσει φόβους πως µια τέτοια συνεργασία µπορεί να παραβιάζει τους νόµους περί ανταγωνισµού. Σύµφωνα µε τον Τιµπό ντε Σµετ της επενδυτικής τράπεζας Bryan Garnier στο Παρίσι, το γαλλικό σχέδιο για το ψηφιακό περίπτερο είναι απίθανο να δηµιουργήσει τέτοιες ανησυχίες. «Αν υπάρχει εξαρχής διαφάνεια όσον αφορά τους όρους και υπάρχει ελευθερία συµµετοχής νέων εταίρων, τότε δεν υπάρχει ζήτηµα µονοπωλίου», τόνισε.
Αναδημοσίευση από ΤΑ ΝΕΑ online
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου