Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2011

Εντείνεται ο "πόλεμος των τιμών" στην αγορά


Σημαντικές διαφοροποιήσεις παρουσιάζουν οι τιμές των προϊόντων στα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα σε σύγκριση με αυτές των σούπερ μάρκετ, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές, όπου η τιμή χονδρικής ενός προϊόντος είναι η τελική τιμή λιανικής στα σούπερ μάρκετ.
Οι συνθήκες, που επικρατούν στην αγορά, τον τελευταίο καιρό, οξύνουν τον ανταγωνισμό στο λιανεμπόριο, καθώς, όπως υποστηρίζουν οι ιδιοκτήτες καταστημάτων ψιλικών και περιπτέρων, τα περιθώρια των σούπερ μάρκετ για μείωση των τιμών είναι μεγαλύτερα, εξαιτίας του μειωμένου κόστους αγοράς και των οικονομιών κλίμακας, που πετυχαίνουν με τις εταιρίες. Αποκλίσεις στις τιμές Ο ανταγωνισμός στο λιανεμπόριο αυξάνεται συνεχώς, καθώς οι μεγάλες αλυσίδες με την τιμολογιακή πολιτική, που ακολουθούν, την οργάνωσή τους και την ποικιλία προϊόντων, αναδεικνύονται ισχυροί αντίπαλοι των συνοικιακών καταστημάτων, που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος των συμπληρωματικών αγορών του σύγχρονου καταναλωτή.
Σε μια αγορά, λοιπόν, όπου χαρακτηρίζεται από το συγκεντρωτισμό του κλάδου από τις μεγάλες αλυσίδες και την αδυναμία των "μαγαζιών της γειτονιάς" να επικρατήσουν σε αυτό τον άνισο αγώνα, οι τιμές λειτουργούν ως μέσο προσέλκυσης πελατών και εμφανίζουν πολλές φορές σημαντικές διαφοροποιήσεις σε ένα ψιλικατζίδικο ή περίπτερο σε σύγκριση με αυτές των σούπερ μάρκετ.
Σύμφωνα με μια σύντομη έρευνα του ΑΠΕ-ΜΠΕ σε ψιλικατζίδικα, περίπτερα της Αθήνας και βάσει στοιχείων από το Παρατηρητήριο των Τιμών, προέκυψαν διαφοροποιήσεις στις τιμές των προϊόντων, που απεικονίζουν την πολυπλοκότητα, που επικρατεί στο λιανεμπόριο.
Κάποιες ενδεικτικές περιπτώσεις είναι οι ακόλουθες: Γάλα συμπυκνωμένο εβαπορέ 410 gr: Η τιμή πώλησής του σε ψιλικατζίδικο στην περιοχή Ζωγράφου είναι 1,30 ευρώ, στο Ν. Ηράκλειο: 1,40 ευρώ, στα σούπερ μάρκετ η τιμή πώλησής του κυμαίνεται από 0,88 έως 0,96 λεπτά του ευρώ. Γάλα συμπυκνωμένο εβαπορέ 170 gr: Ζωγράφου: 0,70 λεπτά του ευρώ, Ν. Ηράκλειο: 0,60 λεπτά του ευρώ, στα σούπερ μάρκετ: 0,47-0,50 λεπτά του ευρώ. Η τιμή πώλησης χυμού 1 lt γνωστής εταιρίας σε ψιλικατζίδικο στην περιοχή Ζωγράφου είναι: 2,20 ευρώ, σε ψιλικατζίδικο του Ν. Ηρακλείου: 2,50 ευρώ, σε περίπτερο στον Περισσό: 2,50 ευρώ, στα σούπερ μάρκετ: 1,48-1,98 ευρώ. Η τιμή πώλησης χυμού γνωστής εταιρίας 330 ml σε ψιλικατζίδικα στην περιοχή Ζωγράφου, στο Ν. Ηράκλειο και σε περίπτερο στον Περισσό είναι: 1 ευρώ, ενώ στα σούπερ μάρκετ η τιμή κυμαίνεται από 0,66 έως 0,85 λεπτά του ευρώ. Η τιμή πώλησης νερού 1 lt σε ψιλικατζίδικα στην περιοχή Ζωγράφου και στο Ν. Ηράκλειο είναι: 0,80 λεπτά του ευρώ, ενώ σε περίπτερο στον Περισσό είναι: 1 ευρώ. Η τιμή πώλησης σε μακαρόνια γνωστής εταιρίας σε ψιλικατζίδικο στην περιοχή Ζωγράφου είναι: 1,20 ευρώ, σε ψιλικατζίδικο στο Ν. Ηράκλειο είναι: 1,30 ευρώ και στα σούπερ μάρκετ: 0,79-0,97 λεπτά του ευρώ. Η τιμή πώλησης αναψυκτικού 330 ml μεταλλικό κουτί σε ψιλικατζίδικο στην περιοχή Ζωγράφου είναι: 0,80 λεπτά του ευρώ, σε ψιλικατζίδικο στο Ν. Ηράκλειο είναι: 0,70 λεπτά του ευρώ, σε περίπτερο στον Περισσό είναι: 0,80 λεπτά του ευρώ, στα σούπερ μάρκετ η τιμή πώλησης κυμαίνεται από 0,43 έως 0,56 λεπτά του ευρώ. Η τιμή πώλησης μπύρας γνωστής εταιρίας 330 ml μεταλλικό κουτί σε ψιλικατζίδικα στην περιοχή Ζωγράφου και στο Ν. Ηράκλειο είναι: 1 ευρώ, σε περίπτερο στον Περισσό είναι: 1,10 ευρώ, στα σούπερ μάρκετ είναι: 0,68-0,78 λεπτά του ευρώ.
Όσον αφορά τα σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα να συγκρίνουν τις τιμές σε περισσότερα από 1.500 προϊόντα, που διατίθενται σε 1.000 σημεία πώλησης της χώρας, στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.e-prices.gr (παρατηρητήριο τιμών στα σούπερ μάρκετ). Με απλές διαδικασίες, επιλέγουν ένα καλάθι προϊόντων και μπορούν να βρίσκουν το κόστος του στα σούπερ μάρκετ της περιοχής τους. Εντείνεται ο "πόλεμος των τιμών" Διαφορές στις τιμές καταγράφονται στην τιμή λιανικής ακόμα και του ίδιου προϊόντος από μια αλυσίδα σε μια άλλη. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι μεγάλες αλυσίδες δεν ακολουθούν πάντα σταθερή τιμολογιακή πολιτική, καθώς με "δέλεαρ" τις προσφορές σε ορισμένα προϊόντα προσελκύουν πελάτες, οι οποίοι θα κληθούν να πληρώσουν ακριβότερα κάποια άλλα προϊόντα, κυρίως τα επώνυμα. Παράλληλα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ διαμορφώνουν χαμηλές τιμές και καθιστούν εντονότερο τον ανταγωνισμό μεταξύ των μεγάλων αλυσίδων και του ανεξάρτητου λιανεμπορίου.
Ο Εμπορικός Διευθυντής του σούπερ μάρκετ Βερόπουλος, κ. Χάρης Κυρλής, δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: "Μία ενδεχόμενη μείωση στις τιμές προϊόντων ενός σούπερ μάρκετ φέρνει τα "πάνω-κάτω" στους ανταγωνιστές και αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εκ νέου διαμόρφωση των τιμών". Σύμφωνα με τον ίδιο, η δυνατότητα προβολής και διαφήμισης προϊόντων σε καίριο σημείο του καταστήματος εξασφαλίζει στις μεγάλες αλυσίδες καλύτερες τελικές τιμές από τους προμηθευτές σε σύγκριση με αυτές των μικρότερων και ανεξάρτητων επιχειρήσεων.
Από την πλευρά του, ο κ. Κωνσταντίνος Φωτόπουλος, ιδιοκτήτης ψιλικατζίδικου στο Ν. Ηράκλειο, σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, επισημαίνει ότι τα σούπερ μάρκετ έχουν διαφορετικό κοστολόγιο και προσθέτει ότι: "Η δυνατότητα προβολής των προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ, καθώς και οι καλύτερες προσφορές, που πετυχαίνουν οι μεγάλες αλυσίδες από τους προμηθευτές, λόγω των αυξημένων ποσοτήτων, που αγοράζουν, οδηγούν σε καλύτερες τιμές". Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι και από ψιλικατζίδικο σε ψιλικατζίδικο παρατηρούνται διαφοροποιήσεις στην πορεία των τιμών. Όπως ανέφερε, η διαμόρφωση των τιμών εξαρτάται από τις εκπτώσεις, που θα κάνει, ο προμηθευτής σε κάθε επαγγελματία, καθώς και από το ύψος των λειτουργικών εξόδων του. "Η ενοικίαση του επαγγελματικού χώρου, όπως και η τοποθεσία του, είναι από τους σημαντικότερους παράγοντες, οι οποίοι επηρεάζουν τις τιμές", τονίζει ο κ. Κ. Φωτόπουλος. "Στα είδη στα οποία δεν αναγράφονται οι τιμές, όπως στα προϊόντα μπακαλικής, μακαρόνια, ρύζι, φρυγανιές, γάλα, γαλακτοκομικά προϊόντα, παρουσιάζονται οι μεγαλύτερες αυξομειώσεις, ενώ οι τιμές στα τυποποιημένα προϊόντα (σοκολάτες, πατατάκια κ.ά.) παραμένουν ίδιες", σημειώνει ο κ. Κ. Φωτόπουλος. "Η διαφορά στην τιμή σε ένα ψιλικατζίδικο σε σχέση με ένα σούπερ μάρκετ μπορεί να φτάσει από 5% έως 30%, ανάλογα με το προϊόν", τονίζει ο κ. Βασίλης Κοστρίβας, ιδιοκτήτης ψιλικατζίδικου στην περιοχή Ζωγράφου.
Φθηνό το κέντρο Η τάση για χαμηλές τιμές είναι πιο εμφανής στο κέντρο της Αθήνας, όσον αφορά τα περίπτερα και τα ψιλικατζίδικα. Σημαντική είναι η μαρτυρία του προέδρου της Ένωσης Επαγγελματιών Καπνοπωλών Περιπτερούχων τέως Διοικήσεως Πρωτευούσης, κ. Γιάννη Πλακόπουλου, για το θέμα. Ο κ. Γ. Πλακόπουλος δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: "Οι τιμές των προϊόντων τόσο του υγιειονομικού ενδιαφέροντος όσο και της "κρύας" αγοράς (αναψυκτικά κλπ) παραμένουν σταθερές στα περίπτερα πολλά χρόνια, ακολουθώντας την τιμολογιακή πολιτική των εταιριών. Εξαίρεση αποτελούν τα περίπτερα στο κέντρο της Αθήνας, που αναγκάζονται να πουλάνε πολύ φθηνά, διότι ένα μεγάλο κομμάτι των πελατών τους είναι μετανάστες, οι οποίοι είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένοι στο θέμα τιμή". Σύμφωνα με τον ίδιο, οι περιπτερούχοι του κέντρου προσανατολίζονται σε φθηνότερα προϊόντα, καθώς τα καταστήματα ψιλικών, που ανήκουν σε μετανάστες, "κατεβάζουν" τις τιμές. Ο ίδιος επισημαίνει ότι υπάρχουν 330 ψιλικατζίδικα αλλοδαπών στη Μενάνδρου, που πωλούν αρκετά κοινά προϊόντα με τα περίπτερα, τα οποία διαμορφώνουν τις τιμές προς τα "κάτω". "Η ίδια κατάσταση επικρατεί και στη Σωκράτους", τονίζει ο κ. Γ. Πλακόπουλος. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε, ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει σε περίπτερο του κέντρου μπύρα 500 ml, όχι γνωστής μάρκας, 0,80 λεπτά του ευρώ. "Παρόλα αυτά, τα περίπτερα εξακολουθούν να κρατούν μερίδια, λειτουργώντας ως αυθόρμητη αγορά για την ικανοποίηση των άμεσων αναγκών του σύγχρονου καταναλωτή", υπογραμμίζει ο κ. Γ. Πλακόπουλος και αναφέρει ότι μπορεί τα σούπερ μάρκετ να έχουν καλύτερες τιμές, τις οικονομίες κλίμακας και να πετυχαίνουν καλύτερους όρους αγορών για τα δίκτυά τους, αλλά τα περίπτερα διαθέτουν τις καλύτερες θέσεις στρατηγικής, διευρυμένο ωράριο, καθώς και προσωπική επαφή με τους πελάτες.

Γ. Μπάρλα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece