Σάββατο 16 Ιουλίου 2011

Η αλήθεια για την διανομή του Τύπου

    Μετά τις προσωρινές ανακατατάξεις, ως προς τη διανομή του έντυπου Τύπου, οι εφημεριδοπώλες που υπέγραψαν τη σύμβαση εργασίας με τα δύο πρακτορεία διανομής Τύπου, προσπαθούν να μετακυλίσουν την όποια περικοπή των ποσοστών τους, στους λιανοπωλητές.
    Αντί οι εφημεριδοπώλες να αντιληφθούν πως μετά την λήξη της τετράμηνης σύμβασής τους, θα ψάχνουν για νέα επαγγελματική σταδιοδρομία, προσπαθούν έστω και πρόσκαιρα να μετακυλίσουν το πρόβλημά τους στους λιανοπωλητές που δεν είναι άλλοι από τα περίπτερα και τα καταστήματα ψιλικών.
    Το πρόβλημα μείωσης των ποσοστών μας από την πώληση του έντυπου Τύπου, θα πρέπει να μας απασχολήσει, ανεξάρτητα αν διανομέας θα είναι ο επί χρόνια εφημεριδοπώλης η οποιοσδήποτε νέος φορέας.
    Οι ανακατατάξεις στη διανομή του τύπου, πηγάζουν από δύο βασικά δεδομένα:
1.      Περικοπή 40 εκατ. πριμοδότησης για την διακίνηση του έντυπου Τύπου, από τον κρατικό προϋπολογισμό.
2.      Την πτώση των πωλήσεων λόγο οικονομικής ύφεσης καθώς και της άνθισης του ηλεκτρονικού Τύπου.
    Κατόπιν των δύο παραπάνω, θα πρέπει να εξοικονομηθούν τα χρήματα που περικόπτονται ως πριμοδότηση από την μείωση των ποσοστών κέρδους από τους “τελευταίους τροχούς της αμάξης”, που δεν είναι άλλοι από τους ενδιάμεσους αλλά κυρίως από τους λιανοπωλητές. Παράλληλα, πιστεύω πως θα μειωθούν δραστικά τα σημεία πώλησης του Τύπου, περιορίζοντας τόσο το κόστος διανομής αλλά και τον περιορισμό των επιστρεφόμενων εντύπων. Με κάθε επιφύλαξη, αναφέρω ως παράδειγμα την περίπτωση της Καρύστου Ευβοίας, πόλη 6 χιλιάδων κατοίκων περίπου, με μόνο δύο σημεία πώλησης Τύπου τα οποία κατέθεσαν και μεγάλο χρηματικό ποσό ως εγγύηση για να έχουν τον Τύπο.
    Κατόπιν αυτών, είναι βέβαιο πως οι ανακατατάξεις στη διανομή του Τύπου, θα επηρεάσουν ακόμη και τα μεγάλα αστικά κέντρα.
   Το οικονομικό καθεστώς στη διανομή του Τύπου, το οποίο ίσχυε για χρόνια και πιστεύω πως σας είναι άγνωστο, έχει ως εξής:
·        Ο εκάστοτε εκδότης, παραχωρεί το 35% της λιανικής τιμής των πωλούμενων εντύπων στο πρακτορείο διανομής (Άργος ή Ευρώπη), εκ΄ των οποίων το 15%  παρακρατείτε από το πρακτορείο για ταξινόμηση-διανομή.
·        Το εναπομείναν 20% έπαιρναν ο μέχρι πρότινος εφημεριδοπώλες, από το οποίο το 1,5%  πήγαινε για την κάλυψη των ασφαλιστικών τους εισφορών και το υπόλοιπο μοιράζονταν με τον λιανοπωλητή ανάλογα τη γεωγραφική θέση του λιανοπωλητή. Στο κέντρο της Αθήνας, ο λιανοπωλητής έπαιρνε και παίρνει προς το παρόν 10% , στα περίχωρα του κέντρου 8% και το σημείο λιανικής που είναι απομακρυσμένο από το κέντρο της Αθήνας διαβαθμίζεται σε 7%, 6% κ.ο.κ.
Το οξύμωρο της διαβάθμισης των ποσοστών κέρδους από τον Τύπο, είναι το γεγονός πως ο εφημεριδοπώλης για να μεταφέρει και μόνο τον τύπο στο σημείο λιανικής, παίρνει μεγαλύτερο ποσοστό από τον λιανοπωλητή, ο οποίος θα πρέπει επί ωρών να ταξινομήσει – εκθέσει, να πληρώσει μεγάλα πρόστιμα στο Δήμο για την χρήση πεζοδρομίου, να συνυπολογίσει τις απώλειες κ.λ.π. Αποτέλεσμα εσόδων από την πώληση του Τύπου μηδαμινά, αν υπολογίσουμε πως ο Δήμος Αθηναίων μέχρι πρότινος χρέωνε 2.200 euro ανά τετραγωνικό μέτρο!!!
Κατόπιν αυτών, η όποια παραπέρα μείωση των ποσοστών από την πώληση του Τύπου, ισοδυναμεί με άμισθη προσφορά, αν όχι να πληρώνουμε και από την τσέπη μας για την διακίνηση του Τύπου.
Επίσης προς ενημέρωσή σας, θα ήθελα να επισημάνω πως τα δύο πρακτορεία διανομής του Τύπου, παίρνουν έξτρα χρήματα τόσο από τα διαφημιζόμενα δώρα στα περιοδικά, όσο και από την εκ’ νέου αναδιανομή των ίδιων τευχών. Εξ’ αυτού, τελευταία έχουμε στα περίπτερα όλο και περισσότερα διπλά τεύχη.
Φημολογείται, πως για συγκεκριμένο τεύχος περιοδικού με διαφημιστικό δώρο, το πρακτορείο διανομής έλαβε το ποσό των 90 χιλ.€, μόνο για το διαφημιζόμενο δώρο, πέραν του ποσοστού επί των πωλούμενων εντύπων!!!
Μήπως κάποιος εκδότης μπορεί να μας πληροφορήσει για τις έξτρα παροχές στα πρακτορεία;
 Εμείς τι παίρνουμε συνάδελφοι από τα ογκωδέστατα περιοδικά από διαφημιστικά  ή από τα τεύχη που αναδιανέμονται;
Κατόπιν όλων των παραπάνω, όχι μόνο δεν θα πρέπει να δεχτούμε καμία μείωση του ποσοστού κέρδους μας, αντιθέτως θα πρέπει να διεκδικήσουμε επιπλέον!!!
Παρακάτω ακολουθεί η κατάπτυστη σύμβαση μεταξύ πρακτορείου και εφημεριδοπωλών, όπου στην αρχή επικαλούμενη το Ν. 3919/2011 περί απελευθέρωσης, με ότι συνεπάγεται, και παρακάτω αποφασίζουν και επιβάλουν τόσο το γεωγραφικό περιορισμό, τη μοναδικότητα του προμηθευτή καθώς και το ποσοστό κέρδους!!!




Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece