Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Αρνητική η ΕΣΕΕ για την απελευθέρωση του καπνοπώλη

Δελτίο Τύπου για την απελευθέρωση της διάθεσης καπνικών προϊόντων και λειτουργίας περιπτέρων
Ημ/νία Δημοσίευσης: 18/09/2012

«Την παρέμβαση των υπουργών Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης ζητά η ΕΣΕΕ για την ανάκληση της απελευθέρωσης του καθεστώτος διάθεσης καπνικών προϊόντων και λειτουργίας περιπτέρων από εταιρίες»

Η ΕΣΕΕ με επιστολή της προς τα Υπουργεία Εθνικής Άμυνας και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ζητάει την ανάκληση της απόφασης και της ερμηνείας απελευθέρωσης του καθεστώς διάθεσης καπνοβιομηχανικών προϊόντων και λειτουργίας των περιπτέρων. Το κείμενο της επιστολής έχει ως εξής:

«Περιήλθε πρόσφατα σε γνώση μας η υπ' αριθμ. Φ900/13/158602/2012 Υπουργική εγκύκλιος - απόφαση, υπογεγραμμένη από τον Υφυπουργό Εθνικής Άμυνας κ. Δ. Ελευσινιώτη, με την οποία απελευθερώνεται το καθεστώς διάθεσης καπνοβιομηχανικών προϊόντων και λειτουργίας των περιπτέρων, βάσει των διατάξεων του ν. 3919/2011.

Για την έκδοση της συγκεκριμένης Υπουργικής εγκυκλίου - απόφασης, όπως σας ενημερώσαμε τηλεφωνικά, υπάρχουν ήδη έντονες διαμαρτυρίες του εμπορικού κόσμου της χώρας, καθώς πρόκειται για ιδιαίτερα κρίσιμους εμπορικούς τομείς της αγοράς, οι οποίοι βρίσκονταν πάντα στην προμετωπίδα των θεμάτων που αφορούν τις οργανωμένες εμπορικές επιχειρήσεις και ξαφνικά απελευθερώνονται και μάλιστα σε εταιρείες, οι οποίες ήδη έχουν σχηματίσει ουρές χωρίς προειδοποίηση, χωρίς ανάρτηση στην «διαύγεια» και χωρίς διάλογο! Συγκεκριμένα, εμφανίζονται πλέον να ισχύουν τα κάτωθι:

Σε ό,τι αφορά τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα:

Καταργούνται οι προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος του καπνοπώλη και η εντοπιότητα.
Επιτρέπεται η διάθεση από νομικά πρόσωπα.
Καταργείται η σχετική διοικητική άδεια.
Επιτρέπεται η απευθείας πώληση από καπνοβιομήχανους και χονδρέμπορους.
Καταργούνται τα πληθυσμιακά κριτήρια.

Πρώτον, τα παραπάνω εισάγονται χωρίς να ερωτηθούν πρώτα οι έμποροι που εύλογα δημιούργησαν επαγγελματικές και εισοδηματικές προσδοκίες προκειμένου να ζήσουν τις οικογένειές τους, στηριζόμενοι σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο. Ξαφνικά, χωρίς καμία μεταβατική περίοδο, βρίσκονται κυριολεκτικά «επί ξύλου κρεμάμενοι» με την αγορά τους να ανοίγει και όλους τους επιχειρηματικούς τους γείτονες, κάθε είδους και λογής, να αποτελούν εν δυνάμει ανταγωνιστές τους.

Δεύτερον, η διάθεση και η χρήση προϊόντων καπνού είναι αλληλένδετες και αυτοτροφοδοτούμενες, ο πολλαπλασιασμός της μίας φέρνει την έξαρση της άλλης και προβληματιζόμαστε εάν αυτό θέλει, αυτήν την στιγμή, η ελληνική κοινωνία.

Σε ό,τι αφορά τα περίπτερα:

Προτείνουμε:

Να μην καταργηθεί η εντοπιότητα των δικαιούχων και οι περιορισμοί για τους δικαιούχους.
Να μην καταργηθεί ο περιορισμός της μίας άδειας ανά άτομο και τα πληθυσμιακά κριτήρια, γιατί θα τροφοδοτήσει περαιτέρω την υψηλή ανεργία.
Να μην καταργηθεί ο περιορισμός μίσθωσης στα νομικά πρόσωπα, που αποβλέπουν με την άδεια περιπτέρου να λειτουργούν σούπερ μάρκετ 24 ώρες το 24ωρο και 7 ημέρες την εβδομάδα.
Να μεταφερθεί η αρμοδιότητα ρύθμισης του καθεστώτος των περιπτέρων στο Υπουργείο Ανάπτυξης.

Οι κίνδυνοι από την απελευθέρωση της λειτουργίας των περιπτέρων είναι υπαρκτοί. Η ΕΣΕΕ και οι Εμπορικοί Σύλλογοι από μακρού προσπαθούν να καταπολεμήσουν την επέκταση των περιπτέρων επί των πεζοδρομίων, που λίγο - πολύ έχουν μετατραπεί σε παντοπωλεία. Εφόσον πλέον επιτρέπεται η μαζική αγορά περιπτέρων ή η μίσθωσή τους από νομικά πρόσωπα, είναι αναπόφευκτο ότι εμείς, τα οργανωμένα καταστήματα, θα αντιμετωπίσουμε ακόμη μεγαλύτερη επέκταση των περιπτέρων, δεδομένου ότι οι Δήμοι είναι σε ιδιαίτερα δυσχερή οικονομική θέση και δύσκολα θα προβάλλουν αντιστάσεις στις πολυεθνικές και στο ζεστό χρήμα τους. Μέσα δε σε αυτό το καθεστώς, αν και με την εν λόγω εγκύκλιο δεν γίνεται αναφορά σε μεταβολή των διατιθέμενων από τα περίπτερα ειδών (παρ. 1 άρθρου 15 νδ 1044/1971), δεν μπορούμε να είμαστε καθόλου σίγουροι ότι και αυτοί οι περιορισμοί θα επιβιώσουν. Πολύ φοβόμαστε ότι σε λίγο θα είμαστε πλέον αντιμέτωποι με πλατείες, παραδοσιακά κέντρα πόλεων και γειτονιές, όπου τα περίπτερα θα είναι καταστήματα επί των πεζοδρομίων και οι πεζοί δεν θα μπορούν να περάσουν χωρίς να ανοίξουν δρόμο ανάμεσα σε μπλούζες, παπούτσια και άλλα διαρκή είδη, χαμηλής ποιοτικής αξίας που θα διαθέτουν ελεύθερα.

Εκτός των ως άνω, σημειώνουμε ότι η εγκύκλιος - απόφαση του Υπουργείου σας στηρίχθηκε στον νόμο 3919/2011, ένα νόμο, που εάν θυμόμαστε καλά, είχε καταψηφίσει το κόμμα σας κατά την συζήτησή του στην Βουλή. Μάλιστα, πολύ καλά είχε κάνει, καθώς πρόκειται για «βιαστικό» νομοθέτημα, εξαιρετικά αόριστο, βάσει του οποίου θα μπορούσε να απελευθερωθεί το σύμπαν στην ελληνική επικράτεια και για το λόγο αυτό, δεν έχει γίνει μέχρι τώρα αποδεκτό από την ελληνική κοινωνία και δεν εφαρμόστηκε.

Τέλος, δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε ότι η ερμηνευτική προσέγγιση του Υφυπουργού κ. Ελευσινιώτη για την εφαρμογή του νομοθετήματος αυτού στα οικεία θέματα δεν μας βρίσκει σύμφωνους. Αν πράγματι ίσχυε εφ' όλης της ύλης ο ν. 3919/2011, τότε θα έπρεπε να είναι καταργημένο το σύνολο του πλαισίου για τα περίπτερα, ακόμη και η άδεια από τον Δήμο για την κατάληψη κοινόχρηστου χώρου και ακολούθως να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα, που θα διατηρούσε σε ισχύ αυτόν τον περιορισμό (σύμφωνα με το άρθρο 2 παρ. 4 ν. 3919/2011).

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου ήδη από τις τελευταίες σοβαρές τροποποιήσεις του πλαισίου για τα περίπτερα (με το ν. 3648/2008 επί Υπουργίας Ε. Μεϊμαράκη) είχε διαμαρτυρηθεί, καθώς θεωρούσε αναχρονιστική την παραμονή μίας τόσο σοβαρής ρυθμιστικής αρμοδιότητας της αγοράς στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας για λόγους παρωχημένους που από μακρού δεν ισχύουν πλέον (αποκατάσταση των θυμάτων και αναπήρων πολέμου). Είχαμε μάλιστα εισηγηθεί την μεταφορά της στο φυσικό της χώρο, στο Υπουργείο Ανάπτυξης. Δυστυχώς, εκ των πραγμάτων, δικαιωνόμαστε και το αίτημά μας αυτό δεν θα μπορούσε να είναι πιο επίκαιρο. Καταργείται ένα πλαίσιο, το οποίο, για σοβαρούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, θα έπρεπε να εκσυγχρονιστεί μετρημένα και σοβαρά, παρέχοντας την αναγκαία μεταβατική περίοδο για να προσαρμοστεί η κοινωνία και η αγορά στα νέα δεδομένα.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ζητάμε την άμεση ανάκληση της ως άνω Υπουργικής Απόφασης - Εγκυκλίου, την μεταφορά της αρμοδιότητας στο Υπουργείο Ανάπτυξης και την έναρξη διαλόγου ανάμεσα σε όλους τους αρμόδιους φορείς της αγοράς για την επικαιροποίηση του καθεστώτος διάθεσης καπνικών προϊόντων και λειτουργίας των περιπτέρων, όπου απαιτείται».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece