Πέμπτη 29 Νοεμβρίου 2012

Πως η φορολογία των τσιγάρων δημιουργεί ανεργία.

Ακολουθεί ένα πολύ καλό άρθρο απο τον ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ με τίτλο "
Πως η φορολογία των τσιγάρων δημιουργεί ανεργία".

Στην αγορά των τσιγάρων όπου οτρόπος φορολόγησήςτους μπορεί να έχει «ευγενείς» στόχους τα συνολικά αποτελέσματα είναι αρνητικά, σημειώνει ο Θανάσης Παπανδρόπουλος στο EBR.
Ενώ από το 1992 στον τομέα αυτόν επικρατούσε φορολογική σταθερότητα με παράλληλες ετήσιες αυξήσεις τιμών και άνοδο των φορολογικών εσόδων, το όλο σκηνικό αρχίζει να ανατρέπεται από το 2009.
Συγκεκριμένα σημειώνεται αστάθεια στο φορολογικό σύστημα με απανωτές αυξήσεις φορολογικών συντελεστών, οι οποίες προκαλούν διαμετρικά αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που θεωρητικά προσδοκούσαν οι εμπνευστές τους.
Έτσι, σε έναν κλάδο ιδιαίτερα ευαίσθητο στις διακυμάνσεις των τιμών και της συνολικής ζήτησης παρατηρούνται οι ακόλουθες αρνητικές επιπτώσεις:
Κλείνουν περισσότερες από 3.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις και περίπτερα και βρίσκονται στην ανεργία πάνω από 12.000 άτομα
-Μειώνονται κατά 50 οι χονδρέμποροι καπνικών προϊόντων -με ό,τι αυτό συνεπάγεται από κοινωνικής σκοπιάς
-Ακόμα χειρότερα, αυξάνεται και το λαθρεμπόριο τσιγάρων, το οποίο από το 2008 έως σήμερα υπερτριπλασιάσθηκε, με αποτέλεσμα να περάσει από το 4% το 2008 σε πάνω από 14% φέτος
Προκαλούνται έτσι τεράστιες ζημιές στις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά και είναι αυτονόητο ότι μειώνονται και τα δημόσια έσοδα Κατ' επέκταση, ενισχύεται η παραοικονομία σε μία περίοδο κατά την οποία η ελληνική κυβέρνηση έχει κάθε λόγο να την περιορίσει.
Υπό αυτές τις συνθήκες όπως προκύπτει από την πορεία των δημοσίων εσόδων, η κατά 40% αύξηση της φορολογίας από το 2009 έως σήμερα αύξησε τα έσοδα μόνον 5,5%!...
Σε κάθε περίπτωση, όπως ακριβώς συμβαίνει και σε άλλες κατηγορίες καταναλωτικών προϊόντων (π.χ. αυτοκίνητα), τα τσιγάρα που ανήκουν στην κατηγορία «πολυτελείας» και είναι ακριβά δεν θα πρέπει να εξαιρούνται από την επιβάρυνση που προκαλούν οι αυξήσεις της φορολογίας αλλά αντίθετα να τυγχάνουν αντίστοιχης με την ποιότητα και την εικόνα τους φορολογικής μεταχείρισης
Είναι σημαντικό στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι, αναφορικά με τον πόλεμο τιμών στην ελληνική αγορά τσιγάρων, τον περασμένο Δεκέμβριο, η εταιρεία με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς έριξε την τιμή του βασικού της προϊόντος κατά 50 ευρωλεπτά
Άλλες εταιρείες του χώρου αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν με αντίστοιχες κινήσεις με αποτέλεσμα να παρατηρούνται σημαντικές απώλειες για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, αλλά κυρίως να σημειώνεται μείωση των κρατικών εσόδων.
Μέχρι και σήμερα οι τιμές δεν έχουν επανέλθει στα προ του «πολέμου των τιμών» επίπεδα, με αποτέλεσμα το κράτος να συνεχίζει να εισπράττει λιγότερα από όσα υπολόγιζε.
Είναι δε σαφές ότι η λογική αυτή δημιουργεί ποικίλα ερωτηματικά μέχρι στιγμής χωρίς απάντηση, καταλήγει ο γνωστός οικονομικός συντάκτης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece