Τρίτη 10 Αυγούστου 2010

“Τσουνάμι” εξελίξεων

Το λιμνάζον καπνικό πρόβλημα, έρχεται να διαταράξει μεγάλη εισαγωγική εταιρεία καπνικών προϊόντων, με ενέργειες που σίγουρα δεν θα μείνουν απαρατήρητες.

Η γνωστή σε όλους εταιρεία British American Tobacco (ΒΑΤ), θέλησε να διαταράξει τη στασιμότητα του καπνικού προβλήματος, με ενέργειες που σίγουρα θα σηματοδοτήσουν ραγδαίες εξελίξεις, όταν υποτιμά “δυνατά” σήματά της, όπως το σήμα Prince & Stuyvesant.

Συγκεκριμένα, υποτιμά από 3,80€ σε 3,00€ τα μαλακά πακέτα Prince, καθώς και από 3,80€ σε 3,00€ όλα τα 25άρια πακέτα Stuyvesant και το 20άρι σε 2,50€ .

Για την εξάλειψη πιθανών αντιδράσεων από φορείς του δικτύου, η παραπάνω εταιρεία αποφάσισε να επιδοτήσει τους λιανοπωλητές, παρέχοντάς τους σχεδόν τα αξιακά περιθώρια κέρδους που είχαν στην λιανική τιμή 3,80€ . Συγκεκριμένα, από την εκάστοτε τιμολογιακή πολιτική των πρατηριούχων – αντιπροσώπων, θα δίδεται 0,018€ από την εταιρεία, το οποίο θα δίδεται στον πρατηριούχο – αντιπρόσωπο όταν και εφόσον το έχει παραχωρήσει στον λιανοπωλητή.

Η παραπάνω ενέργεια έχει προκαλέσει αντιδράσεις στου πρατηριούχους – αντιπροσώπους, όταν για πρώτη φορά, με την εν’ λόγω υποτίμηση χάνουν από την κερδοφορία τους 0,02€, κάνοντάς τους ουσιαστικά μέρος του προβλήματος, όταν μέχρι πρότινος δεν είχαν ιδιαίτερη και ενεργή συμμετοχή στο πρόβλημα που βίωνε και βιώνει ο λιανοπωλητής.

Η ενέργεια αυτή, κατά την εκτίμησή μου, έχει δύο στόχους:

1. Είναι μια απαντητική κίνηση σε ανταγωνίστριες εταιρείες που με αντίστοιχες ή παρεμφερή ενέργειες, επιχείρησαν και επιχειρούν να αυξήσουν τα μερίδια τους στο σύνολο της αγοράς καπνικών προϊόντων.

2. Είναι μια ακραία θα μπορούσα να πω κίνηση, θέλοντας να δείξει πως όχι μόνο δεν προτίθεται να ανατιμήσει τα προϊόντα της στο ύψος που επιτάσσουν οι νέοι φορολογικοί συντελεστές, αλλά αντιθέτως προβαίνει σε μεγάλη υποτίμηση θυσιάζοντας την σχετική κερδοφορία της, προκειμένου και ενδεχομένως να προκαλέσει την αντίδραση του Υπουργείου Οικονομικών όταν με την ενέργεια αυτή του Υπουργείο χάνει 0,62€ φόρου ανά πακέτο.

Τα παραπάνω υποτιμημένα σήματα, σύμφωνα με πληροφορίες αποτελούν το 7% των συνολικών πωλήσεων των τσιγάρων, γεγονός πως τα ήδη λειψά φορολογικά έσοδα θα επιδεινωθούν ακόμη περισσότερο, όταν σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, τα φορολογικά έσοδα για το μήνα Ιούλιο σε σχέση με τον περσυνό αντίστοιχο μήνα, παρουσίασαν μείωση κατά 138.411 εκατομμύρια, γεγονός που αποδεικνύει την αναποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης πολιτικής του Υπουργείου Οικονομικών.

Έτσι, με την κίνηση αυτή έχουμε μ’ ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. α) Περεταίρω πρόβλημα στο Υπουργείο Οικονομικών. β) Καθιστώντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς μέρος του προβλήματος. Οι λιανοπωλητές άλλωστε βρεγμένοι ήταν.

Όλα τα παραπάνω και ιδιαίτερα τέτοιες ενέργειες, όπως της εν’ λόγω εταιρείας, θα προκαλέσουν την άμεση αντίδραση του Υπουργείου Οικονομικών, όταν αποδεδειγμένα βλέπει τα φορολογικά έσοδα να γίνονται καπνός.

Ωστόσο το ερώτημα που μπαίνει, είναι ποια θα είναι η πιθανή αντίδραση του Υπουργείου;

Τα “όπλα” που διαθέτει το Υπουργείο Οικονομικών για να αντιμετωπίσει τη συγκεκριμένη κατάσταση, είναι ελάχιστα ως μηδαμινά, όταν ρητά προβλέπεται πως οι εταιρείες καπνικών προϊόντων, ελεύθερα μπορούν να διαμορφώνουν τη λιανική τιμή πώλησης των προϊόντων τους.

Σύμφωνα πάντα με την ταπεινή μου γνώμη, υπάρχουν τρεις πιθανές αντιδράσεις του Υπουργείου.

1. Να αντιδράσει με εκνευρισμό, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τους φορολογικούς συντελεστές, γεγονός που σε καμία περίπτωση δεν θα επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα κατά το Υπουργείο, όταν αυξάνοντας περεταίρω τους συντελεστές είναι σαν να κλείνει οριστικά το δίκτυο και να διώχνει τις πολυεθνικές εταιρείες και κατά συνέπεια να απολέσει τα όποια φορολογικά έσοδα.

2. Να αντιδράσει βίαια, θεσπίζοντας παράτυπα και προσωρινά σταθερό ποσοστό επί της λιανικής τόσο για τον λιανοπωλητή όσο και για τον χονδρέμπορο, αναγκάζοντας έτσι τις εταιρείες να ανατιμήσουν. Π.χ. όταν σήμερα η φορολογία φτάνει το 85,7%, μένει το 14,3% για όλο το δίκτυο. Αν δώσει το 8% στον λιανοπωλητή και το 3% στον χονδρέμπορο, τότε μένει για την εταιρεία 3,3% με το οποίο δεν καλύπτει ούτε κόστος, με αποτέλεσμα έτσι να τις αναγκάσει να ανατιμήσουν μέχρις ότου οι εταιρείες προσβάλουν την παράτυπη απόφαση του Υπουργείου ή μέχρις ότου βρεθεί άλλη λύση.

3. Η τρίτη εκδοχή είναι να πρυτανεύσει η λογική και μέσα από υγιή διάλογο να γίνει αναδιαμόρφωση των φορολογικών συντελεστών, ώστε και το κράτος να πάρει τα απολεσθέντα έσοδα και το δίκτυο να επανέλθει περίπου στα παλιά αξιακά περιθώρια κέρδους.

Το τι τελικά θα γίνει, μένει να το δούμε. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να συνεχιστεί η σημερινή κατάσταση, και πιστεύω πως τέτοιες ενέργειες και πρωτοβουλίες, αν μη τι άλλο, επισπεύδουν την διαφυγή από το αδιέξοδο από το οποίο όλοι έχουμε περιέλθει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece