Σύμφωνα με την (Α.Υ.Ο. 1100938/845/0015/ΠΟΛ. 1134/14.12.2004), τα περίπτερα μεταξύ άλλων επαγγελματιών, εξαιρούνται από την υποχρεωτική απογραφή εμπορευμάτων.
Σύμφωνα με το ΝΟΜΟ 2238/1994 Κύρωση του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, με βάση την περίπτωση γ, της παραγράφου 1, του άρθρου 31 του ΚΦΕ, οι επιχειρήσεις που τηρούν βιβλία Β κατηγορίας του ΚΒΣ (ΕΣΟΔΩΝ-ΕΞΟΔΩΝ) και δεν διενεργούν απογραφή, είτε λόγω του αντικειμένου των εργασιών τους (υφίσταται δηλαδή, απαλλαγή, όπως προβλέπει η ΠΟΛ 1134/2004, μετά την τροποποίηση που έγινε με την ΠΟΛ 1152/2007 ), είτε λόγω του ύψους των ακαθαρίστων εσόδων (δηλαδή, μικρότερο από το όριο τήρησης βιβλίου Α’ κατηγορίας του ΚΒΣ, που είναι σήμερα 150.000 ευρώ), προκειμένου να προσδιορίσουν το λογιστικό αποτέλεσμα της χρήσης, λαμβάνουν ως αρχική απογραφή των εμπορευσίμων αγαθών τους, ποσοστό 10% επί των αγορών της προηγούμενης διαχειριστικής χρήσης και ως τελική απογραφή, ποσοστό 10% επί των αγορών της κλειόμενης χρήσης.
Αν προαιρετικά έχει διενεργηθεί απογραφή έναρξης και λήξης, για τον προσδιορισμό του καθαρού εισοδήματος λαμβάνονται υπόψη τα δεδομένα αυτών, με την προϋπόθεση ότι θα συνεχισθεί η σύνταξη των απογραφών για μία τριετία από τη σύνταξη της πρώτης προαιρετικής απογραφής λήξης.
Αν δεν τηρηθεί η υποχρέωση αυτή, επιβάλλονται οι προβλεπόμενες από τις διατάξεις του Ν. 2523/1997 κυρώσεις για τη μη σύνταξη απογραφής.
Η Π.Ο.Λ. 1100 /24-6-2010 για το θέμα της απογραφής αναφέρει τα ακόλουθα:
«1. Προαιρετική μετάταξη κατά τη διάρκεια του έτους Με τις διατάξεις της παραγράφου 9 του άρθρου 62 προστίθεται παράγραφος 9α στο άρθρο 39 του Κώδικα ΦΠΑ, σύμφωνα με την οποία από 1.4.2010 δίνεται η δυνατότητα στις μικρές επιχειρήσεις που εντάσσονται στο ειδικό καθεστώς του άρθρου αυτού να μετατάσσονται στο κανονικό καθεστώς και κατά τη διάρκεια της διαχειριστικής περιόδου, αλλά μόνο από την έναρξη ημερολογιακού μήνα. Η μετάταξη αυτή γίνεται με την υποβολή δήλωσης στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. και δεν μπορεί να ανακληθεί πριν από την παρέλευση μιας πενταετίας, η οποία αρχίζει από την επόμενη της μετάταξης διαχειριστική περίοδο. Σημειώνεται ότι η διάταξη αυτή έχει στόχο τη χορήγηση της δυνατότητας στις επιχειρήσεις να εκδίδουν αποδείξεις, πριν την υποχρεωτική τήρηση βιβλίου εσόδων – εξόδων. Κατά την εν λόγω μετάταξη και προκειμένου να αποφευχθεί η διπλή φορολόγηση των αγαθών τους, οι επιχειρήσεις συντάσσουν υποχρεωτικά ή προαιρετικά απογραφή των αποθεμάτων που υπάρχουν κατά το χρόνο της μετάταξης. Τα ακαθάριστα έσοδα της τελευταίας φορολογικής περιόδου ή μέρους αυτής, πριν από την αλλαγή της κατηγορίας βιβλίων, προσδιορίζονται με βάση τα αγορασθέντα εμπορεύσιμα αγαθά ή τα παραχθέντα έτοιμα προϊόντα, μειωμένα με την αξία των αγαθών που εμφανίζονται στην απογραφή. Η διάταξη αυτή ισχύει και στην περίπτωση υποχρεωτικής μετάταξης κατά τη διάρκεια του έτους, λόγω της σταδιακής κατάργησης του βιβλίου αγορών εντός του έτους 2010. Σε περίπτωση μη σύνταξης προαιρετικής απογραφής, θεωρείται ότι η επιχείρηση δεν διαθέτει αποθέματα.»
Προσπαθώντας να ερμηνεύσω τα παραπάνω, καταλήγω στα εξής:
1. Όσοι συνάδελφοι δεν προέβησαν σε απογραφή στις 30-6-2010, δεν υποχρεούνται σε υποχρεωτική απογραφή στο εξής, βάση της Π.Ο.Λ. 1134/14-12-2004.
2. Όσοι συνάδελφοι δεν προέβησαν σε απογραφή, βάση της Π.Ο.Λ. 1100/24-6-2010, θα θεωρηθεί πως στις 01-07-2010 ξεκίνησαν με μηδενικά αποθέματα. Ωστόσο υπάρχει ένα ζήτημα, πέραν της διπλό-φορολόγησης των αποθεμάτων και με τον ισοσκελισμό των βιβλίων ΕΣΟΔΩΝ – ΕΞΟΔΩΝ.
3. Όσοι συνάδελφοι προέβησαν σε πραγματική απογραφή , έχουν την υποχρέωση να πραγματοποιούν απογραφή για μια τριετία.
Κατόπιν αυτών συζητήστε το θέμα με τον λογιστή σας,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου