Πλιάτσικο στις συγκοινωνίες
Από τα 250 άτομα του Σώματος Ελεγκτών Κομίστρου οι μισοί εκτελούν πλημμελώς τα καθήκοντά τους και οι υπόλοιποι εθελοντές ελεγκτές... ατονούν όταν πιάσουν το πριμ των 1.900 €
Μπορεί το προηγούμενο Μνημόνιο για τις αστικές συγκοινωνίες στο όνομα της εξυγίανσής τους να περιελάμβανε αυξήσεις-φωτιά στα εισιτήρια, περικοπές μισθών και μετατάξεις υπαλλήλων, ωστόσο φαίνεται πως δεν είχε ληφθεί σοβαρά υπόψη το κύκλωμα πλαστογράφησης εισιτηρίων που επιμένει να δρα, με τις απώλειες εσόδων να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ.
Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά την επιβολή αύξησης πέρυσι έως 40% στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, ελέω Μνημονίου, τα έσοδα στα μέσα σταθερής τροχιάς αυξήθηκαν μόλις κατά 4%, ενώ στα οδικά μέσα κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 8%.
Η κυβέρνηση αποφάσισε υπό τις πιέσεις της τρόικας να προχωρήσει στην αύξηση των τιμών στα εισιτήρια για να τονώσει τα έσοδα των οργανισμών, ωστόσο όλα δείχνουν ότι από την αύξηση αυτή δεν κέρδισαν μόνο οι ΔΕΚΟ μεταφορών.
Το οργανωμένο κύκλωμα πλαστογράφησης εισιτηρίων, που εξαπλώθηκε ραγδαία τα τελευταία χρόνια, συνέχισε και πέρυσι την πλούσια δράση του, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο πως ένα στα πέντε εισιτήρια που επικύρωσαν πέρυσι εν αγνοία τους οι επιβάτες στα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας ήταν πλαστό.
Παρόλο εξάλλου που θεσπίστηκε το νέο Σώμα Ελεγκτών Κομίστρου για την πάταξη των φαινομένων της διακίνησης πλαστών εισιτηρίων και της λαθρεπιβίβασης (εκτιμάται ότι κοστίζει κάθε χρόνο πάνω από 20 εκατ. ευρώ), το σύστημα ελέγχου μοιάζει να πάσχει εξαιτίας βασικά του νόμου 3920 που ψηφίστηκε πέρυσι για τις αστικές συγκοινωνίες και προβλέπει ανώτατο μισθολογικό πλαφόν για τους υπαλλήλους στα 1.900 ευρώ.
Μην έχοντας δυνατότητα ο ΟΑΣΑ πρόσληψης νέου προσωπικού, από τα 250 άτομα περίπου που συγκροτούν το σώμα αυτό, οι μισοί είναι διοικητικοί υπάλληλοι του Οργανισμού, εθελοντές ελεγκτές. Δηλαδή συμμετείχαν στα σεμινάρια εκπαίδευσης για να ασκούν ελέγχους στους επιβάτες ως συμπληρωματική εργασία.
Πλαφόν
Για κάθε κλήση που κόβουν οι εθελοντές ελεγκτές δικαιούνται ένα πριμ επί του προστίμου ως οικονομικό κίνητρο. Οπως όμως πολύ εύλογα αναφέρουν εργαζόμενοι των αστικών συγκοινωνιών, το μισθολογικό πλαφόν που ισχύει πλέον βάσει του νέου νόμου εκ των πραγμάτων λειτουργεί αποτρεπτικά για τους εθελοντές ελεγκτές μόλις φθάσουν ή ξεπεράσουν το ανώτατο όριο των 1.900 ευρώ στον μισθό τους. Από τη στιγμή που παύει να υπάρχει για αυτούς οικονομικό κίνητρο, εύλογα χαλαρώνουν οι έλεγχοι.
Το 2010 τα πλαστά εισιτήρια εκτιμάται ότι ξεπέρασαν τα 50 εκατομμύρια, με τις απώλειες εσόδων για τον ελλειμματικό οργανισμό να υπερβαίνουν αντίστοιχα τα 50 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις εργαζομένων των αστικών συγκοινωνιών, η αιμορραγία εσόδων το 2011 ήταν της ίδιας τάξης με το 2010, καθώς οι απώλειες υπολογίζεται ότι υπερέβησαν τα 50 εκατ. ευρώ
Οπως είχαμε αποκαλύψει σε παλαιότερο δημοσίευμα του «Εθνους της Κυριακής», το κύκλωμα πλαστογράφων που, σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων-ελεγκτών χρησιμοποιεί μεθόδους οργανωμένου εγκλήματος, έχει καταφέρει να κοπιάρει ακόμα και την ταινία γνησιότητας των αυθεντικών εισιτηρίων. Παρά πάντως τις διαστάσεις που έχει λάβει όλα αυτά τα χρόνια το πρόβλημα με τα πλαστά εισιτήρια, καμία έρευνα μέχρι σήμερα δεν μπορεί να το αποκαλύψει.
Το δέλεαρ για τους ιδιοκτήτες περιπτέρων που προμηθεύουν τον κόσμο με πλαστά εισιτήρια είναι πολύ μεγάλο, καθώς ενώ το καθαρό κέρδος που φέρνει η πώληση ενός αυθεντικού εισιτηρίου σε ένα περίπτερο ανέρχεται μόλις σε λίγα ευρωλεπτά, οι τιμές στις οποίες αγοράζουν τα πλαστά εισιτήρια κυμαίνονται σε επίπεδα τέτοια που φτάνουν να κερδίζουν έως και πάνω από 0,50 ευρώ ανά εισιτήριο, σύμφωνα με μαρτυρίες συλληφθέντων ιδιοκτητών περιπτέρων.
Πάντως, όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα, όσοι περιπτερούχοι συνελήφθησαν και βρέθηκαν να έχουν στην κατοχή τους πλαστά εισιτήρια, είχαν και αυθεντικά εισιτήρια. Γεγονός που δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης της ενοχής τους. Εξάλλου, ο τρόπος διάθεσης των αυθεντικών εισιτηρίων σε κάθε σημείο πώλησης από την εταιρεία που συνεργάζεται με τον ΟΑΣΑ ουδεμία βέβαια σχέση έχει με την περιγραφή όσων έχουν συλληφθεί επ' αυτόφωρω να πουλάνε πλαστά εισιτήρια.
- 50 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ υπολογίζονται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εργαζομένων, οι απώλειες εσόδων για τις ΔΕΚΟ μεταφορών
- 40% ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ, ελέω Μνημονίου, τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, τα έσοδα όμως στα μέσα σταθερής τροχιάς αυξήθηκαν μόλις κατά 4%, ενώ στα οδικά κατά 8%
ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΜΠΛΟΚΑΡΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Μόνη λύση, το ηλεκτρονικό
Η μοναδική λύση που φαντάζει ικανή να βάλει τέλος στο φαινόμενο της πλαστογραφίας είναι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες. Παρόλο όμως που οι σχετικές διαδικασίες για τη δημοπράτηση του διαγωνισμού ξεκίνησαν τον Απρίλιο του 2011, υπάρχει σημαντική καθυστέρηση εξαιτίας της υποβολής ενστάσεων από τους ενδιαφερόμενους.
Ενώ η πρώτη φάση ολοκληρώθηκε επιτυχώς με την υποβολή φακέλων από περισσότερους από έξι ενδιαφερόμενους για το έργο της τηλεματικής, στη δεύτερη φάση που ελέγχεται το αξιόπιστο των ενδιαφερομένων, υποβλήθηκαν ενστάσεις μπλοκάροντας προσωρινά τη διαδικασία.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα ανατεθεί σε ιδιώτη, μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ο οποίος και θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, κατασκευή και συντήρηση του έργου για 12 χρόνια.
Πηγή ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου