Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2012

Ακριβά «στριφτά» θέλουν ΔΝΤ – καπνοβιομήχανοι

Του ΝIΚΟΥ ΦΙΛΙΠΠIΔΗ 

Υψηλότερη φορολογία στα στριφτά τσιγάρα, ζητούν οι μεγάλες καπνοβιομηχανίες, συνεπικουρούμενες (!) από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Η αύξηση των μεριδίων των «στριφτών» στην εγχώρια αγορά τσιγάρων δεν πέρασε απαρατήρητη από το κλιμάκιο του ΔΝΤ, το οποίο βρίσκεται στη χώρα μας. Και συμπεριέλαβε στις προτάσεις του για την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης σ’ αυτή τη μορφή καπνικού προϊόντος.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η υπερβολική αύξηση της φορολογίας και η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος μείωσαν τη νόμιμη αγορά τσιγάρων κατά 25% την τελευταία διετία. Από τους εναπομείναντες καπνιστές οι περισσότεροι οδηγήθηκαν στα φτηνότερα τσιγάρα και κυρίως στα στριφτά. 
Ειδικότερα, τα ακριβά σήματα εμφανίζουν τον τελευταίο χρόνο πτώση 17%, τα φτηνά σήματα 13% και μόνο στον καπνό (στριφτά τσιγάρα) παρουσιάζεται εκρηκτική άνοδος στη ζήτηση με 20%. Μάλιστα, τα τελευταία δύο χρόνια στο σύνολο της αγοράς το μερίδιό του στα καπνικά προϊόντα από 4%, έχει εκτιναχθεί πάνω από το 10%. Οι έρευνες δείχνουν ότι πάνω από το 50% των νέων στην Ελλάδα μεταξύ 1824 ετών καπνίζει στριφτό τσιγάρο.
Μειώνουν τις τιμές στα ακριβά
Η εξέλιξη αυτή οδήγησε ακόμα και τα δημοφιλέστερα σήματα στην αγορά καπνού σε κατακρήμνιση των πωλήσεων, με αποτέλεσμα να προχωρήσουν σε σημαντικές μειώσεις στις τιμές των «ακριβών» τσιγάρων. Την αρχή έκανε η Παπαστράτος: από τα μέσα Δεκεμβρίου μείωσε την τιμή του Marlboro στα 3,5 ευρώ το πακέτο, από 4 ευρώ. Την κίνηση του δημοφιλέστερου σήματος της αγοράς, ακολούθησε η British American Tobacco η οποία διέθεσε τα Prince στα 3,50 ευρώ από επίσης 4 ευρώ, και το Peter Stuyvesant με 24 τσιγάρα στα 3 ευρώ, από 3,70 ευρώ που στοίχιζε το πακέτο με τα 3,70 ευρώ. 
Σημειώνεται ότι, την τελευταία διετία, η μετατόπιση των καταναλωτών προς τα φτηνότερα τσιγάρα και τα «στριφτά» προκάλεσε σημαντική απόκλιση των κρατικών εσόδων έναντι των προϋπολογισθέντων, καθώς αυτά αποδίδουν λιγότερο φόρο ανά πακέτο 20 τσιγάρων. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ένα πακέτο 20 τσιγάρων με τιμή 3,5 ευρώ αποδίδει (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) 2,90 ευρώ στο κράτος, ένα πακέτο με τιμή 2,90 ευρώ αποδίδει 2,60 ευρώ, ενώ τα 20 στριφτά τσιγάρα αποδίδουν από 1,10 ευρώ έως 2,20 ευρώ, ανάλογα με την ποσότητα καπνού που χρησιμοποιεί ο καπνιστής. 
Αποτέλεσμα όλων των παραπάνω, είναι παρά τις τρεις αυξήσεις του ειδικού φόρου κατανάλωσης (φτάνει πλέον το 84% της αξίας ενός πακέτου) τα έσοδα για τα κρατικά ταμεία από τη φορολόγηση των τσιγάρων να εμφανίζουν υστέρηση έναντι του στόχου της τάξης των 800 εκατ. ευρώ το 2010. Το 2011 η υστέρηση ξεπέρασε τα 300 εκατ. ευρώ από τον αρχικό στόχο. Όπως παρατηρούν στελέχη της αγοράς καπνού, η Ελλάδα σε αντίθεση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες διατηρεί υψηλά (52,45%) το αναλογικό στοιχείο του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, δηλαδή τον φόρο επί της λιανικής τιμής, και χαμηλά το πάγιο στοιχείο, δηλαδή τον φόρο επί της πωληθείσας ποσότητας.
Οι προτάσεις του ΔΝΤ
ΕΙΔΙΚH ΜΝΕIΑ στη φορολόγηση των καπνικών προϊόντων κάνει το τεχνικό κλιμάκιο του ΔΝΤ, στην έκθεσή του για το φορολογικό σύστημα. Μεταξύ άλλων προτείνει: Επιβολή πάγιων ειδικών φόρων κατανάλωσης στον λεπτοκομμένο καπνό, που προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων στριφτών τσιγάρων. Πιο ισόρροπη κατανομή στη δομή των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα τσιγάρα, με μεγαλύτερη βαρύτητα στους πάγιους φόρους και μικρότερη στους αναλογικούς συντελεστές.
Κινδυνεύουν να... σβήσουν οι ελληνικές εταιρείες
 ΜΕ ΚΑΤAΡΡΕΥΣΗ απειλείται η καπνοβιομηχανία στην Ελλάδα, καθώς οι περισσότερες εταιρείες εμφανίζουν σημαντικές απώλειες στους ισολογισμούς τους. Η μεγαλύτερη καπνοβιομηχανία στην Ελλάδα, η Παπαστράτος (θυγατρική της πολυεθνικής Philip Morris), σημείωσε το 2010 ζημιές ύψους 8 εκατ. ευρώ. Το 2011 αναμένεται να πολλαπλασιαστούν. Το 2009, τη χρονιά πριν από την κρίση, εμφάνιζε κέρδη 88 εκατ. ευρώ. Η συνεταιριστική ΣΕΚΑΠ, η οποία βρίσκεται προς πώληση σε ινδική εταιρεία, εμφάνισε το 2010 ζημιές 18 εκατ. ευρώ, έναντι κερδών 4 εκατ. ευρώ το 2009. Τα κέρδη της ΒΑΤ περιορίστηκαν από 4 εκατ. ευρώ, σε 402 χιλ. ευρώ. 
Εξαίρεση αποτέλεσε η εταιρεία Καρέλιας, η οποία διοχετεύει το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της σε ξένες αγορές. Τα κέρδη της εταιρείας αυξήθηκαν το 2010 στα 23 εκατ. ευρώ, από 17 εκατ. ευρώ το 2009. Η μείωση του τζίρου και η αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα οδήγησαν σε σημαντικές αυξήσεις τιμών. Ως αποτέλεσμα, μειώθηκαν πολύ η κατανάλωση, αλλά και το εισόδημα των περιπτερούχων. Σύμφωνα μάλιστα με στοιχεία του κλάδου, περίπου 6.500 σημεία πώλησης καπνού (περίπτερα και καπνοπωλεία) έβαλαν λουκέτο τα τελευταία δύο χρόνια.
πηγή isotimia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece