Κυριακή 30 Μαρτίου 2014

Λίγα λόγια για την Υποπαράγραφο ΣΤ3 του νομοσχεδίου "Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής ν. 4046/2012 και άλλες διατάξεις

Τοποθέτηση –αρθρογραφία του κ.Ευαγγελου Παπαγιαννη (Δικηγορος-Συνδικάτου Επαγγελματιών Περιπτερούχων Καπνοπωλών & Ψιλικών Ειδών Ν. Αττικής)
ΣΤΟΧΟΣ: Στόχος της παραπάνω διάταξης είναι η επίσπευση της έξωσης των μισθωτών περιπτέρων από τα περίπτερά τους και της παύσης των καπνοπωλών από την επαγγελματική τους δραστηριότητα, ώστε αυτή να παραδοθεί στις καπνοβιομηχανίες και τους αντιπροσώπους τους και τις μεγάλες αλυσίδες της λιανικής αγοράς (υπεραγορές, σούπερ μάρκετ), οι οποίες ήδη έχουν εκπονήσει ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο για την ολιγοπωλιακή συγκρότησή της και την εξ ολοκλήρου χειραγώγησή της.

ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Σήμερα, οι επιχειρήσεις λιανικής πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων λειτουργούν με άδειες που έχουν παραχωρηθεί σύμφωνα με το ν.δ. 1044/1971 από αναπήρους και θύματα πολέμου και ειρηνικής περιόδου αυτοπροσώπως ή μισθωτές τους. Η μίσθωση έπρεπε να εγκριθεί από τον Νομάρχη (σήμερα από το Δήμο). Τα παραπάνω πρόσωπα υπήρξαν τα μόνα που είχαν δικαίωμα λιανικής πώλησης καπνοβιομηχανικών προϊόντων στο κοινό.

Με το ν. 4093/2012 (υποπαράγραφοι ΣΤ2 και Η4) δόθηκε η δυνατότητα λιανικής πώλησης και διαφήμισής τους στα super market (η οποία διαφήμιση σημειωτέον ότι απαγορεύεται στο περίπτερο) και ορίστηκε ότι στο μέλλον ο αριθμός των περιπτέρων και η θέση τους θα ορίζεται από τους δήμους, οι οποίοι θα τα παραχωρούν σε κάθε ενδιαφερόμενο και όχι σε ΑΜΕΑ όπως στο παρελθόν. Επίσης, αφέθηκε να εννοηθεί ότι πλέον οποιαδήποτε επιχείρηση, ανεξαρρτήτως αντικειμένου, θα μπορεί να πωλεί χωρίς άδεια καπνοβιομηχανικά προϊόντα.

Ήδη τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, που ευνοούν τις παραπάνω ρυθμίσεις, όπως οι καπνοβιομηχανίες, οι αντιπρόσωποί τους, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ κ.ο.κ. έχουν εκπονήσει ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο και πλάνο (σύσταση θυγατρικών εταιρειών) για να πάρουν στους πλειστηριασμούς όσο πιο πολλές θέσεις περιπτέρων μπορούν.

Τα μόνα δύο εμπόδια που αντιμετώπιζαν ήταν τα εξής : 1. η μεταβατική διάταξη του Ν. 4093/2012 ότι οι παλιές άδειες (των αναπήρων πολέμου και των μισθωτών τους) διατηρούνται σε ισχύ . Επομένως, αν οι δήμοι δε συνιστούσαν νέες θέσεις περιπτέρων και όσο ζουν οι αδειούχοι ανάπηροι πολέμου και 2. η με αριθμό 151/2013 Γνωμοδότηση του Ν.Σ.Κ., βάσει της οποίας η διάθεση [ροϊόντων καπνού χωρίς όρους και προϋποθέσεις, αλλά και χωρίς να προηγείται η χορήγηση διοικητικής άδειας, αντίκειται στις υπερνομοθετικής ισχύος διατάξεις της διεθνούς σύμβασης του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (Π.Ο.Υ.).

ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΥΓΚΥΡΙΑ: Ήδη έχει κατατεθεί στη Βουλή και συζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή με την τακτική νομοθετική διαδικασία η διάταξη του άρθρου 78 του νομοσχεδίου "Επείγουσες ρυθμίσεις αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών". Στην επιτροπή. κλήθηκε το Συνδικάτο Περιπτερούχων Καπνοπωλών, το οποίο με άρτια νομοθετική επιχειρηματολογία εξέθεσε ότι η διατήρηση των περιορισμών στο επάγγελμα του καπνοπώλη έχει συνταγματικό έρεισμα, είναι σύμφωνη με την παραπάνω διεθνή σύμβαση του Π.Ο.Υ. και εξυπηρετεί λόγους δημοσίου συμφέροντος. Παρότι το θέμα της λιανικής αγοράς καπνοβιομηχανικών προϊόντων βρίσκεται σε διαβούλευση στη Βουλή στα πλαίσια της συζήτησης του παραπάνω νομοσχεδίου, η κυβέρνηση εκμεταλλεύεται στυγνά τη διαδικασία του κατεπείγοντος και εντάσσει ρυθμίσεις (Υποπαράγραφος ΣΤ3) στο νομοσέδιο "Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας στο πλαίσιο εφαρμογής ν. 4046/2012" με τρόπο αιφνιδιαστικό και ύπουλο, εν κρυπτώ και παραβύστω, με μόνο σκοπό να μην αντιληφθούν οι περιπτερούχοι ποιά τύχη τους προορίζει και να εξυπηρετηθούν τα επιχειρηματικά συμφέροντα που επιδιώκουν να αλώσουν το χώρο. Το μόνο που αξιοποιήθηκε από τις εισηγήσεις μας ήταν η νομοτεχνική πληροφόρηση για τις προστατευτικές διατάξεις, ώστε αυτές να καταργηθούν με λεπτομέρεια.

Η ΡΥΘΜΙΣΗ: Δημιουργούνται περίπτερα δύο ταχυτήτων. Αυτά που ο δικαιούχος έχει αποβιώσει, δηλαδή τα σχολάζοντα (συνηθέστερο) ή νέα που ιδρύει ο Δήμος (σπανιότερο), το 70% των οποίων δίνεται με πλειστηριασμούς και το 30% των οποίων δίνεται σε αναπήρους με κλήρωση. Αυτά θα νοικιάζονται σε τρίτους για δέκα έτη χωρίς περιορισμούς.

Αυτά που έχουν ανάπηροι πολέμου με βάση τις καταργούμενες διατάξεις του ν.δ. 1044/1971. Για να ξεριζωθούν από αυτά οι σημερινοί μισθωτές τους και να τα νοικιάσουν οι παραπάνω εταιρείες, ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ το ειδικό καθεστώς μισθώσεως περιπτέρων (άρθρα 21 ν.δ. 1044/1971, ΚΥΑ 5671/1484/1984) και οι μισθώσεις γίνονται κοινές μισθώσεις του αστικού κώδικα. Κοντολογίς:

1) καταργείται η ελάχιστη χρονική διάρκεια των επτά ετών και ο δικαιούχος μπορεί να νοικιάζει την άδεια για όσα χρόνια θέλει (ακόμη και για ένα χρόνο).

2) καταργείται η έγκριση της μίσθωσης. Αυτή η ρύθμιση αφήνει χωρίς κατοχύρωση τον μισθωτή σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου πριν την λήξη του συμβολαίου. Σήμερα, ο δήμος για να παραχωρήσει με πλειστηριασμό το περίπτερο σε άλλον, πρέπει να περιμένει την λήξη της μίσθωσης, μέχρι την οποία εισπράττει τα μισθώματα το Ταμείο Αρωγής Θυμάτων Πολέμου. Με την νέα ρύθμιση, το δικαίωμα χρήσης του περιπτέρου δε θα απορρέει από τη διοικητική πράξη έγκρισης της μίσθωσης και δήμος θα μπορεί να πετάει τον μισθωτή περιπερούχο στο δρόμο χωρίς καμία διατύπωση.

3) καταργείται το δικαίωμα προτίμησης του μισθωτή έναντι τρίτου υποψηφίου μισθωτή, δηλαδή το δικαίωμα του μισθωτή να πετύχει ανανέωση της μίσθωσης για άλλα επτά έτη υποό την προϋπόθεση καταβολής ενοικίου προσηυξημένου κατά 20%.

4) καταργείται η προστασία του μισθωτή από κακόβουλες και προσχηματικές καταγγελίες λόγω ιδιόχρησης κατά τη διάρκεια της μίσθωσης και επιτρέπεται στον δικαιούχο να καταγγείλει την μίσθωση ακόμη και την επόμενη ημέρα από τη σύναψή της για δικαιόχρηση και στη συνέχεια να εκμισθώσει το περίπτερο αλλού.

5) Δίνει το δικαίωμα στο δικαιούχο να ζητήσει "αέρα" κατά τη σύναψη της μίσθωσης. Δηλαδή του δίνει το δικαίωμα να προεισπράττει "αϋλη" εμπορική αξία για το ευεργέτημα της πολιτείας.

6) Καταργούνται η απαγορεύσεις μισθώσεως άδειας από ανώνυμες εταιρείες, καπνοβιομηχανίες και αντιπροσώπους τους, επιχειρήσεις τροφίμων, καφετέριες και σουπερ μάρκετ, καθώς και ο περιορισμός της εκμίσθωσης μίας άδειας ανά φυσικό πρόσωπο. Γι' αυτόν τον λόγο ανοίγουν με την ίδια διάταξη το αντικείμενο των περιπτέρων σε όλα τα είδη του εμπορίου (ποτέ δε ζητήθηκε από τους περιπτερούχους να πωλούνε νωπά είδη διατροφής, ψωμί και εν γένει μη τυποποιημένα προϊόντα).

Οι συνέπειες στην πράξη είναι εμφανείς: τα συμφέροντα διαλέγουν περίπτερο. Πληρώνουν ένα καλό ποσό (και άφταστο για τις δυνατότητες του βιοπαλαιστή περιπτερούχου). Ο δικαιούχος καταγγέλει προσχηματικά για ιδιόχρηση. Στη συνέχεια νοικιάζει στα συμφέροντα.

Η μίσθωση του περιπτερά λήγει. Ο δικαιούχος ζητά ένα τεράστιο ενοίκιο που δεν μπορεί να πληρώσει. Στη συνέχεια, νοικιάζει στα συμφέροντα.


Με μαθηματική ακρίβεια, δεδομένου του οικογενειακού χαρακτήρα των επιχειρήσεων των περιπτέρων, της οικονομικής δυσπραγίας των περιπτερούχων χάρη στην εκμετάλλευσή τους από τις καπνοβιομηχανίες, τους εκδότες και τις εταιρείες τηλεφωνίας, και της αδυναμίας δικαιούχων και περιπτερούχων να διαπραγματευτούν επί ίσοις όροις με τα συμφέροντα, ΟΙ ΣΗΜΕΡΙΝΟΙ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟΥΧΟΙ,επαγγελματίες δεκαετιών, λίγα χρόνια πριν τη σύνταξη οδηγούνται στην ανεργία και οι οικογένειές τους στην λιμοκτονία.

Κατά τα λοιπά, η κυβέρνηση καταργεί το περίπτερο ως ευεργέτημα για τους αναπήρους πολέμου, καταργεί την υποχρέωση αδειοδότησης των σημείων πώλησης καπνού και καταργεί τη διοικητική τους εποπτεία, ώστε να παρακάμψει πλήρως τη γνωμοδότηση του ΝΣΚ, χωρίς να λάβει υπόψη τον υπερνομοθετικής ισχύος χαρακτήρα των διατάξεων της Διεθνούς Σύμβασης. Μάλιστα, αρχικά είχε την πρόθεση να "καταργήσει" τη γνωμοδότηση με ρητή διάταξη, αλλά ευτχυχώς την τελευταία στιγμή ανακάλεσε αυτό το δυστύχημα από δογματικής και νομοτεχνικής πλευράς.

Εξειδικευμένα σας παραθέτουμε, προς γνώση όλων, τα σχετικά άρθρα:



1. Σχετικό άρθρο το οποίο είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο στην σελίδα του Υπουργείου Ανάπτυξης


18. α. Στην παράγραφο Η.4. του ν. 4093/2012 με τίτλο «ΑΡΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΩΝ ΣΤΗ ΔΙΑΘΕΣΗ

ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΠΝΟΥ» προστίθεται πρώτο εδάφιο ως εξής: «1. Οι διατάξεις των άρθρων 2 και 3 του ν. 3919/2011 (Α` 32) εφαρμόζονται στην πώληση προϊόντων καπνού υπό τους όρους και προϋποθέσεις διάθεσης που ορίζονται στο ν.3730/2008»

β. Η Εγκύκλιος ΔΥΓ6/Γ.Π.οικ./82881/5.9.2013 «Εφαρμογή Γνωμοδότησης του ΝΣΚ για τα σημεία πώλησης των καπνικών προϊόντων» καταργείται»

2. Το τελικό άρθρο που κατατέθηκε την Παρασκευή 28/3/2014 στις 11μμ στην Ελληνική Βουλή


ΥΠΟΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ ΣΤ.3: ΑΡΣΗ ΕΜΠΟ∆ΙΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟ

ΣΤΟΝ ΚΛΑ∆Ο ΤΟΥ ΛΙΑΝΙΚΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ - ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

ΠΕΡΙΠΤΕΡΩΝ

Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόµου καταργούνται:

1. Οι διατάξεις του άρθρου 10, 11, 13, 14 του Νομοθετικού Διατάγματος

1044/1971 (Α΄ 245) και το π .δ. 37/2009 (Α΄ 54).

2. Η παράγραφος 2 του άρθρου 15 του ν.δ.1044/1971.

3. Οι παράγραφοι 1 και 2 του άρθρου 16 του ν.δ. 1044/1971.

4. Το άρθρο 18 του ν.δ.1044/1971.

5. Η παράγραφος 3 του άρθρου 19 του ν.δ.1044/1971.

6. Οι παράγραφοι 1, 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 21 του ν.δ. 1044/1971.

7. Οι παράγραφοι 2, 3 και 4 του άρθρου 22 του ν.δ. 1044/1971.

8. Οι διατάξεις των παραγράφων 1, 2, 4, 5, 8 και 9 του άρθρου 23 του

Νομοθετικού Διατάγματος 1044/1971 και οι ΥΑ Π33-16881/2011 (Β’ 1351) και

ΥΑ 121427/1988 (Β’ 882).

9. Το άρθρο 24 του ν.δ.1044/1971 .

10. Η περίπτωση β της παραγράψου 3 του άρθρου 25 του ν.δ. 1044/1971.

11. Η παράγραφος 1 του άρθρου 30 του ν.δ. 1044/1971.

12. Η παράγραφος 2 του άρθρου 2 του ν. 3648/2008 (Α΄ 38). 58

13. Η περίπτωση β της παραγράφου 2 και οι περιπτώσεις α’ και β’ της

παραγράφου 3 του άρθρου 6 του ν. 3648/2008.

14. Το άρθρο 7 του ν. 3648/2008.

15. H KYA 5671/1487/1984 (Β’ 549).

16. Κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη αντίθετη µε την υποπαράγραφο ΣΤ2

του ν. 4093/2012.
Πα̟παγιάννης Ευάγγελος
Νικηταρά 3 , Αθήνα Τηλ :210 6922247 ,6974 072268
E-mail :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece