Του Σπύρου Δημητρέλη
Όσο αυξάνονται οι φόροι στα καύσιμα, τα ποτά και τα τσιγάρα, τόσο αυξάνεται και το κέρδος του λαθρέμπορου. Αλλά ακόμη και αυτός που δεν είναι λαθρέμπορος μπαίνει, λόγω του υψηλού κέρδους, στον πειρασμό να γίνει. Αυτό θα πει ένας έμπειρος τελωνειακός υπάλληλος αν τον ρωτήσετε ποια είναι η σχέση του ύψους των ειδικών φόρων κατανάλωσης με τον όγκο του λαθρεμπορίου.
Δυστυχώς για τα δημόσια έσοδα η παραπάνω θεωρία επιβεβαιώνεται με τον πιο πανηγυρικό τρόπο στην περίπτωση της ελληνικής αγοράς καυσίμων όπου από τα μέσα του 2009 οι ειδικοί φόροι κατανάλωσης πολλαπλασιάστηκαν προκειμένου να εξασφαλιστούν πρόσθετα φορολογικά έσοδα και να αντιμετωπισθεί το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας.
Από τις αρχές του 2009 έως και το Μάιο του 2010 ο ειδικός φόρος κατανάλωσης που επιβάλλεται στη βενζίνη αυξήθηκε κατά 86,6%. Ενώ στις αρχές του 2009 στην τιμή κάθε λίτρου αμόλυβδης ήταν ενσωματωμένος ΕΦΚ ύψους 0,359 ευρώ σήμερα ανέρχεται στα 0,67 ευρώ. Μάλιστα η φορολογική επιβάρυνση της βενζίνης είναι ακόμη μεγαλύτερη αν αναλογιστεί κανείς ότι στον ΕΦΚ επιβάλλεται και ΦΠΑ, ο συντελεστής του οποίου από το 2009 έως σήμερα έχει αυξηθεί από το 19% στο 23%.
Μένει να δούμε, κατ’ αρχάς αν η αύξηση των φόρων, αύξησε και τα φορολογικά έσοδα. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τα έσοδα παρουσίασαν αρχικά μια εντυπωσιακή αύξηση, αλλά στη συνέχεια έκαναν βουτιά και συνεχίζουν να πέφτουν. Το 2009, σύμφωνα με στοιχεία που έχει συλλέξει και επεξεργαστεί η Ομοσπονδία Τελωνειακών Υπαλλήλων Ελλάδος (ΟΤΥΕ) εισπράχθηκαν από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων 6,27 δισ. ευρώ. Το 2010 οι εισπράξεις εκτοξεύτηκαν στα 8,35 δισ. ευρώ λόγω της μεγάλης αύξησης των φόρων στα καύσιμα. Το 2011, ωστόσο, εισπράχθηκαν 800 εκατ. λιγότερα (7,5 δισ. ευρώ), ενώ για φέτος οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για εισπράξεις περίπου 7 δισ. ευρώ.
Η μείωση αυτή στις εισπράξεις, σύμφωνα με γνώστες της αγοράς καυσίμων, δεν αντανακλά μόνο την ύφεση της οικονομίας και τη μείωση των εισοδημάτων αλλά και την έξαρση του λαθρεμπορίου. Και τα στοιχεία δείχνουν να επαληθεύουν και αυτήν την εκτίμηση. Η παραβατικότητα στα πετρελαιοειδή προϊόντων ακολούθησε αυξητική πορεία με γεωμετρική πρόοδο την τελευταία τριετία. Το 2009 διαπιστώθηκαν 930 τελωνειακές παραβάσεις. Το 2010 ο αριθμός των παραβάσεων εκτοξεύτηκε στις 1.702 ενώ το 2011 αυξήθηκε ακόμη περισσότερα στις 2.370. Οι καταλογιστικές πράξεις για λαθρεμπορία από 325 που ήταν το 2009, το 2010 μειώθηκαν οριακά στις 291 και αυξήθηκαν στις 483 το 2011. Με άλλα λόγια, περισσότεροι φόροι δεν σημαίνει μόνο μεγαλύτερη ύφεση. Σημαίνει και περισσότερη φοροκλοπή.
spiros.dimitrelis@capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου