Πέμπτη 11 Νοεμβρίου 2010

ΠΕΡΑΙΩΣΗ

Ν

Σε μια από τις πιο κρίσιμες εποχές που διανύει ο εμπορικός κόσμος της χώρας μας, οικονομική κρίση και λουκέτα, δραματική πτώση των τζίρων αλλά και των κερδών, το Υπουργείο Οικονομικών αναζητώντας επιπλέον φορολογικά έσοδα, επαναφέρει το απαράδεκτο σύστημα της λεγόμενης περαίωσης.

Η περαίωση εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων, δεν είναι μόνο σημερινό φαινόμενο. Τουλάχιστον από το έτος 2000 και σε τακτά χρονικά διαστήματα επιβάλλεται κατά κάποιο τρόπο, αποδεικνύοντας την ανικανότητα ή και τη σκοπιμότητα των φορολογικών αρχών να ελέγξουν τον καθένα μας ανά φορολογική χρήση. Σκοπιμότητα όταν οι μεγάλο-οφειλέτες καταβάλλοντας δια μέσου της περαίωσης ένα υποδεέστερο ποσό της συνολικής οφειλής, τακτοποιούνται και είναι έτοιμοι να επαναλάβουν μία από τα ίδια.

Από έγκυρα δημοσιεύματα, προκύπτει πως παραμένει ανείσπρακτο κάθε χρόνο το 31% των φόρων, με αποτέλεσμα να διογκώνονται τα ληξιπρόθεσμα χρέη και να καθίσταται δυσκολότερη η είσπραξή τους. Η έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για το έτος 2008 αποκαλύπτει ότι το σύνολο των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το δημόσιο έως τις 31.12.2008 έφτασε στα 29,5 δισ. ευρώ ή στο 12,3% του ΑΕΠ, ποσό που αν είχε εισπραχθεί, θα είχε επιλυθεί το δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας.

Οι χαμένοι της υπόθεσης από την περαίωση, είναι πάντα οι νομοταγείς φορολογούμενοι και οι μικροεπιχειρήσεις, όταν καλούνται να καταβάλουν έξτρα φόρο με την περαίωση, με την “απειλή” να μην ελεγχθούν, όταν στις όποιες υποχρεώσεις τους ήταν πάντα εντάξει.

Για τον κλάδο μας, η περαίωση ήταν και είναι καθαρά φορομπηχτική, όταν δεν εξετάζει τις ιδιαιτερότητες του κάθε κλάδου και τους βάζει όλους όπως και τον κλάδο μας στο ίδιο “τσουβάλι”. Δηλαδή, το ποσό που προκύπτει για την περαίωση υπολογίζεται βάση των ακαθάριστων εσόδων και όχι επί των πραγματικών κερδών. Θα αναφέρω ένα παράδειγμα για να γίνει πιο κατανοητό.

Π.χ. Ένα κατάστημα ρούχων ή παπουτσιών, δουλεύει με ποσοστό κέρδους άνω του 50% και ένα περίπτερο με μεσοσταθμικό εμπορικό κέρδος το πολύ 10% (για τα προηγούμενα χρόνια). Αν με υποθετικό δεδομένο πως τζίρος τόσου του περιπτέρου όσο και του καταστήματος είναι 350.000€, τότε το κέρδος για το κατάστημα είναι 175.000€ και για το περίπτερο μόνο 35.000€!!! Το ποσό της περαίωσης και επειδή υπολογίζεται επί των ακαθάριστων εσόδων τα 350.000€ είναι το ίδιο και για τις δύο περιπτώσεις. Δηλαδή τόσο το περίπτερο όσο και το κατάστημα θα πρέπει να πληρώσει περαίωση το ίδιο ποσό των 1.540,00€ ανά χρήση.

Είναι στους πάντες γνωστό πως τα περίπτερα ενώ κάνουν μεγάλους τζίρους, τα πραγματικά κέρδη είναι ελάχιστα λόγω του χαμηλού εμπορικού κέρδους και καλούμαστε να πληρώσουμε το “μάρμαρο” εκμηδενίζοντας το όποιο μικρό ποσοστό κέρδους μας!!!

Το 2003 μετά από πιέσεις προς το Υπουργείο Οικονομικών, καταφέραμε να εξαιρεθεί το 50% του τζίρου των καπνικών προϊόντων βάση του άρθρου 7 της από 5 Ιουνίου 2003 Αρ. Πρωτ. 1052506/1380/ΔΕ-Α’ ΠΟΛ. 1085.

Φέτος και πριν την ψήφιση Ν.3888/2010 (ΦΕΚ 175’Α /30.9.2010 «Εκούσια κατάργηση φορολογικών διαφορών, ρύθμιση ληξιπρόθεσμων χρεών, διατάξεις για την αποτελεσματική τιμωρία της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις», η Ομοσπονδία Περιπτερούχων τόσο με συναντήσεις με παράγοντες του Υπουργείου Οικονομικών όσο και με σχετικό υπόμνημα και με την στήριξη του Προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ κ. Ασιμακόπουλου, ζητήσαμε τα ακόλουθα:

1. Την εξαίρεση από την περαίωση του συνολικού τζίρου των καπνοβιομηχανικών προϊόντων.

2. Την εξαίρεση του συνολικού τζίρου των χρονοκαρτών και καρτών κινητής τηλεφωνίας.

3. Την εξαίρεση του συνολικού τζίρου από την πώληση εισιτηρίων Αστικών Συγκοινωνιών

4. Εναλλακτικά, ζητάμε την υποχρέωσή μας για ελάχιστη καταβολή κατ’ έτος της τάξεως των 200,00€ - 300,00€ ή τον υπολογισμό με το επτά τοις χιλίοις (7‰) όπως ισχύει για τους χονδρεμπόρους καπνικών προϊόντων.

Δυστυχώς και παρά των παρεμβάσεων, με διάφορες προφάσεις, δεν ικανοποιήθηκε κανένα από τα αιτήματά μας. Αντιθέτως δεν ισχύει και η απαλλαγή του 50% του τζίρου των καπνικών προϊόντων βάση της παραπάνω ΠΟΛ.

Πως υπολογίζεται η περαίωση;

Το ποσό της περαίωσης ανά έτος, προκύπτει από το σύνολο των ακαθαρίστων εσόδων Χ 2% προσαυξημένο με τον συντελεστή προοδευτικότητας ανάλογα το ύψος των ακαθάριστων εσόδων και αυτό επί 20%.

Πίνακας συντελεστή προοδευτικότητας.

Ακαθάριστα έσοδα

Συντελεστής προοδευτικότητας

έως και 150.000 ευρώ

1

Από 150.001 ευρώ έως και 300.000 ευρώ

1,05

Από 300.001 ευρώ έως και 600.000 ευρώ

1,10

Από 600.001 ευρώ έως και 1.200.000 ευρώ

1,15

Από 1.200.001 ευρώ έως και 3.000.000 ευρώ

1,20

Από 3.000.001 ευρώ έως και 6.000.000 ευρώ

1,25

Από 6.000.001 ευρώ και άνω

1,30

Π.χ. Αν τα ακαθάριστα έσοδα ενός συναδέλφου είναι 305.544,92 τότε έχουμε:

305.544,92 Χ 2% = 6.110,90 Χ 1,10 = 6.721,99 Χ 20% = 1.344,40

Κατόπιν αυτών, σήμερα, με την παραλαβή των ενημερωτικών σημειώσεων περαίωσης, έχουμε τη δικαιολογημένη και έντονη διαμαρτυρία των συναδέλφων, οι οποίοι καλούνται να προβούν στην λεγόμενη περαίωση, με ποσά τα οποία σίγουρα αδυνατούν να καταβάλουν. Ποσά τα οποία ξεπερνούν τα 1.000€ ανά έτος, σε μια περίοδο που ο κλάδος μας “ψυχορραγεί” κλείνοντας το ένα περίπτερο μετά το άλλο, από το καπνικό πρόβλημα που το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών δημιούργησε.

Απ’ όλα τα παραπάνω, εύκολα κανείς διακρίνει πόσο ανάλγητο είναι το κράτος ειδικά προς τον κλάδο μας και ειδικά στις δύσκολες μέρες που διανύουμε!!!

Οι συνάδελφοι ρωτάνε τι να κάνουν; Να πληρούσουν ή όχι;

Η απόφαση σε κάθε περίπτωση είναι προσωπική.

Ωστόσο οφείλουμε να διευκρινίσουμε πως η περαίωση είναι προαιρετική και όχι υποχρεωτική.

Το ποσό της περαίωσης το οποίο εστάλη με το ενημερωτικό σημείωμα δεν είναι βεβαιωμένη οφειλή. Όποιος συνάδελφος είναι εντάξει με τα βιβλία του, καλά θα κάνει να μην αποδεχτεί την περαίωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

ΠΟΙΟΣ ΕΙΜΑΙ

ΑΘΗΝΑ, ΑΤΤΙΚΗ, Greece